Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jędrzejczak: Żeby zainwestować w tramwaje, trzeba na czymś oszczędzić

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-12-2013
Ostatnia modyfikacja:
04-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jędrzejczak: Żeby zainwestować w tramwaje, trzeba na czymś oszczędzić
fot. Michał Obiegło, Wikimedia
Prezydent Tadeusz Jędrzejczak przekonuje, że żadna decyzja ws. trasy na Piaski – i ogólnie przyszłości tramwajów – jeszcze nie zapadła. – Wiem, czym są dla gorzowian, choć dawno nimi nie jeździłem – mówi w Gazecie Lubuskiej Jędrzejczak. Jednocześnie przekonuje, że jakiekolwiek inwestycje w tramwaj w jednym miejscu wymagają oszczędności w innym.

Prezydent Tadeusz Jędrzejczak w wywiadzie dla Gazety Lubuskiej dziwi się całej akcji społecznej „w obronie” wspomnianej linii, skoro żadna decyzja nie zapadła. – Rozmawiamy, pytamy, sondujemy. Na tym polegają konsultacje. Szukamy rozwiązań, by wybrać najlepsze. Jak można robić z tego zarzut? – pyta Tadeusz Jędrzejczak. Jednocześnie podkreśla, że wariant z likwidacją linii na Piaski został zarekomendowany przez ekspertów [nie wspomina zarazem o tym, że rekomendacja ta wynika tylko i wyłącznie z narzuconych przez miasto warunków brzegowych w postaci budowy ciepłociągu w śladzie linii tramwajowej].

Jędrzejczak zdecydowanie odrzuca zarzuty o likwidowanie tramwajów. – O jakim zwijaniu komunikacji tramwajowej może być mowa, jeśli każdy z wariantów zakłada milionowe wydatki na ten typ komunikacji? – pyta się Tadeusz Jędrzejczak i wylicza, że wariant z remontami torowisk, zastąpieniem linii na Piaski autobusem elektrycznym oraz budową nowej trasy na Górczyn zakłada wydatki na poziomie 300 mln zł. Prezydent Jędrzejczak zapowiada także budowę węzła przesiadkowego obok dworców kolejowego i autobusowego, a także przeciągnięcie linii tramwajowej od ul. Jancarza. – Rachunki wychodzą nam takie, że na pewno nie wystarczy nam tych milionów z Ministerstwa Infrastruktury. Dlatego trzeba przemyśleć, co warto rozbudować, w co inwestować, a gdzie zaoszczędzić. I wstępnie wychodzi, że warto zaoszczędzić na trasie na Piaski – zauważa Tadeusz Jędrzejczak.

Dlaczego należy oszczędzać akurat na linii na Piaski, która jest najbardziej efektywną trasą tramwajową w Gorzowie Wielkopolskim? Prezydent przypomina, że komunikacja szynowa dojeżdża na skraj blokowiska i ludzie muszą iść kilkaset metrów. – Autobusy, po wyremontowaniu osiedlowych ulic, wjechałyby głębiej. To byłaby wygodniejsza komunikacja. I sporo tańsza. Dziś kilometr jazdy tramwaju jest niemal trzy razy droższy od kilometra jazdy autobusu. Same autobusy są dziesięciokrotnie tańsze od tramwajów – wylicza Jędrzejczak i przekonuje, że nie liczą się tylko koszty, ale także większa elastyczność tras autobusowych.

Jak wynika z wywiadu dla Gazety Lubuskiej, zagrożona jest także trasa do Silwany. – Po tym, jak zwinęły się wielkie zakłady, ten odcinek tramwaje przejeżdżają pustawe. Nie ma ogromnego ruchu do Stilonu, Silwany czy Stolbudu – wymienia Tadeusz Jędrzejczak. Co proponuje prezydent? – Gdy w końcu powstałaby linia przez Górczyn, tory powinny z Walczaka zniknąć. Okolice obecnej pętli Silwana bez trudu obsłużą autobusy, które już jeżdżą w pobliżu – mówi Jędrzejczak. W innych wypowiedziach prezydent Gorzowa podkreśla, że można byłoby wtedy poszerzyć ulicę. Co ciekawe, taki wariant – z likwidacją trasy wzdłuż Walczaka, w dodatku częściowo wyremontowanej – nie znalazł się w rekomendacjach ekspertów, przygotowujących plan transportowy. Realizacja tej wizji oznaczałaby w praktyce redukcję układu linii tramwajowych z trzech do jednej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Przestrzeń

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przestrzeń

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przemysław Farsewicz 05 grudnia 2021

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Przestrzeń

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Witold Urbanowicz 01 lutego 2021

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Przestrzeń

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Witold Urbanowicz 17 grudnia 2020

Gliwice myślą o „pojeździe alternatywnym” w miejscu po tramwaju

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Przestrzeń

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przestrzeń

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przemysław Farsewicz 05 grudnia 2021

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Przestrzeń

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Witold Urbanowicz 01 lutego 2021

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Przestrzeń

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Witold Urbanowicz 17 grudnia 2020

Gliwice myślą o „pojeździe alternatywnym” w miejscu po tramwaju

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5