Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jest umowa na paliwo do częstochowskich hybryd

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2015-08-05 10:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest umowa na paliwo do częstochowskich hybryd
fot. Dominik WójcikMPK Częstochowa
MPK w Częstochowie sp. z o.o. zawarło umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa z Zabrza na dostawę paliwa CNG do hybrydowych Solbusów oraz na budowę stacji tankowania gazem na terenie bazy przewoźnika.

Przetarg na budowę stacji ładowania pojazdów i 10-letnią dostawę gazu CNG unieważniono po tym, jak dwaj jego uczestnicy – konsorcjum Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa z Zabrza i Gascontrol Polska oraz Melmet Vitkovice – złożyli oferty, które nie spełniły wymagań. Po ponownym rozpisaniu przetarg rozstrzygnięto na korzyść GZOG Zabrze, który złożył ofertę opiewającą na 52,3 mln zł (konkurencyjna oferta – 52,7 mln zł). W tej kwocie ok. 1 mln zł kosztować ma budowa stacji.

Stacja i paliwo

Umowa przewiduje wybudowanie przez zwycięzcę stacji tankowania gazem CNG na terenie zajezdni MPK. To przy jej użyciu zbiorniki autobusów hybrydowych będą napełniane paliwem napędzającym później agregaty zapewniające prąd silnikom trakcyjnym.

Umowa przewiduje ogólnodostępny charakter stacji. – Grzechem byłoby przy tej okazji nie promować gazu CNG jako napędu – powiedział lokalnemu serwisowi internetowemu wiceprezes GZOG w Zabrzu Leszek Piłat. Jego zdaniem projekt miałby większe szanse na zbilansowanie się po udostępnieniu paliwa odbiorcom indywidualnym.

Na ogólnodostępności stacji zależy także MPK. – W Sosnowcu stacja nie jest ogólnodostępna, bo okazało się, że utrzymanie pracownika obsługujących stację całodobowo jest nieopłacalne. Zależy nam jednak, żeby kierowcy mogli u nas tankować, dlatego mamy pewną koncepcję – zapowiedział Robert Madej, wiceprezes MPK.

Ostateczna decyzja w tej sprawie ma należeć do wykonawcy. Tak samo, jak kwestia ceny dla odbiorcy detalicznego.

Oszczędniej od ON

Nowe autobusy powinny pozwolić zaoszczędzić, w porównaniu do analogicznych pojazdów napędzanych konwencjonalnie, sporo paliwa i w konsekwencji pieniędzy. – Zakładamy, że rocznie będzie to ok. 1,5 mln zł – zdradził ostrożne założenia lokalnemu wydaniu Gazety Wyborczej Madej.

Kilogram CNG do autobusu będzie kosztował 2,66 zł netto, a ładowanie jednego autobusu ma trwać ok. 10 minut. Według wyliczeń lokalnego serwisu internetowego oszczędności będą duże. Wg analizy, koszt przejechania 100 km autobusem krótkim to 125 zł, zaś przegubowym 167 zł, a więc średnio 141 zł. Pojazd napędzany ON zużyłby paliwa średnio za 196 zł. Przy tej kalkulacji przez 10 lat zaoszczędzono co najmniej 13 mln zł. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że przez ten czas do atmosfery trafi o 850 mln ton dwutlenku węgla mniej.

Paliwo w grudniu

Umowa przewiduje oddanie stacji tankowania gazem CNG w dniu 1 grudnia br., jednak termin ten może ulec przesunięciu nawet o rok. Nie oznacza to jednak, że przybyłe w październiku autobusy Solbus nie będą miały na czym jeździć.

– W szczególnych okolicznościach możemy wydłużyć termin na wykonanie stacji do 12 miesięcy, ale gaz musimy mieć od 1 grudnia, a sposób, w jaki do tego dojdzie, zostawiamy wykonawcy – powiedział Wyborczej wiceprezes Madej.

Gaz do hybryd

CNG, czyli naturalny gaz skompresowany jest mieszanką na bazie metanu. Przechowywany i ładowany w stanie lotnym jest dużo bezpieczniejszy od popularnego LPG (propan-butanu skroplonego). Jako lżejszy od powietrza nie gromadzi się przy podłożu, a rozpręża ulatniając się do atmosfery i nie stanowi zagrożenia wybuchowego. Jednocześnie silniki spalinowe zasilane nim charakteryzują się miękką i cichą charakterystyką pracy, czyniąc je przyjaźniejsze otoczeniu. Dzięki prostej budowie chemicznej paliwo jest przyjazne dla środowiska.

Zakontraktowane na dekadę paliwo zasilać będzie generatory energii elektrycznej silników napędowych autobusów marki Solbus, które będą dostarczone pod koniec bieżącego roku do Częstochowy. Zamówienie warte niemal 66 mln zł finansowane jest w całości z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Dominik Wójcik 24 marca 2016

Częstochowa. Pierwsze hybrydowe Solbusy już w zajezdni

Komunikacja

Częstochowa. Pierwsze hybrydowe Solbusy już w zajezdni

Dominik Wójcik 24 listopada 2015

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Dominik Wójcik 19 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5