Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach rozstrzygnął przetarg na dostawę pięciu elektrycznych autobusów klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania. Postępowanie przyciągnęło tylko jednego oferenta – Solaris Bus & Coach – i to właśnie oferta producenta z Bolechowa została wybrana. Wycena zamówienia wyniosła 17 527 500 zł brutto, czyli o niespełna 528 tys. zł (ok. 3%) więcej niż budżet, który miasto planowało przeznaczyć na ten cel.
Postępowanie zakończyło się oceną jednej oferty, a zamawiający nie wykluczył żadnego wykonawcy ani nie odrzucił propozycji. Solaris uzyskał łącznie 86 punktów: komplet 60 pkt za cenę oraz 26 pkt w kryterium właściwości techniczno-eksploatacyjnych. Jednocześnie nie dostał żadnych punktów w dwóch pozostałych kryteriach – długości gwarancji i terminu realizacji – co sugeruje, że w tych obszarach nie zaoferował parametrów premiowanych w ocenie (np. dłuższych okresów gwarancyjnych lub krótszej dostawy niż wymagane minimum). Ciekawe jest również przyznanie kompletu punktów w kategorii cena, mimo wyraźnego przekroczenia budżetu zamawiającego.
Ostatecznie więc w niedługim czasie możemy spodziewać się podpisania umowy między ZTM w Kielcach a Solarisem.Charakter zamówienia i specyfikacja techniczna autobusów
Warto przypomnieć, że zamówienie ma charakter „kompleksowy”: poza dostawą pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI (o długości ok. 10 metrów) wykonawca ma również zbudować trzy stacje szybkiego ładowania na terenie Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej oraz rozbudować istniejącą stację transformatorową.
W ramach infrastruktury przewidziano trzy stacje ładowania prądu stałego o mocy do 120 kW każda: dwie dwustanowiskowe i jedną jednostanowiskową. Dodatkowo modernizacja stacji transformatorowej 15 kV/0,4 kV ma umożliwić zasilanie nowych ładowarek o łącznej mocy ponad 300 kW. Ładowanie autobusów ma odbywać się wyłącznie na terenie dworca przy ul. Czarnowskiej 12.
Specyfikacja zakłada dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów o długości od 9,5 do 10,7 m, o zasięgu co najmniej 250 km. Każdy pojazd ma pomieścić minimum 65 pasażerów, w tym co najmniej 19 na miejscach siedzących, a przy drugich drzwiach ma znaleźć się rampa dla wózków. Zasilanie mają zapewnić baterie o pojemności minimum 320 kWh, z systemem chłodzenia i ogrzewania, tak by autobusy mogły pracować także zimą.
Dostawa pojazdów – od podpisania umowy do odbioru autobusów i infrastruktury – nie może potrwać dłużej niż 18 miesięcy.
Przypominamy, że to już kolejne podejście do zakupu: poprzednie postępowanie unieważniono z powodu zbyt wysokich ofert. Teraz, po wyborze Solarisa, Kielce mogą wykonać następny krok w elektryfikacji taboru – tym razem w segmencie krótszych, dziesięciometrowych autobusów klasy midi.