Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kielce: Nieznaczny, ale stabilny wzrost liczby pasażerów komunikacji

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kielce: Nieznaczny, ale stabilny wzrost liczby pasażerów komunikacji
fot. Lukas 3z, lic. CC 3.0/GNUautobusy w Kielcach
Liczba pasażerów kieleckiej komunikacji miejskiej utrzymuje od dekady na względnie stabilnym poziomie. W 2013 r. liczba pasażerów ZTM Kielce była o 3,2 proc. większa niż w roku 2004. ZTM tłumaczy, że to m.in. dzięki inwestycjom w nowy tabor.

Kontynuujemy nasz cykl, w którym prezentujemy zmianę liczby pasażerów komunikacji miejskiej na przestrzeni ostatnich lat w największych polskich miastach, próbując jednocześnie odpowiedzieć na pytanie, skąd biorą się zmiany statystyk. Na razie przedstawiliśmy dwie krańcowo różne sytuacje. W Lublinie na przestrzeni zaledwie 5 lat, liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła aż o 51,7 proc. Władze miasta tłumaczą, że – oprócz inwestycji w tabor i nowe trasy trolejbusowe – jest to m.in. efekt nawiązania współpracy taryfowej z przewoźnikami prywatnymi oraz wprowadzenia „programu lojalnościowego” dla posiadaczy biletów okresowych, które umożliwiają skorzystanie z rozbudowanego systemu zniżek w sklepach i punktach usługowych w mieście.

Odwrotna sytuacja ma miejsce natomiast w Gdyni, gdzie w ciągu dekady nastąpił spadek liczby pasażerów o 20,3 proc. Władze ZKM Gdynia tłumaczą to m.in. zamknięciem (w 2009 r.) Stoczni Gdynia, ale to nie jest jedyny powód. Bardzo poważnym mankamentem gdyńskiej komunikacji jest m.in. brak w wielu przypadkach synchronizacji rozkładów jazdy z pociągami SKM, jak również – choć to już grzech całego komunikacyjnego Trójmiasta – chaotyczny system taryfowy.

Było 33,9, jest 35,1 mln podróżnych

Jak na tym tle prezentują się Kielce? Stabilnie. W 2004 r. liczba pasażerów kieleckiej komunikacji miejskiej wynosiła 33,9 mln, na koniec 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 35,1 mln. Do 2009 r. liczba pasażerów spadała (osiągając wówczas najniższy w dekadzie wynik 30,3 mln osób), od tego czasu rośnie. Dokładną liczbę pasażerów ZTM Kielce przedstawia tabela.



Ceny biletów zmieniały się w ciągu dekady trzykrotnie. 1 maja 2007 r. cena biletu jednorazowego ZTM wzrosła ze 1,90 na 2,00 zł (stawka 1,90 zł obowiązywała od 1 czerwca 2004 r.). 1 sierpnia 2011 r. cena ta wzrosła do 2,40 zł, a 1 marca 2013 r. – do 3,00 zł.

Zdaniem Barbary Damian, wicedyrektor ZTM Kielce, zmiana cen biletów nie przełożyła się na zmianę liczby pasażerów. Natomiast koronny wpływ na ich wzrost w ostatnich latach miały inwestycje taborowe. – Na wzrost liczby pasażerów miały wpływ zrealizowane inwestycje współfinansowane ze środków unijnych, m.in. zakup 40 autobusów i utworzenie 13 nowych linii komunikacyjnych, zakup Systemu Informacji Pasażerskiej jak również wprowadzenie systemu Kieleckiej Karty Miejskiej. Podwyżka cen biletów nie spowodowała spadku ilości przewożonych pasażerów – powiedziała w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Barbara Damian.

Wspomniana Kielecka Karta Miejska to elektroniczny nośnik biletów okresowych a także tzw. elektroniczna portmonetka: możliwość zakupu, w systemie zbliżonym do pre-paid, biletów jednorazowych, w przypadku których cena jest adekwatna do liczby przejechanych przystanków. Cena biletów jest zmienna w zależności od wpłaconej kwoty, dodatkowo istnieje też tzw. ulga przesiadkowa: w przypadku zmiany pojazdu, podróżny przy drugim przejeździe płaci mniej lub nie płaci wcale (w zależności od liczby przejechanych przystanków za pierwszym razem).

W planach są dalsze inwestycje

W obrębie perspektywy 2014-20, władze Kielc zamierzają nadal rozwijać transport zbiorowy. Planowany jest m.in. zakup kolejnych 20 nowych autobusów i utworzenie kilku bus-pasów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Komunikacja

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Redakcja/inf. pras. 14 października 2022

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Komunikacja

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Redakcja/inf. pras. 14 października 2022

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5