Partner serwisu
Przestrzeń

Kielce Główne: Kiedy powstanie parking nad stacją?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Opóźniają się prace przygotowawcze do budowy parkingu nad torami stacji Kielce Główne. Ponieważ PKP PLK wciąż nie ogłosiły przetargu na koncepcję przebudowy stacji, władze miasta obawiają się, że ważna dla Kielc inwestycja może nie dojść do skutku. Zarządca infrastruktury zapewnia, że koncepcja powstanie, jednak na ogłoszenie przetargu w tej sprawie trzeba będzie jeszcze poczekać.

Jednopoziomowy obiekt ma liczyć 300 miejsc parkingowych i mieć wjazdy z obu stron układu torowego. Jego oddanie do użytku ma pozwolić na usunięcie nadmiaru parkujących samochodów z pobliskich ulic.

UM Kielce: Dlaczego PLK zwleka z przetargiem?

Koncepcja modernizacji stacji ma – między innymi – wskazać miejsce, w którym znajdą się podpory parkingu. Bez niej nie można więc rozpocząć jego projektowania ani budowy. Zamówienie opracowania – podobnie jak rozpoczęcie całej inwestycji – leży w gestii PKP PLK. Porozumienie w sprawie budowy miasto podpisało z zarządcą infrastruktury w roku 2020. Od tego czasu jednak przebieg współpracy z nim zaczął wzbudzać po stronie samorządowej niepokój. Głównym jego powodem jest właśnie brak ogłoszenia przetargu na koncepcję. Obecna inwestycja na stacji obejmuje tylko peron pierwszy.

Rzecznik prasowy prezydenta Kielc Marcin Januchta przypomina, że kielecki magistrat już w listopadzie 2022 r. uzgodnił z PKP PLK kwestie związane z przygotowaniem do ogłoszenia przetargu na wykonawcę koncepcji parkingu. – Jednocześnie [miasto] podtrzymało gotowość do zaangażowania własnych środków z budżetu w kwocie blisko 250 000 zł. Na początku września 2023 r. przeprowadzono rozmowę telefoniczną z przedstawicielem PKP. Z uzyskanych informacji wynikało, że przygotowywany jest wniosek do zarządu PKP o zatwierdzenie środków na realizację zadania – informuje. Aż do końca 2023 r. zarządca infrastruktury nie ogłosił jednak przetargu. Miasto musiało wobec tego zmienić plan budżetu i przenieść zabezpieczoną kwotę na 2024 r. – Aktualnie czekamy na dalsze informacje ze strony PKP – mówi rzecznik.

Jak podkreśla, budowa parkingu nad torowiskiem jest ważna z punktu widzenia rozwiązań komunikacyjnych Kielc. – W przypadku odstąpienia od realizacji przez PKP przestrzeni parkingowej nad torowiskiem możliwe byłyby inne rozwiązania, jednak kosztem nieuniknionych dysfunkcji – podkreśla Januchta. W takiej sytuacji w grę wchodziłoby, na przykład, pozostawienie przestrzeni parkingowej na Placu Niepodległości z jednoczesnym określeniem maksymalnego czasu postoju. Inne możliwe rozwiązania to parking od strony ulicy Mielczarskiego (z niewielką liczbą miejsc) lub na miejscu dawnej galerii „Hossa”, sąsiadującej z dworcem kolejowym. Optymalny dla miasta byłby jednak planowany od dawna parking nad torami.

Nowy termin przetargu – przełom marca i kwietnia

Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK wyjaśnia, że zapowiadane od 2022 r. ogłoszenie przetargu na przygotowanie koncepcji nie doszło do skutku z powodu braku środków finansowych. Jeszcze niedawno w rozmowie z Radiem Kielce padła deklaracja rozpisania przetargu na przełomie lutego i marca. Doszło jednak do kolejnego przesunięcia. – Obecnie planowany termin ogłoszenia postępowania przetargowego to przełom pierwszego i drugiego kwartału 2024 r. Wynika on z konieczności przeprowadzenia dodatkowych uzgodnień z Miastem Kielce – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak dodaje, szacowany czas wykonania koncepcji wynosi ok. pół roku od podpisania umowy.

Hamarnik zapewnia, że PKP PLK są w stałym kontakcie z władzami Kielc. Nie będzie jednak dofinansowania, na które liczy samorząd. – Aktualnie zarządca infrastruktury nie przewiduje współfinansowania zakresu związanego z infrastrukturą parkingową – zaznacza.

– Udział we współfinansowaniu przedmiotowej inwestycji może brać każdy podmiot, który dopuszczony jest stosownymi przepisami. Pamiętać należy, że sposób realizacji również może przybrać różne formy, w tym także partnerstwa publiczno-prywatnego, ale nadal to PKP jest stroną decydującą o tych kwestiach – odpowiada na nasze pytanie w tej sprawie Januchta. Wśród potencjalnych partnerów jest – między innymi – samorząd województwa świętokrzyskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5