Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koleją na Półwysep Helski dojedziemy w czerwcu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
współpraca Anna Kostecka

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Koleją na Półwysep Helski dojedziemy w czerwcu
fot. ML
Z przeszło półrocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnego terminu ukończone zostaną prace modernizacyjne wzdłuż "helskiego korytarza kolejowego". Jak przekonuje PKP PLK, jest już pewne, że na Półwysep dojedziemy pociągiem. Przewozy Regionalne tej pewności nie mają… Według przewoźnika od września 2014 r. kursować ma autobusowa komunikacja zastępcza.

Zgodnie z zawartym w październiku 2011 r. kontraktem, modernizacja linii kolejowej nr 213 Reda-Hel miała się zakończyć 5 stycznia 2014 r., jednak już pod koniec ubiegłego roku było wiadomo, że prace potrwają przynajmniej do wiosny. Dzisiaj – jak zapewnił Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK – jest już pewne, iż w czerwcu na Półwysep dojedziemy koleją. Całościowo zaś remont zostanie prawdopodobnie ukończony dopiero w sierpniu.

Inwestycja prowadzona jest od jesieni 2012 roku, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2007–2013. Sfinansowana została m.in. z budżetów pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego i Polskich Linii Kolejowych. Reszta potrzebnych środków pochodzi z dofinansowania unijnego (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Całościowo inwestycja pochłonie ok. 95 mln zł, a jej wykonawcą jest włoska firma Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie.

Prowadzone prace objęły wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 10 km, wymianę podkładów na długości ponad 23 km i naprawę bieżącą nawierzchni torowej na długości ponad 24 km. Uzyskane w efekcie modernizacji skrócenie czasu przejazdu do stacji końcowej będzie możliwe dzięki przebudowie 23 przejazdów kolejowych, na których dotychczas ze względów bezpieczeństwa szynobusy oraz składy pasażerskie musiały wyraźnie zwalniać (nawet do 20 km/h). Po rewitalizacji ulegnie to zmianie, gdyż w wielu newralgicznych miescach zostanie zamontowana samoczynna sygnalizacja przejazdowa, rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, czy też tzw. telewizja przemysłowa.

Pogoda sprzyja, terminy ani drgnęły

Według informacji uzyskanych w poniedziałek od Macieja Dutkiewicza "odbiór eksploatacyjny, co jest równoznaczne z otwarciem linii, na okres letni nastąpi w połowie czerwca. Zakończenie wszystkich robót, które są przedmiotem umowy nastąpi zgodnie z przedłożonym przez wykonawcę robót harmonogramem - 31.08.2014r. Będą to roboty okołotorowe, które mogą być wykonywane bez zamknięcia linii i bez wpływu na ruch pociągów."

Tegoroczna krótka zima – można powiedzieć – wyraźnie sprzyjała wykonawcy i pozwoliła już wczesną wiosną zrealizować 'zaległości' z zeszłego roku. Jak wylicza Dutkiewicz "w ramach inwestycji przez ostatnie dwa miesiące wykonawca wykonał następujące prace:
  • wymianę torów na stacjach Puck, Władysławowo, Jastarnia i Jurata (zaawansowanie robót wynosi 90 %.; zostaną zakończone do dnia 15.06.2014r.);
  • montaż 10 rozjazdów (na stacjach: Mrzezino, Jastarnia, Władysławowo i Kuźnica – po 2 szt., Puck – 4 szt.);
  • dobiega końca budowa peronów na stacjach w Mrzezinie, Żelistrzewie i Swarzewie, na których zaawansowanie jest na poziomie 75% (pozostała do wykonania 'mała architektura' – czyli ławki, rozkłady jazdy itp.); [Trwa także budowa peronów na stacjach: Puck, Władysławowo, Kuźnica i Jastarnia – w tym wypadku zaawansowanie prac wynosi ok. 45%];
  • zmodernizowano 3 mosty oraz 1 wiadukt kolejowy [Tym samym roboty na wiaduktach zostały zakończone];
  • modernizowano też urządzenia sterowania ruchem na stacjach oraz na przejściach i przejazdach – [zaawansowanie tych czynności oszacowano na poziomie 90%]."
Rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK zaznaczył również, iż "inwestycja jest pod szczególnym nadzorem PLK ze względu na fakt, że tempo robót prowadzonych przez wykonawcę było niezadowalające. Wzmożony nadzór oraz efektywna ocena wykonanych prac pozwoli dotrzymać czerwcowy termin zakończenia robót" – podkreśla.

