Kamaz zaprezentował nowość w zakresie elektrycznego miejskiego transportu. Nowy trolejbus białoruskiej produkcji ma mieć większy zasięg, gdy nie będzie zasilania z sieci trakcyjnej. Zgromadzona energia ma pozwolić na jazdę do 20 km.
Kamaz rozwija własną linię niskopodłogowych trolejbusów. Właśnie zaprezenotowano nowy model, oznaczony numerem 62825. Jak wyjaśnia producent, jest on podobny pod względem wyposażenia do autobusu elektrycznego Kamaz-6282. Różnica polega jednak przede wszystkim w systemie stałego zasilania. W Petersburgu na targach SPbTransportFest zaprezentowano po raz pierwszy prototyp nowego modelu.
– W przeciwieństwie do klasycznego trolejbusu, pojazd ten jest wyposażony w urządzenia do magazynowania energii, które pozwalają mu autonomicznie podróżować do 20 km, np. w celu obsługi nowych obszarów miejskich, gdzie nie ma sieci trakcyjnej – chwali się Kamaz. Ma to pozwolić na rozbudowę siatki tras obsługiwanych trolejbusami w sposób bardziej elastyczny, co przełoży się na obniżenie kosztów infrastruktury. Akumulatory są ładowane podczas jazdy, a do pełna ładują się w 30 minut.
Nowe pojazdy spełniają wszystkie standardowe i oczekiwane dzisiaj parametry jak niska podłoga, większa przestrzeń przy środkowych drzwiach ułatwiające wymianę pasażerów. Kamaz chwali się także miękkim zawieszeniem pneumatycznym. Pojazd wyposażony jest w system przyklęku umożliwiający przechylenie nadwozia autobusu w celu wygodnego wsiadania i wysiadania pasażerów, mechaniczną rampę w środkowych drzwiach ułatwiającą wejście do kabiny pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz specjalny punkt mocowania wózka inwalidzkiego.
Pojazd posiada przycisk do komunikacji z kierowcą, system informacji pasażerskiej, kamery monitoringu i nawigacji satelitarnej, system klimatyzacji, złącza USB do ładowania telefonów. Całkowita pojemność pasażerska to 85 osób, z czego 34 to miejsca siedzące.
Trolejbus może osiągać prędkość do 70 km/h i pokonywać wniesienia do 12°. Jest wyposażony w asynchroniczny silnik elektryczny o mocy 180 kW AC. Napięcie prądu stałego wynosi 550 V. Trolejbus jest dwuosiowy, napędzane są tylne koła. Akumulatory NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) mają zapewnić długi czas eksploatacji. Trolejbus wyposażony jest w system odzyskiwania energii podczas hamowania.
Obecnie trolejbus KAMAZ-62825 przechodzi certyfikację w celu uzyskania homologacji typu pojazdu. Pod koniec czerwca pojazd trafił na testy do petersburskiego przedsiębiorstwa państwowego Gorelectrotrans. Po zakończeniu tego etapu trolejbus zostanie wysłany na testy na poligon w Dmitrow. Rozpoczęcie seryjnej produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2022 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.