Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koleje Dolnośląskie uruchamiają autobusy tam, gdzie nie jeżdżą pociągi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-01-2017
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Koleje Dolnośląskie uruchamiają autobusy tam, gdzie nie jeżdżą pociągi
fot. Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie stworzą połączenia autobusowe na tych liniach, na których tory są tak zdewastowane, że pociągi nie mogą po nich jeździć. Od przełomu marca i kwietnia autobusy w barwach KD pojadą z Lubina do Legnicy, z Jeleniej Góry do Karpacza, a także do Lwówka Śląskiego przez Bolesławiec, co uzupełni już funkcjonującą linię Jelenia Góra – Lwówek Śl.

– Autobusy będą kursowały w barwach Kolei Dolnośląskich, w standardzie Kolei Dolnośląskich i z obsługą oraz w standardzie Kolei Dolnośląskich – tłumaczy w rozmowie z wrocławskim Radiem Gra prezes kolejowej spółki Piotr Rachwalski. Pasażer nie będzie więc kupował osobnych biletów, na pociągi i autobusy. W drodze np. z Wrocławia do Karpacza wystarczy mu jeden. W dodatku będą obowiązywały kolejowe ulgi, bo komunikacja autobusowa będzie miała charakter zastępczy za kolejową.

Dlaczego przewoźnik kolejowy ma zamiar wozić pasażerów autobusami? Bo pociągami nie może, a chętni do przejazdów na tych trasach są. Już w połowie grudnia KD uruchomiły pierwsze autobusy (na razie tylko dwa dziennie w weekendy) na trasie z Jeleniej Góry do Lwówka. Trzydziestokilometrową trasę pociąg (nazywany „Leniwcem”) pokonywał w dwie godziny, bo tory są tam tak zdewastowane, że PKP PLK ograniczyło prędkość na dużej części tego odcinka do 10 km/h. Szybciej można było to przebiec.

Od grudnia Koleje Dolnośląskie w ogóle zrezygnowały więc z bezsensownego uruchamiania pociągów na tej trasie i zastąpiły je częściowo autobusami. Planowane linie również dotyczą tras gdzie linie kolejowe bez solidnego remontu nie nadają się do użytkowania.

PLK ociąga się z remontem linii dlatego szefowie Kolei Dolnośląskich chcieliby, żeby tory trafiły pod zarząd wojewódzkiej spółki Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Według Rachwalskiego samorządowa spółka remontuje tory nie tylko taniej, ale też szybciej.

Koleje nie chcą kupować autobusów na własność. Rachwalskiemu zależy jednak, by przewozy były realizowane w odpowiednim standardzie. Tam gdzie w ogóle nie ma komunikacji autobusowej, lub jej jakość jest marna, Koleje Dolnośląskie chcą ogłosić przetarg. Tam gdzie funkcjonuje dobrze, chcą porozumieć się z przewoźnikami w kwestii ułożenia rozkładu jazdy tak, by autobusy kursowały w skomunikowaniu z przyjazdami i odjazdami pociągów.

Niedawno wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, w odpowiedzi na interpelację poselską, tłumaczył, że w 2014 r. PKP PLK opracowała kosztorys robót, które na linii jeleniogórskiej pozwoliłyby na utrzymanie prędkości ruchu pociągów na poziomie 20 km/h. Wyliczono, że kosztowałoby to 4,6 mln zł, czyli za dużo względem ewentualnych korzyści. Dziś kolejowy zarządca nie ma więc planów, by ją remontować.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5