Mimo wszystko, wydaje się, iż tempo robót – zresztą podobnie jak w ubiegłym roku – nie zaskakuje nikogo w pozytywnym tego słowa znaczeniu. W grudniu mówiono bowiem o szansach na ukończenie przedsięwzięcia przed początkiem czerwca; dziś natomiast wiadomo, iż robotnicy nie zejdą z terenu inwestycji prędzej niż pod koniec letnich wakacji. Oby tylko trwające dłużej niż zakładano prace okołotorowe nie powodowały ograniczeń w prędkości pociągów.

Z Gdyni na Hel średnio 20 minut szybciej

Linia kolejowa nr 213 (w znacznej części położona na mierzei) niemal od początków swego funkcjonowania stanowi niezwykle istotny element regionalnej sieci kolejowej województwa pomorskiego. Dodatkowo jej wyjątkową rolę w obszarze transportu uwypukla fakt, iż ma ona rangę linii kolejowej o znaczeniu krajowym. W szczególności w okresie letnim to szalenie ważny szlak, wzdłuż którego każdego dnia przemieszczają się tysiące turystów.

Przypomnijmy, że fundamentalnym celem przeprowadzanej aktualnie modernizacji jest podwyższenie maksymalnej prędkości (rozwijanej przez szynobusy i składy osobowe) do:
 100 km/h na odcinku Reda - Puck oraz na odcinku Władysławo – Hel;
 90 km/h na odcinku Puck – Władysławowo.

Według wyliczeń specjalistów osiągnięcie tego celu pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Gdyni na "cypel" o ok. 15 - 25 min (w zależności od zastosowanego taboru).

Co więcej, poprzez modernizację linii kolejowej nr 213 nastąpi przede wszystkim:
  • zwiększenie przepustowości na krytycznych odcinkach i wynikające z tego zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów (w efekcie podwyższy się poziom dostępności transportu szynowego dla społeczeństwa);
  • zasadnicza poprawa oferty przewozowej (poprzez zwiększenie prędkości jazdy pociągów, skrócenie czasu podróży, poprawę standardu i komfortu podróżowania), co z pewnością przełoży się na wzrost liczby pasażerów;
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach i przejściach przez tory;
  • ogólne zwiększenie bezpieczeństwa przewozu pasażerów;
  • poprawa konkurencyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego.
Podsumowując, rewitalizację "helskiego korytarza kolejowego" zaliczyć należy do kluczowych, prowadzonych aktualnie inwestycji infrastrukturalnych nie tylko w skali wojewódzkiej, ale również krajowej. Pomimo opóźnienia się terminu wznowienia ruchu pociągów na tym szlaku, z całą pewnością warto czekać na szczęśliwy finał i już za kilka miesięcy wybrać się na Półwysep, wsiadając w jeden z jadących tam szynobusów Przewozów Regionalnych, bądź składów pasażerskich PKP.

Przewozy Regionalne: mamy obawy…

Informacja o czerwcowym zakończeniu prac budzi wątpliwości Przewozów Regionalnych. – Cieszymy się bardzo z deklaracji pana Macieja Dudkiewicza rzecznika PKP PLK. Jednak mam obawy, aby naszym podróżnym przekazywać taką informację – informuje Benedykt Plotta z działu handlowego Przewozów Regionalnych. – W załączniku nr 5 Regulaminu przydzielania tras pociągów... PKP PLK planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa od 1 września do 20 grudnia 2014 r.

Spółka PKP PLK zapewnia jednak, że zamknięcia w związku z kolejnymi pracami potrwać mają najdłużej kilka dni.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5