Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Kielce oddadzą całą komunikację w prywatne ręce?

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-06-09 15:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kielce oddadzą całą komunikację w prywatne ręce?
fot. Martyn Janduła
Po wielu perturbacjach wreszcie poznaliśmy oferentów w przetargu na dziesięcioletnie świadczenie usług przewozowych na rzecz transportu publicznego w Kielcach. W związku z nietypową sytuacją własnościową kieleckiego MPK niezbędne było rozpisanie przetargu. Teraz może się okazać, że obsługę komunikacji miejskiej zapewni Michalczewski.

Olbrzymi przetarg

Przetarg dotyczy dziesięcioletniej obsługi linii autobusowych w Kielcach (od 2018 do 2027 r.) Zgodnie z obecnym stanem nowy przewoźnik będzie musiał dysponować 123 pojazdami. Zamawiający szacuje wielkość usługi na 10 297 000 kilometrów przejechanych z pasażerami rocznie i chce przeznaczyć na nią 601 475 342,59 zł netto w ciągu całej dekady. To oznacza, że kielecki przetarg jest największym tego rodzaju przetargiem autobusowym w Polsce.

W ramach usługi przewoźnik otrzyma od ZTM 25 autobusów hybrydowych (10 przegubowych i 15 standardowych). Pozostałe będzie musiał zapewnić we własnym zakresie. Chodzi o 5 autobusów MIDI (mieszczących 55 pasażerów w tym 10 siedzeń), 87 autobusów MAXI (standardowych, 12 metrowych, mieszczących 90 pasażerów, 20 siedzeń), oraz 31 autobusów MEGA (przegubowych, mieszczących 135 pasażerów, 25 siedzeń). Co istotne, nie muszą być nowe. Zamawiający wymaga, by średni wiek taboru w czasie trwania umowy nie przekraczał 8 lat. Więcej o szczegółach zamówienia piszemy tutaj.

Przewidziano, że autobusy klasy mega będące w posiadaniu operatora wykonają ok 2 270 000 wzkm (część A), natomiast autobusy klasy maxi i midi – ok. 6 102 000 wzkm (część B). Z kolei autobusy, które powierzy operatorowi ZTM w wersji mega – 550 000 wzkm (część C), zaś maxi – 1 375 000 wzkm (część D).

Faworyt zagrożony

Za głównego faworyta przetargu obstawiano miejskiego przewoźnika MPK Kielce. W tym przypadku zresztą określenie „miejski” jest nieco na wyrost, bo MPK Kielce w 70 proc. należy do firmy Kieleckie Autobusy Spółka Pracownicza, co właśnie powoduje, że konieczny jest przetarg.

Dzisiaj już wiadomo, że miejska spółka faworytem raczej nie jest. Przedsiębiorstwo złożyło dużo droższą ofertę niż startujący również w przetargu Michalczewski. Różnica sięga rzędu 50 mln zł brutto. Oferta radomskiej firmy opiewa na ok. 623 mln zł brutto, zaś MPK Kielce na 679 mln zł brutto.

Michalczewski wycenił stawki w poszczególnych częściach zamówienia następująco:
Część A – 6,12 zł/wzkm brutto (5,67 zł/wzkm netto)
Część B – 7,22 zł/wzkm brutto (6,69 zł/wzkm netto)
Część C – 4,43 zł/wzkm brutto (4,10 zł/wzkm netto)
Część D – 4,88 zł/wzkm brutto (4,52 zł/wzkm netto)

Z kolei MPK w Kielcach zaproponowało stawki za wozokilometr, które wynoszą:
Część A – 6,70 zł/wzkm brutto (6,20 zł/wzkm netto)
Część B – 7,61 zł/wzkm brutto (7,05 zł/wzkm netto)
Część C – 4,81 zł/wzkm brutto (4,45 zł/wzkm netto)
Część D – 5,24 zł/wzkm brutto (4,85 zł/wzkm netto)

ZTM planował mniej

Uśredniona stawka za jeden wozokilometr dla Michalczewskiego wynosi 6,48 zł brutto, zaś kieleckiego MPK – 6,91 zł brutto. Co więcej, Zarząd Transportu Miejskiego przekazał, że zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę 6,31 zł brutto.

Cena za wozokilometr to 60 proc. Warunki płatności to z kolei 40 proc. To drugie oznacza jedynie termin, w jakim każdego miesiąca zamawiający będzie przelewał opłatę dla wykonawcy. W tak skonstruowanym przetargu każdy z oferentów zgodził się na termin najbardziej wygodny dla ZTM, który wynosić będzie 30 dni. W praktyce o wszystkim zdecyduje cena, która w dodatku jest wyższa niż budżet zamawiającego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kielce. Kolejne odwołanie Mobilisu do KIO

Prawo & Finanse

Kielce. Kolejne odwołanie Mobilisu do KIO

Jakub Dybalski 23 maja 2017

Kielce. ZTM poprawił dokumenty i jednak przekaże 25 hybryd

Komunikacja

Kielce. ZTM poprawił dokumenty i jednak przekaże 25 hybryd

Jakub Dybalski 10 maja 2017

Kielce. Rekordowy przetarg na ile autobusów? Nie wiadomo

Komunikacja

Kielce. Rekordowy przetarg na ile autobusów? Nie wiadomo

Jakub Dybalski 08 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5