Przebudowa stacji Praga Smíchov trwa w najlepsze, tymczasem miasto, po otrzymaniu pozwolenia na budowę, rozpoczęło wreszcie poszukiwania wykonawcy swojej części inwestycji. Ten największy czeski węzeł komunikacyjny ma być gruntownie przebudowany w części kolejowej do 2027 roku, a w części miejskiej – do 2030 roku.
Praga ogłosiła przetarg na znalezienie wykonawcy, który wybuduje nowy terminal transportowy Nádraží Smíchov. Szacunkowa wartość miejskiej części inwestycji wynosi ponad 7 mld koron, czyli ponad 1,2 mld zł. Stolica zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Terminal Praga Smíchov ma być największym węzłem komunikacyjnym w metropolii.
– Świetna wiadomość dla transportu w Pradze. Rozpoczęliśmy przetarg na wykonawcę budowy węzła przesiadkowego Nádraží Smíchov. To kluczowy projekt, który zintegruje pociągi, metro, tramwaje, autobusy i rowery. Powstanie tu również parking P+R na 1 000 aut. Wszystko to zmieni to miejsce z pośmiewiska w nowoczesny węzeł komunikacyjny na miarę XXI wieku – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu.
Miasto starało się wpisać z własną inwestycją w plany kolejarzy, którzy po sąsiedzku rozpoczęli już modernizację dworca i stacji kolejowej Smíchov. Inwestycja prowadzona przez czeskiego zarządcę Správa železnic obejmuje całkowitą przebudowę torów, remont trzech istniejących peronów oraz budowę nowego czwartego, z którego będą odjeżdżać głównie pociągi w kierunku Pragi Semmering, czyli w kierunku zachodnim do stacji Praga-Zličín i Hostivice.
Dotychczas w rejonie Smíchova funkcjonowały dwa duże terminale przesiadkowe dla transportu publicznego – Smíchovské nádraží i Na Knížecí, dlatego stolica zdecydowała się na budowę jednego dużego terminala Smíchov, który skutecznie połączy wszystkie środki transportu w jednym miejscu. Realizację obiektu, który zintegruje kolej, metro, autobusy miejskie i dalekobieżne, zaplanowano do końca 2030 roku.
Realizacja miejskiej inwestycji zostanie podzielona na trzy części, które będą stopniowo oddawane do użytku. Pierwsza część to budynek dworca autobusowego i parking P+R, w tym także łącznik z ulicą Dobříšská. Kolejną częścią będzie terminal autobusowy posadowiony bezpośrednio nad torami stacji. Ta części będzie połączona z ulicą Nádražní. W ramach tego zadania zostaną także przebudowane istniejące budynki stacji Smíchov. Ostatnią częścią będzie modernizacja placu przed węzłem komunikacyjnym.
Do niedawna inwestycję nazywano Terminal Smíchov. Jednak w lutym rada miasta zdecydowała o zmianie nazwy na Nádraží Smíchov. Nazwę zatwierdziła praska komisja ds. topografii, która zaleciła również zmianę nazwy obecnej stacji metra na Smíchovské nádraží. W przyszłości stacja kolejowa Smíchov niejako „wchłonie” również pobliski dworzec autobusowy Na Knížecí, co uwolni dodatkowe atrakcyjne tereny dla deweloperów bezpośrednio przy linii metra B.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.