Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kielce kupują elektryczne autobusy i infrastrukturę ładowania

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kielce kupują elektryczne autobusy i infrastrukturę ładowania
fot. ZTM Kielce
Kielce stawiają na zeroemisyjny transport – pięć nowych autobusów elektrycznych o długości 10 metrów i zasięgu 250 km ma obsługiwać codziennie ponad 200 km tras. Dodatkowo miasto zbuduje trzy szybkie stacje ładowania o mocy do 120 kW każda. O zwycięstwie w przetargu zdecyduje nie tylko cena, ale też parametry techniczne i długość gwarancji.

Kielce rozpoczynają nowy etap w elektryfikacji transportu miejskiego. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił ponownie przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy midi – poprzedni został unieważniony ze względu na warunki finansowe oferty, daleko przewyższające możliwości zamawiającego. To kompleksowe zamówienie obejmuje nie tylko pojazdy, ale także trzy stacje ładowania prądu stałego i dostosowanie stacji transformatorowej. Termin realizacji wynosi maksymalnie 18 miesięcy.

Pięć autobusów klasy midi

Do miasta trafić ma pięć fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości od 9,5 do 10,7 m, szerokości maksymalnie 2,55 m i wysokości nieprzekraczającej 3,4 m (łącznie z urządzeniami dachowymi). Każdy pojazd będzie mógł przewieźć co najmniej 65 pasażerów, z czego minimum 19 na miejscach siedzących, w tym 5 dostępnych z niskiej podłogi. Przewidziano także stanowisko dla wózka inwalidzkiego (750×1300 mm) oraz rampę przy drugich drzwiach.

Autobusy będą trzydrzwiowe w układzie 2-2-2, z dopuszczalnym wariantem 1-2-2. Drzwi dwuskrzydłowe muszą mieć co najmniej 1200 mm szerokości, co ułatwi wymianę pasażerów w godzinach szczytu. Silniki elektryczne mają mieć moc równoważną jednostce diesla o sile minimum 160 kW, z możliwością rekuperacji energii. Ogranicznik prędkości ustalono na 70 km/h.

Zasilanie zapewnią baterie trakcyjne typu NMC, LFP, LTO lub równoważne, o pojemności nie mniejszej niż 320 kWh. Pojazdy muszą gwarantować zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu, potwierdzony testami SORT2 UITP. Baterie będą wyposażone w system ogrzewania i chłodzenia, co ma zagwarantować sprawne działanie także w warunkach zimowych. Eksploatacja została zaprojektowana z myślą o średnim dziennym przebiegu 204 km i rocznym do 80 tys. km.

Infrastruktura ładowania

Autobusy będą ładowane wyłącznie na terenie Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12. Tam powstaną trzy stacje ładowania prądu stałego: dwie dwustanowiskowe i jedna jednostanowiskowa. Każde stanowisko dwustanowiskowej ładowarki będzie dysponować mocą 60 kW, a w trybie szybkiego ładowania cała moc 120 kW zostanie skierowana na jedno stanowisko. Ładowarka jednostanowiskowa zaoferuje 120 kW.

Stacje będą zasilane napięciem 3×400 V AC, 50 Hz, a pełna moc wyjściowa zostanie osiągnięta od poziomu 500 V. Zakres napięcia ładowania wynosi 150–800 V DC. Sprawność urządzeń musi wynosić co najmniej 93%, współczynnik mocy 0,96, a współczynnik harmonicznych THDI nie przekroczy 8%. Wszystkie punkty zostaną wyposażone w złącza CCS Combo 2 z kablami o długości 7 m, spełniając wymogi standardu Autocharge (ISO 15118).

Budowa ładowarek przewiduje obudowę stalową lub aluminiową w klasie szczelności IP54 i odporności mechanicznej IK10, przy maksymalnych gabarytach 2130×1000×1000 mm. ZTM wymaga także separacji galwanicznej, pomiaru energii osobno dla każdego stanowiska i ograniczenia poboru mocy z sieci do wartości zamówionej. Ładowarki będą w pełni monitorowane przez lokalny system telemetryczny, który pozwoli ZTM kontrolować ich stan w czasie rzeczywistym, gromadzić dane historyczne i generować raporty.

Integralną częścią zamówienia jest również rozbudowa abonenckiej stacji transformatorowej 15 kV/0,4 kV na terenie dworca. W ramach zadania przewidziano możliwość dobudowy dodatkowego transformatora, a także przeprowadzenie wszystkich wymaganych uzgodnień technicznych i odbiorów.

Procedura i kryteria przetargu

Warunkiem udziału w postępowaniu jest posiadanie doświadczenia w realizacji dostaw autobusów miejskich o wartości co najmniej 12 mln zł brutto, zdolności finansowej na poziomie 500 tys. zł oraz ubezpieczenia OC na minimum 1 mln zł. Wykonawca musi wykazać, że spełnia te wymagania i nie podlega wykluczeniu z powodów formalnych.

Oferty będą oceniane według czterech kryteriów: cena (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (26%), termin realizacji (4%) i gwarancja (10%). Dodatkowo przewidziano premiowanie wydłużonej, sześcioletniej gwarancji całopojazdowej. Zamawiający wymaga też, by ponad połowa produktów i oprogramowania pochodziła z krajów UE lub państw objętych równym traktowaniem.

Kielce nie dopuściły ofert częściowych ani wariantowych – całe zamówienie ma zostać zrealizowane przez jednego wykonawcę. Wykonawcy zobowiązani są do odbycia wizji lokalnej na terenie dworca przy ul. Czarnowskiej, a po podpisaniu umowy pojazdy i ładowarki zostaną oznaczone specjalną naklejką, zgodną z projektem przekazanym przez ZTM.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Komunikacja

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Jakub Rösler 10 stycznia 2025

Kielce blisko swoich pierwszych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kielce kupują swoje pierwsze elektrobusy. Od razu 24 autobusy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Komunikacja

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Jakub Rösler 10 stycznia 2025

Kielce blisko swoich pierwszych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kielce kupują swoje pierwsze elektrobusy. Od razu 24 autobusy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij