Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kielce. Rekordowy przetarg na ile autobusów? Nie wiadomo

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-05-08 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kielce. Rekordowy przetarg na ile autobusów? Nie wiadomo
fot. Lukas 3z, lic. GNU/CC 4.0
Kilka dni po rozpatrzeniu i częściowym uwzględnieniu dwóch odwołań do kieleckiego przetargu na dziesięcioletnią obsługę miejskich linii autobusowych, Mobilis złożył kolejne odwołanie. Tym razem problem polega na tym, że po zmianach jakie wprowadził ZTM nie wiadomo… ile autobusów jest potrzebnych do wykonywania usługi. Od 123 do 148.

Rozbieżność nie jest mała, bo chodzi o 25 pojazdów różnych długości. „Tak sporządzony SIWZ wprowadza całkowitą dezinformację i brak możliwości rzetelnego skalkulowania oferty” – pisze w odwołaniu Mobilis, jeden z największych prywatnych przewoźników w kraju. O wątpliwościach pisaliśmy już na łamach serwisu opisując poprzednie odwołania Mobilisu i Michalczewskiego.

Jak do tego doszło? Rozpisany na początku kwietnia przez ZTM Kielce przetarg dotyczy dziesięcioletniej obsługi transportu autobusowego w tym mieście. Wart jest ok. 600 mln zł. Zamawiający zażądał od oferentów posiadania 123 autobusów różnych długości a sam miał zamówić 25 kolejnych, hybrydowych, które zostałyby przekazane operatorowi.

Ale trzy tygodnie temu niespodziewanie SIWZ zmieniono. ZTM uznał, że przekazanie 25 autobusów do końca roku jest jednak tylko ewentualnością. Co więcej do momentu gdy operator tych pojazdów nie dostanie, powinien wystawić własne i korzystać z nich aż wreszcie trafią do niego te kupowane przez ZTM. Termin startu usługi określono pierwotnie na początek przyszłego roku, a nowo wybrany operator o statusie miejskich autobusów ma się dowiedzieć do końca listopada. Mobilis twierdzi, że w takiej sytuacji nie jest w stanie sporządzić oferty, bo nie wie ile autobusów musi mieć na starcie i jak długo będzie musiał ewentualnie korzystać z 25 „nadprogramowych” pojazdów.

Przetarg pełen odwołań

To już kolejna odsłona bardzo nietypowego przetargu. W Kielcach autobusami operuje tamtejsze MPK, które jednak nie jest całkowicie miejską spółką, więc dla przyznania obsługi linii konieczny jest przetarg, którym rzecz jasna zainteresowali się najwięksi miejscy przewoźnicy prywatni. Jednak zarówno Mobilis jak i Michalczewski już zdążyli wytknąć ZTM–owi szereg warunków przetargu, które ich zdaniem stawiają ich na straconej pozycji w walce z MPK. Krajowa Izba Odwoławcza pod koniec kwietnia część zarzutów uwzględniła. Nakazała tak przesunąć termin uruchomienia usługi, by zwycięzca przetargu miał minimum pięć miesięcy na rozpoczęcie jej wykonywania, licząc od czasu podpisania umowy. Uznała też za absurdalny wymóg podania imiennej listy ponad 350 pracowników, głównie kierowców, zatrudnionych na etacie już w momencie składania oferty.

Ale to nie koniec sporów, bo zmiana w warunkach przetargu dotycząca nawet nie tyle przekazania autobusów, co wymogu uzupełnienia tej luki przez nowego przewoźnika, to istotny kłopot. Mobilis wskazuje na absurdalność sytuacji. Operator dziś nie wie, czy będzie musiał samodzielnie wystawić dodatkowe 25 autobusów hybrydowych. Jeśli tak, to na jak długo. Nie wie więc, czy bardziej opłaca mu się je kupić, czy wydzierżawić, a jeśli to drugie, to na jaki czas. Jeśli ZTM w końcu kupi hybrydy, to właśnie ich będzie musiał używać wykonawca. Ale z drugiej strony nie wiadomo, czy ZTM w ogóle je kupi. „Jak to można skalkulować?” – pyta retorycznie Mobilis.

Rezygnacja z etatów

To zresztą niejedyny zarzut jaki przewoźnik podnosi w odwołaniu. Drugim, nie mniej istotnym, są zmiany jakich dokonano w części warunków zamówienia dotyczących możliwości rozwiązania umowy. ZTM wpisał w nie opcję rozwiązania umowy jeśli suma kar umownych w ciągu trzech kolejnych miesięcy przekroczy 150 tys. zł. Mobilis uznaje, że przy umowie na ponad pół miliarda złotych, takie drobne uchybienia (zwykle przewoźnicy płacą kary za spóźnienia, czy brak wykonania kursu, co np. podczas ciężkiej zimy się zdarza) to de facto nadanie sobie jednostronnego prawa rozwiązania umowy.

Odwołanie Mobilisu czeka na rozstrzygnięcie przed KIO. ZTM w Kielcach jeszcze nie zmienił warunków przetargu zgodnie z poprzednim rozstrzygnięciem Izby, za to w międzyczasie pojawiła się kolejna modyfikacja SIWZ. Od oferentów nie wymaga się już zatrudniania kierowców, dyspozytorów i pracowników zaplecza technicznego na pełen etat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kielce. Przewoźnicy walczą w KIO o przetarg za 600 mln zł

Prawo & Finanse

Kielce. Przewoźnicy walczą w KIO o przetarg za 600 mln zł

Jakub Dybalski 21 kwietnia 2017

Kielce. Gigantyczny przetarg autobusowy za… 600 mln zł

Prawo & Finanse

Kielce. Gigantyczny przetarg autobusowy za… 600 mln zł

Jakub Dybalski 05 kwietnia 2017

Ponownie Solaris i Volvo chcą dostarczyć hybrydy dla Kielc

Komunikacja

Ponownie Solaris i Volvo chcą dostarczyć hybrydy dla Kielc

Witold Urbanowicz 08 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5