Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kolejarze otwierają w środę nowy dworzec Warszawa Zachodnia. Co dalej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kolejarze otwierają w środę nowy dworzec Warszawa Zachodnia. Co dalej?
fot. PKP SA
Rok trwały prace przy budowie nowego dworca kolejowego od strony Alei Jerozolimskich w Warszawie. W środę – tuż przed świątecznym szczytem komunikacyjnym – kolejarze otworzą obiekt dla podróżnych. Warszawiacy kąśliwie nazywają go „dworczykiem”. Zdaniem PKP SA to bardzo funkcjonalny dworzec, którzy wpisuje się w intermodalny charakter przyszłego całego kompleksu Dworca Zachodniego.

Nowy obiekt Warszawa Zachodnia jest uzupełnieniem dotychczasowego dworca przy ulicy Tunelowej, którego powierzchnia wynosiła 400 mkw. Teraz kompleks wzbogaci się o 1300 mkw. nowej powierzchni dworcowej od strony Alei Jerozolimskich. Nie milkną jednak głosy, że nadal może być niewystarczająca dla pojawiającego się tutaj ruchu. – Gabarytowo budynek jest świetny – zaprzecza tym głosom Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. – Spodziewamy się, że ten dworzec będzie obsługiwał ruch, który był do tej pory obsługiwany w tunelu. Wiele osób, które tutaj wysiada, są to pasażerowie aglomeracyjni, którzy zwykle z dworców nie korzystają. Raczej przyjeżdżają i wyjeżdżają, nie korzystając z kas biletowych – wyjaśnia.

Pasażerowie znajdą w obiekcie sześć kas biletowych oraz dwa biletomaty. Dodatkowo matki z dzieckiem znajdą na dworcu osobny pokój, by móc zająć się swoją pociechą w odosobnionych warunkach. Dworzec wyposażono także w toalety. Pojawi się również poczekalnia, w której przewidziano kilkadziesiąt miejsc siedzących. Nie zabraknie dodatkowo punktów handlowych takich jak Matras, Relay, kantor i McDonald’s.

Najbardziej charakterystycznymi elementami koncepcji dworca są znajdująca się nad głównym wejściem szklana kopuła o powierzchni 500 mkw. oraz wysoka na 20 metrów wieża zegarowa z tarczą o średnicy 3,5 metra. Nowy dworzec mieści się praktycznie w całości pod ziemią. Bezpośrednio przy wejściu do dworca, na powierzchni, przewidziano 33 miejsca parkingowe typu kiss & ride, gdzie osoby odprowadzające będą mogły bezpłatnie zostawić samochód na 15 minut. Pod koniec przyszłego roku, gdy do użytku zostanie oddany pierwszy etap sąsiadującego z dworcem kompleksu biurowego West Station, udostępniony zostanie również płatny parking podziemny na 130 pojazdów.

Kolejarze podkreślają, że dużym wyzwaniem było zaprojektowanie dworca Warszawa Zachodnia w taki sposób, żeby można było go połączyć w przyszłości z kolejnymi funkcjami. – Domyślamy się, że w przyszłości dworzec Polonusa zmieni kształt. Dlatego nasz obiekt jest tak zaprojektowany, by go można było połączyć z ewentualną halą dworcową czy to przez łącznik, czy bezpośrednio, jeżeli chodzi o obsługę autobusów – zaznacza Bator.

To nie jedyne ustalenia, które kolejarze poczynili w kwestii dostosowania dworca kolejowego do otoczenia. – Będzie go można połączyć z tunelem i przystankiem tramwajowym, który tutaj w przyszłości powstanie. Także będzie go można wkomponować w całą modernizację stacji, którą PLK będą realizować za kilka lat. Tak naprawdę nasz dworzec będzie uzupełnieniem całej koncepcji intermodalnego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia – informuje Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Co więcej inwestycja uwzględnia także dalekosiężne plany miasta, które dotyczą budowy kolejnej nitki metra w osi Alei Jerozolimskich.

Ciekawą przyszłość czeka też teren od ulicy Tunelowej, którego właścicielem jest PKP SA. – W tej chwili znajduje się tam jeszcze zaplecze diagnostyczne Polskich Linii Kolejowych, ale planujemy jego przeniesienie. Całą tę okolicę będziemy w przyszłości zmieniać. Myśleli o projekcie stworzenia ciekawej przestrzeni dla mieszkańców, która byłoby blisko centrum. Teren ten jest w tej chwili słabo dostępny, a projekt ten pozwoliłby udostępnić tamtą część miastu. W ramach tych prac będziemy się oczywiście zastanawiać nad samym zorganizowaniem obsługi kolejowej od strony ulicy Tunelowej – zdradza Bator.

Dworzec zostanie udostępniony podróżnym o godz. 10:00.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5