Czy dla tramwajów w Kazachstanie wreszcie nadchodzi dobry czas? Zaskakujące wznowienie komunikacji w Ust-Kamienogorsku to nie jedyny symptom zmiany kierunku polityki. W Pawłodarze rozpoczynają się wreszcie inwestycje infrastrukturalne, trwają też dostawy białoruskich wagonów tramwajowych. W Astanie natomiast trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej, która ma spiąć lotnisko, centrum i dworzec kolejowy.
W ostatnich miesiącach sporo miejsca na naszych łamach poświęciliśmy sieci tramwajowej w kazachskim Ust-Kamienogorsku. Choć
wydawało się, że ten środek transportu ostatecznie zniknął z ulic miasta, po kilkumiesięcznym zawieszeniu ruchu
komunikację niespodziewanie wznowiono. Miniony okres przyniósł jeszcze jedno ważne wydarzenie dla miejskiego transportu szynowego w Kazachstanie: po latach zastoju rozpoczął się remont infrastruktury tramwajowej w Pawłodarze.
W tym 300-tysięcznym przemysłowym mieście w północno-wschodniej części kraju pozycja tramwajów była relatywnie dobra: porównując kondycję sieci z balansującymi od lat na granicy śmierci technicznej systemami z
Ust-Kamienogorska i
Temyrtau, można było wskazywać na skromną, ale prowadzoną w latach 2012 – 2015 wymianę taboru czy realne szanse na pozyskanie zewnętrznych środków inwestycyjnych, ale także na polityczną wolę utrzymania komunikacji szynowej. Nie oznacza to jednak braku problemów.
Środki EBOR i na infrastrukturę, i na taborW bardzo złej kondycji znajdowała się od lat infrastruktura. Rozpoczęły się jednak długo wyczekiwane prace remontowe. Pod koniec zeszłego roku kalendarzowego dokonano kapitalnego remontu kilku skrzyżowań tramwajowych, a w kwietniu tego roku wdrożono etap inwestycji liniowych. Na razie objęły one jeden odcinek: od pętli TEC-1 do przystanku AZS. To jedynie cztery przystanki, ale dzięki
opisywanej już na naszych łamach przed dwoma laty pożyczce Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju jeszcze w tym roku ogłoszone mają zostać przetargi obejmujące znaczącą część torowisk w mieście.
Środki EBOR pozwoliły także na kontynuację zarzuconej po
małych dostawach rosyjskich KTM-ów wymiany taboru. O wiele starsze, wysłużone radzieckie wagony KTM-5 nie zostały co prawda zastąpione –
co było brane pod uwagę – pojazdami z bydgoskiej Pesy, ale na ulice wyjechały – około pół roku później niż pierwotnie planowano – wagony z białoruskiego Biełkommunmaszu. Miejscowe Tramwajnoje uprawlienije goroda Pawlodara (Przedsiębiorstwo Transportowe Miasta Pawłodar) zamówiło łącznie 25 sztuk typu BKM-802E. Na razie dotarło jedenaście z nich.
Transport szynowy pojawi się w AstanieWarto w tym miejscu przypomnieć, że trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej w obecnej stolicy Kazachstanu – Astanie. Jak donosi portal informburo.kz, jeszcze w tym roku gotowe mają być estakady, po których poprowadzona zostanie całkowicie wydzielona linia. Przewozy ruszą według aktualnego harmonogramu na przełomie 2019 i 2020 r. Długość trasy wyniesie ponad 22 km. Na tym odcinku powstanie 18 stacji.