Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Katowice: Miasto nie zaopiekuje się dawną parowozownią. „Brakuje środków”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-06-03 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Katowice: Miasto nie zaopiekuje się dawną parowozownią. „Brakuje środków”
fot. MichalPL, lic. CC BY-SA 4.0Wieża ciśnień widziana z peronów kolejowych
Szansą na uratowanie parowozowni Katowice raczej nie będzie zaangażowanie w sprawę władz miasta. Samorząd tłumaczy bowiem, że nie ma wystarczających środków, by wyremontować wymagający dużych nakładów kompleks. Póki co historyczna hala niszczeje.

Przed miesiącem opisywaliśmy na naszych łamach sprawę katowickiej parowozowni. Historyczny obiekt znajdujący się w sąsiedztwie tamtejszego dworca kolejowego niszczeje, a przedstawia sobą dużą wartość architektoniczną. Właścicielem kompleksu, w obrębie którego obok samej hali znajduje się m.in. wieża ciśnień, pozostają Polskie Koleje Państwowe. Te póki co nie sprzedały terenu m.in. ze względu na ograniczenia prawne.

Katowice nie znajdą środków na niezbędne prace

Spółka zasugerowała, że w dawnej lokomotywowni mogłaby zostać utworzona np. placówka o charakterze muzealnym. Musiałby ją jednak utworzyć samorząd, któremu PKP mogłyby udostępnić nieruchomość. To z kolei wiązałoby się z dużymi kosztami dla miasta lub regionu, bo oprócz wydatków na samą ekspozycję konieczne byłoby także wyremontowanie hali i pozostałych budynków oraz przystosowanie ich do nowej roli. Takiego ciężaru nie poniesie gmina Katowice.

– W obecnej sytuacji miasto nie jest bowiem w stanie samodzielnie go udźwignąć – mówi Michał Łyczak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice. Zwraca uwagę na koszty związane z rewaloryzacją niszczejącej architektury. Podkreśla także, że na terenie parowozowni znajdują się cenne zabytki związane z przemysłem, w tym z kolejnictwem. Przywrócenie im świetności również stanowiłoby duże obciążenie budżetowe.

Czy w parowozowni mogłoby powstać muzeum kolejnictwa?

Tymczasem śląski wojewódzki konserwator zabytków wszczął postępowanie w sprawie wpisu kompleksu parowozowni do rejestru zabytków. Przyszłość obiektu wydaje się jednak wciąż niepewna. O podjęcie działań w tej sprawie apeluje Fundacja Stacja Lubsko/Sommerfeld. Na razie wciąż brakuje jednak konkretnych rozwiązań.

Czy hala mogłaby stać się miejscem na muzeum poświęcone kolei na obszarze Górnego Śląska? Obecnie na terenie Metropolii nie ma podobnej placówki, która zajmowałaby się koleją normalnotorową. Obie instytucje zajmujące się spuścizną po Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, w Rudach i w Bytomiu, cieszą się zaś dużym zainteresowaniem ze strony turystów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5