Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Kielce: Nieznaczny, ale stabilny wzrost liczby pasażerów komunikacji

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-09-16 10:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kielce: Nieznaczny, ale stabilny wzrost liczby pasażerów komunikacji
fot. Lukas 3z, lic. CC 3.0/GNUautobusy w Kielcach
Liczba pasażerów kieleckiej komunikacji miejskiej utrzymuje od dekady na względnie stabilnym poziomie. W 2013 r. liczba pasażerów ZTM Kielce była o 3,2 proc. większa niż w roku 2004. ZTM tłumaczy, że to m.in. dzięki inwestycjom w nowy tabor.

Kontynuujemy nasz cykl, w którym prezentujemy zmianę liczby pasażerów komunikacji miejskiej na przestrzeni ostatnich lat w największych polskich miastach, próbując jednocześnie odpowiedzieć na pytanie, skąd biorą się zmiany statystyk. Na razie przedstawiliśmy dwie krańcowo różne sytuacje. W Lublinie na przestrzeni zaledwie 5 lat, liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła aż o 51,7 proc. Władze miasta tłumaczą, że – oprócz inwestycji w tabor i nowe trasy trolejbusowe – jest to m.in. efekt nawiązania współpracy taryfowej z przewoźnikami prywatnymi oraz wprowadzenia „programu lojalnościowego” dla posiadaczy biletów okresowych, które umożliwiają skorzystanie z rozbudowanego systemu zniżek w sklepach i punktach usługowych w mieście.

Odwrotna sytuacja ma miejsce natomiast w Gdyni, gdzie w ciągu dekady nastąpił spadek liczby pasażerów o 20,3 proc. Władze ZKM Gdynia tłumaczą to m.in. zamknięciem (w 2009 r.) Stoczni Gdynia, ale to nie jest jedyny powód. Bardzo poważnym mankamentem gdyńskiej komunikacji jest m.in. brak w wielu przypadkach synchronizacji rozkładów jazdy z pociągami SKM, jak również – choć to już grzech całego komunikacyjnego Trójmiasta – chaotyczny system taryfowy.

Było 33,9, jest 35,1 mln podróżnych

Jak na tym tle prezentują się Kielce? Stabilnie. W 2004 r. liczba pasażerów kieleckiej komunikacji miejskiej wynosiła 33,9 mln, na koniec 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 35,1 mln. Do 2009 r. liczba pasażerów spadała (osiągając wówczas najniższy w dekadzie wynik 30,3 mln osób), od tego czasu rośnie. Dokładną liczbę pasażerów ZTM Kielce przedstawia tabela.



Ceny biletów zmieniały się w ciągu dekady trzykrotnie. 1 maja 2007 r. cena biletu jednorazowego ZTM wzrosła ze 1,90 na 2,00 zł (stawka 1,90 zł obowiązywała od 1 czerwca 2004 r.). 1 sierpnia 2011 r. cena ta wzrosła do 2,40 zł, a 1 marca 2013 r. – do 3,00 zł.

Zdaniem Barbary Damian, wicedyrektor ZTM Kielce, zmiana cen biletów nie przełożyła się na zmianę liczby pasażerów. Natomiast koronny wpływ na ich wzrost w ostatnich latach miały inwestycje taborowe. – Na wzrost liczby pasażerów miały wpływ zrealizowane inwestycje współfinansowane ze środków unijnych, m.in. zakup 40 autobusów i utworzenie 13 nowych linii komunikacyjnych, zakup Systemu Informacji Pasażerskiej jak również wprowadzenie systemu Kieleckiej Karty Miejskiej. Podwyżka cen biletów nie spowodowała spadku ilości przewożonych pasażerów – powiedziała w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Barbara Damian.

Wspomniana Kielecka Karta Miejska to elektroniczny nośnik biletów okresowych a także tzw. elektroniczna portmonetka: możliwość zakupu, w systemie zbliżonym do pre-paid, biletów jednorazowych, w przypadku których cena jest adekwatna do liczby przejechanych przystanków. Cena biletów jest zmienna w zależności od wpłaconej kwoty, dodatkowo istnieje też tzw. ulga przesiadkowa: w przypadku zmiany pojazdu, podróżny przy drugim przejeździe płaci mniej lub nie płaci wcale (w zależności od liczby przejechanych przystanków za pierwszym razem).

W planach są dalsze inwestycje

W obrębie perspektywy 2014-20, władze Kielc zamierzają nadal rozwijać transport zbiorowy. Planowany jest m.in. zakup kolejnych 20 nowych autobusów i utworzenie kilku bus-pasów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wspólny bilet musi być stosowany na szerszą skalę

Komunikacja

Wspólny bilet musi być stosowany na szerszą skalę

Michał Jagusiak 16 września 2014

Gdynia. Mniej pasażerów w komunikacji miejskiej. O jedną piątą

Komunikacja

Gdynia. Mniej pasażerów w komunikacji miejskiej. O jedną piątą

Paweł Rydzyński 12 września 2014

W Lublinie liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie lawinowo

Prawo & Finanse

W Lublinie liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie lawinowo

Paweł Rydzyński 10 września 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5