Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jest przetarg na studium III linii metra między Stadionem a Gocławiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-05-2019
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jest przetarg na studium III linii metra między Stadionem a Gocławiem
fot. WUDodatkowy peron na stacji Stadion Narodowy
Metro Warszawskie rozpisało przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra. Wygląda na to, że pierwszy odcinek III linii metra – wbrew licznym głosom za zmianą przebiegu – zostaje na prawym brzegu Wisły. Pierwszy odcinek ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław.

Po przetargu na projekty brakujących stacji Plac Konstytucji i Muranów na I linii ruszył kolejny przetarg, tym razem obejmujący całkowicie nową linię metra. Przedmiotem postępowania jest opracowanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Wykonawca będzie musiał wykonać analizy przebiegu i lokalizacji stacji dla pierwszego odcinka III linii pomiędzy stacją Stadion Narodowy (gdzie już znajduje się dodatkowy peron) a stacją Gocław poprzez opracowanie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych i własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych (tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych). 

– Robimy pierwszy krok w kierunku tego, by wybudować III linię metra. Będziemy analizować, jaką trasą powinno być to metro puszczone, chociaż prawdopdobnie wygra ta koncepcja, którą prezentowałem w kampanii. Sprawdzimy, który wariant jest najbardziej korzystny i który ma szansę na uzyskanie dofinansowania z UE. W najbliższych miesiącach będziemy mieli znacznie więcej danych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Będziemy też analizowali przedłużenie II linii metra w kierunku Ursusa – dodaje Trzaskowski.

Zamówienie podzielone jest na etapy. Pierwszy zakłada opracowane raportu wstępnego, który będzie zawierał analizy przebiegu III linii metra, lokalizacji poszczególnych stacji, otoczenia planowanej trasy, uwarunkowań transportowych, technicznych możliwości realizacyjnych, koncepcji powiązań stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej.

Drugi etap zakłada przygotowanie analizy uwarunkowań własnościowych, konserwatorskich, przestrzennych, środowiskowych i infrastrukturalnych dla terenów zlokalizowanych w pasie możliwego oddziaływania budowy i eksploatacji metra (co najmniej po 50 m od osi linii), analiz uwarunkowań planistycznych, transportowych, ekonomicznych i technicznych możliwości realizacyjnych dla każdego z wariantów przebiegu.

Do szczegółowej analizy w ramach studium technicznego wskazano trzy warianty. Pierwszy (kolor zielony) zakłada analizę dotychczas planowanego korytarza ze Stadionu do stacji Gocław w rejonie pętli autobusowej Gocław. Drugi wariant (kolor żółty) jest zgodny z koncepcją prezentowaną w kampanii przez Rafała Trzaskowskiego (umożliwia wydłużenie III linii z Gocławia na lewy brzeg). Trzeci wariant ma stanowić koncepcję zaproponowaną przez autorów opracowania. Analiza porównawcza musi zostać wykonana z uwzględnieniem kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.

Termin składania ofert mija 25 czerwca. O wyborze zdecydują cena (58%) oraz doświadczenie zespołu projektowego – koordynatora (18%), analityka ruchu (12%), planisty/ urbanisty (6%) oraz projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%). Na realizację przedmiotu zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.


mat. MW

W pierwotnych założeniach pierwszy odcinek III linii miałby prowadzić ze Stadionu Narodowego, przez Dw. Wschodni, Mińską, Wiatraczną na Gocław. W kolejnym etapie III linia metra miała być wydłużona ze Stadionu Narodowego na zachód: przez Rondo Waszyngtona, południowe Śródmieście, Plac Narutowicza do Dworca Zachodniego. Rafał Trzaskowski, obecny prezydent Warszawy, proponował w kampanii wydłużenie III linii w drugą stronę – z Gocławia, przez Siekierki i Stegny do Dworca Południowego (stacja metra Wilanowska).

Pierwszy odcinek na prawym brzegu był jednak kontestowany przez wiele środowisk. Metro, poprowadzone okrężną drogą, z przesiadką na Stadionie, może nie być najatrakcyjniejszą formą transportu. Firma TransEko, która opracowała dla miasta plan systemu transportowego, stanowiący element prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sugerowała przeniesienie końcówki III linii z Gocławia pod Ostrobramską, do węzła Marsa. Aktywiści z Miasta Jest Nasze, ale i projektanci z firmy Multiconsult Polska sugerowali natomiast, że w pierwszej kolejności po zrealizowaniu II linii powinna zostać zbudowana linia w osi północ – południe, zwłaszcza w kontekście przepełnienia I linii. Analizy pokazały, że nowa linia metra w osi północ – południe cieszyłaby się dużym zainteresowaniem, większym niż kolejna linia na osi wschód – zachód.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Przestrzeń

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Witold Urbanowicz 23 listopada 2022

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Prawo & Finanse

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Witold Urbanowicz 10 listopada 2022

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

III linia metra. Problem z raportem środowiskowym. Metro protestuje

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Przestrzeń

Metro: Jest wariant dobudowy stacji na I linii bez większych utrudnień

Witold Urbanowicz 23 listopada 2022

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Prawo & Finanse

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Witold Urbanowicz 10 listopada 2022

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

III linia metra. Problem z raportem środowiskowym. Metro protestuje

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5