Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kolej a nieruchomości: Inwestycje służą nie tylko pasażerom

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-05-06 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolej a nieruchomości: Inwestycje służą nie tylko pasażerom
wiz. PKP SA
Modernizowane budynki kolejowe powinny służyć wielu różnym celom. Obsługa ruchu pasażerskiego powinna być głównym, ale nie jedynym z nich – przekonywał podczas Kongresu 590 członek zarządu PKP SA Rafał Zgorzelski. Kolejowa spółka deweloperska Xcity analizuje natomiast zmiany na rynku, by wpisać się w zmiany spowodowane pandemią COVID-19.

Zgorzelski omówił korzyści dla pasażerów związane z Programem Inwestycji Dworcowych. Pierwszy etap, zaplanowany do 2023 r., ma objąć modernizację lub budowę od nowa prawie 200 obiektów. Znaczna część z nich została już oddana do użytku. Trwa przebudowa innych obiektów, zarówno w wielkich metropoliach (np. Gdańsk Główny), jak i w mniejszych ośrodkach (ostatnio podpisano np. umowę dotyczącą dworca w Witnicy w województwie lubuskim).

PKP SA: Dworce nie tylko dla pasażerów

W ukończonych już obiektach pasażerowie mogą korzystać z licznych udogodnień, takich jak systemy dynamicznej informacji pasażerskiej, miejsca parkingowe czy wiaty dla rowerów. – Dworce są wyposażane w windy dla osób o ograniczonej mobilności, a także – chociażby – w przewijaki dla niemowląt. Nowoczesne systemy monitoringu i przeciwpożarowe poprawiają bezpieczeństwo. Panele fotowoltaiczne i pompy ciepła poprawiają natomiast bilans energetyczny – wyliczał Zgorzelski. W dworcach o charakterze zabytkowym są stosowane materiały i stolarka okienna zgodna z wymogami właściwego konserwatora.

Jak podkreślił przedstawiciel PKP SA, dworce mogą pełnić też lokalnie ważną rolę gospodarczą, społeczną, a nawet kulturalną. – Na przykład w Zgorzelcu na dworcu działa harcówka, w Kątach Wrocławskich – biblioteka, gdzie indziej nasze obiekty mieszczą np. posterunki policji... Budynki dworców są też miejscami, w których kolej spotyka się z samorządem. Oprócz tego wynajmujemy powierzchnię najemcom komercyjnym – podkreślił Zgorzelski. Sam program dworcowy stymuluje gospodarkę, tworząc miejsca pracy u wykonawców i podwykonawców. – To szczególnie ważne w okresie spowolnienia gospodarczego – zaznaczył.

Xcity: Mniej biur, więcej mieszkań

Aby przyspieszyć proces komercjalizacji terenów przy dworcach, przed kilkoma laty Grupa PKP powołała własną spółkę deweloperską. Prezes zarządu Xcity Investment Piotr Podgórski przyznał, że upowszechnienie się w ostatnim roku pracy zdalnej zmniejszyło popyt na biura, zmuszając działających na rynku graczy do przesunięcia akcentów. – Trzeba jednak podchodzić do tego procesu z ostrożnością. Z jednej strony pandemia wymusiła nagłe przejście na pracę zdalną, choć trend ten miał miejsce już wcześniej. Z drugiej – pracodawcy na dłuższą metę widzą też minusy takiego modelu pracy – wyjaśnił. Zdaniem Podgórskiego dominującym modelem pracy stanie się ostatecznie 3+2+2 (3 dni w biurze, 2 dni w domu i 2 dni wolne).

– Na pierwszym miejscu postawiono bezpieczeństwo. Obserwujemy ucieczkę od biurowych przestrzeni otwartych na rzecz pracy w pojedynkę z zachowaniem dystansu – i z przestrzenią do czasowej pracy wspólnej w razie konieczności. Wszystko to ogranicza zapotrzebowanie najemców na powierzchnię. Bezpieczniejszym rynkiem stał się więc rynek mieszkaniowy – postawił diagnozę prezes Xcity. Poszukiwane są zarówno mieszkania blisko centrum, jak i na obrzeżach – zwłaszcza w miejscowościach z dużym zapotrzebowaniem, takich jak np. Gdynia.

Za sztandarowy przykład inwestycji spółki Podgórski uznał prace planowane w Koninie. Obok nowego dworca powstanie tam część komercyjna. – Będzie ona pasażem handlowym, ale nie klasyczną galerią. Zmieni ona oblicze tej części miasta – zapowiedział prezes. – Aby realizować taką inwestycję, kluczowa jest współpraca z władzami samorządowymi. Trzeba zrealizować cel publiczny, a jednocześnie – zadbać o charakter miejsca. W Koninie spełniliśmy takie warunki – ocenił. Warto jednak przypomnieć, że zatwierdzony latem ubiegłego roku projekt nowego obiektu jest skromniejszy i tańszy od pierwotnego – mimo negatywnej opinii władz miasta zrezygnowano np. z bezpośredniego przejścia między budynkiem dworca a peronami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rusza budowa dworca w Żelistrzewie

Przestrzeń

Rusza budowa dworca w Żelistrzewie

inf. pras oprac. JM 04 maja 2021

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Przestrzeń

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 31 grudnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5