Partnerzy serwisu:
Mobilność

Katowice: Rafako pokazało autobus elektryczny. Chce nim podbić rynek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Podczas kongresu Impact Mobility'19 rEvolution firma Rafako, znana do tej pory z produkcji bloków energetycznych i kotłów, zaprezentowała swój pierwszy autobus elektryczny. Jest tak nowy, że nie ma jeszcze nazwy, ale juz w czwartek jedzie na targi do Brukseli, gdzie będzie rywalizował o nagrodę w kategorii "innowacje".

Gdy w środę z przykrytego płachtą, oświetlonego reflektorami autobusu poszedł dym, niektórzy z obserwatorów zażartowali, że nie taki on znów bezemisyjny. To jednak tylko cześć prezentacji. 8,5-metrowy pojazd, nazywany póki co po prostu E-busem, to prototyp, który ma być podstawą seryjnej produkcji.

- Kilka lat temu szukaliśmy po prostu możliwości dywersyfikacji produkcji - mówi prezes Rafako Ebus Michał Maćkowiak. - Ta branża wydaje się bardzo perspektywiczna – wskazywał.

- 36 proc. rynku autobusów elektrycznych w Europie to firmy polskie, a rynek rośnie 17 proc. rok do roku - zauważa z kolei wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która właśnie finalizuje rozmowy z Rafako na temat wejścia jako inwestor w produkcję autobusów. Produkcję, na to wygląda mocno państwową, bo w Rafako udziały na Polski Fundusz Rozwoju, a firma wystartowała w drugiej odsłonie konkursu NCBR na narodowy E-Bus.

Na razie Rafako pokazało krótki pojazd, z dwojgiem drzwi, za to dość pojemny, bo mieszczący 65 pasażerów, w tym 23 na fotelach. Producent proponuje wersje miejską/podmiejską i szkolną, czyli w założeniu na gimbusy.

Autobus jest całkowicie niskopodłogowy, stabilny, bo wszystkie baterie umieszczono pod podłogą (ale tylko dwa siedzenia dostępne są z niskiej podłogi – gdzieś jednak baterie trzeba było zmieścić). Charakterystyczne garby na dachu to klimatyzacja. Mimo ich obecności producent chwali się, że autobus ma tylko 3,2 m wysokości. Ładowanie odbywa się metodą pług-in. Wersja pantografowa jest przygotowywana. Klimatyzacja jest w pełni elektryczna, za to ogrzewanie jest hybrydowe, może być zasilane prądem, lub olejem.

O osiągach producent na razie zbyt dużo nie mówi, ale chwali się, że to jedyny taki autobus, zbudowany od zera z myślą o zasilaniu bateryjnym. Plany są duże, w tym sprzedaż pierwszych sztuk już w przyszłym roku

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5