Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nieużywana sieć trakcyjna na Kasprzaka znika po… 26 latach

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-08-18 15:08
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nieużywana sieć trakcyjna na Kasprzaka znika po… 26 latach
fot. WU
W lipcu Tramwaje Warszawskie zdemontowały sieć trakcyjną wiszącą nad nieużywanym i zasypanym torowiskiem na ulicy Kasprzaka. Nie byłoby może w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że ostatni tramwaj przejechał tędy w…. 1990 roku. – Sieć trakcyjna nie była demontowana wcześniej, ponieważ po zawieszeniu kursowania tramwajów na tym odcinku istniała możliwość wykorzystania tej sieci w przypadku decyzji o odtworzeniu trasy – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Trasę tramwajową wzdłuż Kasprzaka i al. Rewolucji Październikowej (obecnie al. Prymasa Tysiąclecia) oddano do użytku w 1963 r. wraz z przebiciem nowej drogi. Jej dalsze losy są niezwykle ciekawe. Ostatni tramwaj na odcinku przebiegającym na zachód od Skierniewickiej przejechał przed wakacjami w 1990 r.

Oficjalnie kursowanie tramwajów zawieszono – w związku z budową wiaduktów i rozbudową układu drogowego al. Prymasa Tysiąclecia, która miała pełnić rolę wewnętrznej obwodnicy Warszawy. Prace, rozpoczęte w 1990 r., szybko utknęły i przez lata straszyły słupy przyszłej estakady. Ostatecznie budowę wznowiono w 1997 r., a rozbudowaną trasę oddano w 2000 r. Mniej szczęścia miały tramwaje, które formalnie nadal pozostawały zawieszone. Odcinka torowiska w rejonie al. Prymasa Tysiąclecia nie odbudowano, choć spore części torowiska i sieci trakcyjnej na Kasprzaka pozostały na miejscu. Z czasem odcięto je jednak od czynnego odcinka trasy przebiegającej Skierniewicką i wschodnim odcinkiem Kasprzaka.

W 2007 r. natomiast nieczynne tory przysypano ziemią i zamieniono w trawnik. Pozostawiono jednak sieć trakcyjną, która nad trawnikiem – trzeba przyznać – wyglądała dosyć osobliwe. – Sieć trakcyjna nie była demontowana wcześniej, ponieważ po zawieszeniu kursowania tramwajów na tym odcinku istniała możliwość wykorzystania tej sieci w przypadku decyzji o odtworzeniu trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.


fot. WU

Taka decyzja o odtworzeniu trasy, choć w nieco zmienionym przebiegu, niedawno zapadła. Sieć trakcyjna jednak nie doczekała się nawet rozpoczęcia prac. – Została zdemontowana w lipcu br. na podstawie oceny jej stanu technicznego – mówi Powałka.

Teraz trasa ma prowadzić przez całą ulicę Kasprzaka, bezpośrednio do Wolskiej, już bez skrętu w al. Prymasa Tysiąclecia. Dzięki temu tramwaje lepiej będą obsługiwać rozbudowujące się osiedla w rejonie ulic Jana Kazimierza i Ordona. Zgodnie z przyjętą koncepcją, zaakceptowaną przez mieszkańców na drodze konsultacji społecznych, przed ul. Redutową torowisko będzie się zagłębiać, wykorzystując istniejący tunel dla samochodów w kierunku Jelonek. Wspólny przystanek dla tramwajów z Wolskiej i Kasprzaka znajdzie się na poziomie -1.


Większy widok mapy>

Na razie jednak spółka nie spieszy się z rozpoczęciem realizacji trasy. – To jest uzależnione w największym stopniu od harmonogramu budowy przedłużenia II linii metra w kierunku zachodnim – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Rozpoczęcie budowy metra uzależnione jest wydania pozwoleń na budowę przez wojewodę, który miał ostatnio zastrzeżenia do dokumentacji. Odcinek metra do stacji Księcia Janusza, według założeń, miałby zostać oddany w 2019 r.

Na razie nie wiadomo, co stanie się z pozostałymi reliktami starej trasy tramwajowej. – Pozostała po starej trasie tramwajowej infrastruktura trakcyjna w ramach budowy nowej linii zostanie zdemontowana i poddana ocenie co do jej możliwości ponownego wykorzystania – mówi Michał Powałka.

 
Wizualizacja trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka, mat. TW

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj na Kasprzaka czeka na metro

Przestrzeń

Tramwaj na Kasprzaka czeka na metro

Witold Urbanowicz 05 lipca 2016

Warszawa: Mieszkańcy wybrali tramwaj na Kasprzaka

Przestrzeń

Warszawa: Mieszkańcy wybrali tramwaj na Kasprzaka

Witold Urbanowicz 30 października 2015

Warszawa: Jak będzie wyglądać tramwaj na Kasprzaka?

Przestrzeń

Warszawa: Jak będzie wyglądać tramwaj na Kasprzaka?

Witold Urbanowicz 19 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5