Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Škoda wygrała przetarg na 91 trolejbusów dla Wilna

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Škoda wygrała przetarg na 91 trolejbusów dla Wilna
mat. prasowe
Przyszłość transportu trolejbusowego w stolicy Litwy nadal będzie związana z trolejbusami marki Škoda. Miasto dziś jest ostatnim tak dużym bastionem historycznych pojazdów 14 Tr. Dotychczas niechętnie odnawiano tabor trolejbusowy, tym bardziej, że nawet rozważano jego likwidację.

Wilno do niedawna rozważało likwidację trolejbusów. Wprowadzono nawet ekspresowe linie autobusowe, które powielały większość tras linii trolejbusowych, dzięki czemu statystyki wykazywały spadek liczby pasażerów. Niemniej jednak, późniejsze analizy ekonomiczne dowiodły, że dla Wilna najkorzystniejsze jest jednak utrzymanie trolejbusów.

Dokładnie wskazano, że najlepszym rozwiązaniem będą trolejbusy wyposażone w baterie. Jednak nie chodziło tu o zwiększenie zasięgu, a wyeliminowanie pojazdów spod sieci trakcyjnej z centrum miasta (które paradoksalnie jest najbardziej obciążone komunikacyjnie). W każdym razie, eksploatacja nawet tak wysłużonych pojazdów jak 14 Tr pochodzących z połowy lat 80., pokazała, że transport trolejbusowy może być niezawodny – i to przy niewielkich inwestycjach w infrastrukturę. Nawet gdy budżet miasta na komunikację został okrojony do minimum, trolejbusy nadal były użytkowane, gdyż była to najtańsza forma ekotransportu. Plany likwidacji tego środka zastąpiono więc chęcią gruntownej odnowy posiadanej floty.

Pierwszy przetarg ogłoszono już w lipcu 2022 roku i pomimo obszernej dokumentacji jego warunki były wyjątkowo otwarte. We wrześniu 2022 roku postępowanie – krótko przed terminem otwarcia ofert – nieoczekiwanie unieważniono. W grudniu rozpisano nowy przetarg. Podczas gdy pierwsze zamówienie przewidywało dostawę do 101 pojazdów, w nowym przetargu ich liczbę zmniejszono do 91. Jak podają lokalne media, kryteria udziału w przetargu zostały początkowo ustalone w taki sposób, że mógł je spełnić tylko jeden oferent, a mianowicie Solaris lub Škoda Electric, gdyby zaoferowała nadwozie Solarisa. Po głośnych komentarzach wileński przewoźnik (Vilniaus viešasis transportas) ostatecznie musiał pójść na kompromis w sprawie swoich wymagań i odrzucił przynajmniej te warunki, które najbardziej rzucały się w oczy. W rezultacie do przetargu mogło stanąć więcej firm, w tym szwajcarski HESS, który dotychczas nie wykazywał zainteresowania Europą Wschodnią.

Ostatecznie to oferta Škody Electric, która przystąpiła do przetargu we współpracy z SOR-em, okazała się najlepsza, pokonując ofertę Solarisa. Czeski producent dostarczy model trolejbusu Škoda 32 Tr. Zamówienie dotyczy łącznie 91 pojazdów. Pierwsza partia powinna dotrzeć do Wilna jeszcze w 2024 roku, zaś druga – w pierwszym kwartale 2025 roku.

Trolejbus Škoda 32 Tr będzie 12-metrowy oraz niskopodłogowy. Pojazd, dzięki bateriom, będzie mógł przejechać 20 km bez sieci trakcyjnej. Trolejbus będzie wyposażony w urządzenia rejestrujące jazdę, dzięki czemu ma zużywać o ok. 10 proc. mniej prądu na przejechany kilometr.

Dla komfortu pasażerów i kierowców trolejbus będzie w pełni klimatyzowany zarówno w przestrzeni pasażerskiej jak i w kabinie kierowcy. Pojazd będzie przystosowany do przewozu osób o ograniczonej mobilności – wyposażony będzie w rampę, pasy mocujące, specjalne przyciski do zgłaszania potrzeby pomocy. Będą także rozwiązania dla rowerzystów, gdyż dzięki zamontowanemu sprzętowi do mocowania jednośladów będzie można przewieźć rower we wnętrzu trolejbusu. Trolejbusy wyposażone będą także w gniazda USB do ładowania telefonów komórkowych, punkt dostępowy WiFi oraz tablice i ekrany z informacją pasażerską, które dostarczą pasażerom odpowiednich informacji podczas podróży.

Jeszcze w tym roku Wilno planuje ogłosić kolejny przetarg na 68 trzyosiowych trolejbusów, co powinno umożliwić wycofanie z eksploatacji pozostałych 14 Tr, 15 Tr i Trollino 15. Plany Wilna przewidują, że stolica Litwy do 2026 r. odnowi cały tabor trolejbusowy, a średni wiek tych pojazdów wyniesie nieco ponad 2 lata. Pierwszy etap zakupów sfinansuje w części Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) w ramach środków z Programu Zmian Klimatycznych w wysokości 10 mln euro.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Škoda prezentuje pierwszy elektrobus dla Pragi

Przestrzeń

Škoda prezentuje pierwszy elektrobus dla Pragi

Witold Urbanowicz 23 listopada 2021

Skoda wykupiła Ekova Electric i zainwestuje miliard koron

Mobilność

Skoda: Nasza oferta dla Warszawy jest realna

Komunikacja

Skoda: Nasza oferta dla Warszawy jest realna

Jakub Madrjas 03 lutego 2018

Zobacz również:

Škoda prezentuje pierwszy elektrobus dla Pragi

Przestrzeń

Škoda prezentuje pierwszy elektrobus dla Pragi

Witold Urbanowicz 23 listopada 2021

Skoda wykupiła Ekova Electric i zainwestuje miliard koron

Mobilność

Skoda: Nasza oferta dla Warszawy jest realna

Komunikacja

Skoda: Nasza oferta dla Warszawy jest realna

Jakub Madrjas 03 lutego 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5