Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kazachstan: Inwestycje tramwajowe w Pawłodarze

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-06-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kazachstan: Inwestycje tramwajowe w Pawłodarze
Tramwaje w Pawłodarzefot. Kasper Fiszer
Czy dla tramwajów w Kazachstanie wreszcie nadchodzi dobry czas? Zaskakujące wznowienie komunikacji w Ust-Kamienogorsku to nie jedyny symptom zmiany kierunku polityki. W Pawłodarze rozpoczynają się wreszcie inwestycje infrastrukturalne, trwają też dostawy białoruskich wagonów tramwajowych. W Astanie natomiast trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej, która ma spiąć lotnisko, centrum i dworzec kolejowy.

W ostatnich miesiącach sporo miejsca na naszych łamach poświęciliśmy sieci tramwajowej w kazachskim Ust-Kamienogorsku. Choć wydawało się, że ten środek transportu ostatecznie zniknął z ulic miasta, po kilkumiesięcznym zawieszeniu ruchu komunikację niespodziewanie wznowiono. Miniony okres przyniósł jeszcze jedno ważne wydarzenie dla miejskiego transportu szynowego w Kazachstanie: po latach zastoju rozpoczął się remont infrastruktury tramwajowej w Pawłodarze.

W tym 300-tysięcznym przemysłowym mieście w północno-wschodniej części kraju pozycja tramwajów była relatywnie dobra: porównując kondycję sieci z balansującymi od lat na granicy śmierci technicznej systemami z Ust-Kamienogorska i Temyrtau, można było wskazywać na skromną, ale prowadzoną w latach 2012 – 2015 wymianę taboru czy realne szanse na pozyskanie zewnętrznych środków inwestycyjnych, ale także na polityczną wolę utrzymania komunikacji szynowej. Nie oznacza to jednak braku problemów.

Środki EBOR i na infrastrukturę, i na tabor

W bardzo złej kondycji znajdowała się od lat infrastruktura. Rozpoczęły się jednak długo wyczekiwane prace remontowe. Pod koniec zeszłego roku kalendarzowego dokonano kapitalnego remontu kilku skrzyżowań tramwajowych, a w kwietniu tego roku wdrożono etap inwestycji liniowych. Na razie objęły one jeden odcinek: od pętli TEC-1 do przystanku AZS. To jedynie cztery przystanki, ale dzięki opisywanej już na naszych łamach przed dwoma laty pożyczce Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju jeszcze w tym roku ogłoszone mają zostać przetargi obejmujące znaczącą część torowisk w mieście.

Środki EBOR pozwoliły także na kontynuację zarzuconej po małych dostawach rosyjskich KTM-ów wymiany taboru. O wiele starsze, wysłużone radzieckie wagony KTM-5 nie zostały co prawda zastąpione – co było brane pod uwagę – pojazdami z bydgoskiej Pesy, ale na ulice wyjechały – około pół roku później niż pierwotnie planowano – wagony z białoruskiego Biełkommunmaszu. Miejscowe Tramwajnoje uprawlienije goroda Pawlodara (Przedsiębiorstwo Transportowe Miasta Pawłodar) zamówiło łącznie 25 sztuk typu BKM-802E. Na razie dotarło jedenaście z nich.

Transport szynowy pojawi się w Astanie

Warto w tym miejscu przypomnieć, że trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej w obecnej stolicy Kazachstanu – Astanie. Jak donosi portal informburo.kz, jeszcze w tym roku gotowe mają być estakady, po których poprowadzona zostanie całkowicie wydzielona linia. Przewozy ruszą według aktualnego harmonogramu na przełomie 2019 i 2020 r. Długość trasy wyniesie ponad 22 km. Na tym odcinku powstanie 18 stacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berlin będzie pierwszym europejskim miastem z rowerami Ubera

Mobilność

Berlin będzie pierwszym europejskim miastem z rowerami Ubera

Jakub Dybalski 07 czerwca 2018

Bruksela wprowadza strefę czystego transportu. Jak to działa?

Mobilność

Bruksela wprowadza strefę czystego transportu. Jak to działa?

Roman Czubiński 06 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS