Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy oficjalnie rozstrzygnął przetarg na dostawę 15 tramwajów długich i trzech krótkich. Pojazdy dostarczy Pesa. Taka informacja nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę warunki przetargu i fakt, że bydgoski producent był jedynym startującym w postępowaniu.
Postępowanie prowadzone przez ZDMiKP Bydgoszcz obejmuje dostawę osiemnastu nowych tramwajów – 15 długich i trzech krótkich – wieloczłonowych i całkowicie niskopodłogowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi. Dostawy rozpisano do końca września 2018 roku.
Jedynym podmiotem startującym w przetargu była Pesa. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę warunki przetargu. Cena stanowiła tylko 60% kryterium wyboru. Ważne było kryterium unifikacji podzespołów ze stosowanymi w niskopodłogowych tramwajach wdrożonych do ruchu w Bydgoszczy w 2015 roku (33%). Chodzi więc o Swingi, które bydgoski producent dostarczył dla obsługi nowej trasy do Fordonu. Pozostałe punkty można otrzymać za serwis (7%) – czas reakcji i usunięcia usterki.
Dzisiaj (16 stycznia) ZDMiKP poinformował o rozstrzygnięciu postępowania. Wybrano ofertę Pesy, która otrzymała zresztą maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach. Oferta bydgoskiego producenta opiewa na kwotę 141,1 mln zł brutto. Bydgoszcz natomiast zamierzała przeznaczyć na ten cel kwotę 155,9 mln zł brutto.
Zgodnie ze specyfikacją tramwaje mają być rzecz jasna dostosowane do rozstawu 1000 mm. Ich szerokość określono na 2,35-2,4 m. Długość tramwaju długiego ma mieścić się w przedziale 29-31 m. Jego pojemność określono na minimum 200 pasażerów (przy 0,2 m2 na osobę stojącą), w tym minimum 48 na miejscach siedzących. Natomiast długość tramwajów krótkich mieścić się ma w przedziale 19-21 m, a ich pojemność określono na co najmniej 120 pasażerów, wliczając w to min. 29 na miejscach siedzących. Więcej o wymaganiach pisaliśmy
tutaj.
Pesa dostarczy do Bydgoszczy kolejne Swingi, gdyż miastu, zgodnie z warunkami postępowania, zależy na jak największej unifikacji taboru. Zamówienie powinno zostać zrealizowane najpóźniej do końca września 2018 r. Tramwaje krótkie powinny zostać dostarczone do końca października 2017 r., dostawę ośmiu długich tramwajów rozpisano na okres od 7 maja 2017 r. do 29 czerwca 2018 r., natomiast pozostałych siedmiu od 1 sierpnia 2018 r. do 30 września 2018 r.