Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kazachstan: Inwestycje tramwajowe w Pawłodarze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kazachstan: Inwestycje tramwajowe w Pawłodarze
fot. Kasper FiszerTramwaje w Pawłodarze
Czy dla tramwajów w Kazachstanie wreszcie nadchodzi dobry czas? Zaskakujące wznowienie komunikacji w Ust-Kamienogorsku to nie jedyny symptom zmiany kierunku polityki. W Pawłodarze rozpoczynają się wreszcie inwestycje infrastrukturalne, trwają też dostawy białoruskich wagonów tramwajowych. W Astanie natomiast trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej, która ma spiąć lotnisko, centrum i dworzec kolejowy.

W ostatnich miesiącach sporo miejsca na naszych łamach poświęciliśmy sieci tramwajowej w kazachskim Ust-Kamienogorsku. Choć wydawało się, że ten środek transportu ostatecznie zniknął z ulic miasta, po kilkumiesięcznym zawieszeniu ruchu komunikację niespodziewanie wznowiono. Miniony okres przyniósł jeszcze jedno ważne wydarzenie dla miejskiego transportu szynowego w Kazachstanie: po latach zastoju rozpoczął się remont infrastruktury tramwajowej w Pawłodarze.

W tym 300-tysięcznym przemysłowym mieście w północno-wschodniej części kraju pozycja tramwajów była relatywnie dobra: porównując kondycję sieci z balansującymi od lat na granicy śmierci technicznej systemami z Ust-Kamienogorska i Temyrtau, można było wskazywać na skromną, ale prowadzoną w latach 2012 – 2015 wymianę taboru czy realne szanse na pozyskanie zewnętrznych środków inwestycyjnych, ale także na polityczną wolę utrzymania komunikacji szynowej. Nie oznacza to jednak braku problemów.

Środki EBOR i na infrastrukturę, i na tabor

W bardzo złej kondycji znajdowała się od lat infrastruktura. Rozpoczęły się jednak długo wyczekiwane prace remontowe. Pod koniec zeszłego roku kalendarzowego dokonano kapitalnego remontu kilku skrzyżowań tramwajowych, a w kwietniu tego roku wdrożono etap inwestycji liniowych. Na razie objęły one jeden odcinek: od pętli TEC-1 do przystanku AZS. To jedynie cztery przystanki, ale dzięki opisywanej już na naszych łamach przed dwoma laty pożyczce Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju jeszcze w tym roku ogłoszone mają zostać przetargi obejmujące znaczącą część torowisk w mieście.

Środki EBOR pozwoliły także na kontynuację zarzuconej po małych dostawach rosyjskich KTM-ów wymiany taboru. O wiele starsze, wysłużone radzieckie wagony KTM-5 nie zostały co prawda zastąpione – co było brane pod uwagę – pojazdami z bydgoskiej Pesy, ale na ulice wyjechały – około pół roku później niż pierwotnie planowano – wagony z białoruskiego Biełkommunmaszu. Miejscowe Tramwajnoje uprawlienije goroda Pawlodara (Przedsiębiorstwo Transportowe Miasta Pawłodar) zamówiło łącznie 25 sztuk typu BKM-802E. Na razie dotarło jedenaście z nich.

Transport szynowy pojawi się w Astanie

Warto w tym miejscu przypomnieć, że trwa budowa systemu lekkiej kolei miejskiej w obecnej stolicy Kazachstanu – Astanie. Jak donosi portal informburo.kz, jeszcze w tym roku gotowe mają być estakady, po których poprowadzona zostanie całkowicie wydzielona linia. Przewozy ruszą według aktualnego harmonogramu na przełomie 2019 i 2020 r. Długość trasy wyniesie ponad 22 km. Na tym odcinku powstanie 18 stacji.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5