Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jednak będzie można jeździć rowerem w strefach czystego transportu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-11-07 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jednak będzie można jeździć rowerem w strefach czystego transportu
fot.
Tadeusz Skobel, wiceminister energii, w odpowiedzi na interpelację dwóch posłanek PO, zapewnił, że rowery bez przeszkód będą mogły poruszać się po strefach czystego transportu, których tworzenie umożliwia ustawa o elektromobilności. Przepisy ustawy są na tyle niejasne, że wzbudziło to wątpliwości ekspertów, ale też kontrolerów z NIK.

O kłopotach z rowerami w ramach przepisów uchwalonej w styczniu ustawy o elektromobilności już pisaliśmy. Według niej do stref czystego transportu nie mają prawa wjazdu (chyba że za opłatą) inne pojazdy niż napędzane prądem, wodorem lub gazem ziemnym. Ustawa nie definiuje rowerów, a zgodnie z prawem o ruchu drogowym rower to pojazd, który – siłą rzeczy – nie mieści się w trzech wyżej wymienionych kategoriach. Na ten problem zwróciła uwagę m.in. Najwyższa Izba Kontroli w raporcie dotyczącym walki ze smogiem. O problem i ewentualne próby naprawienia go zapytały w zeszłym miesiącu posłanki Aldona Młyńczak i Zofia Czernow.

Wiceminister energii Tadeusz Skobel odpowiedział, że kłopot jest, ale nowelizacja nie jest potrzebna. Zwrócił uwagę, że cała ustawa, a nawet szerszy Plan Rozwoju Elektromobilności ma na celu m.in. ochronę przed smogiem. Dlatego zmiany w prawie mają promować paliwa alternatywne i zapobiegać powstawaniu zanieczyszczeń z transportu. Po to też miasta mają tworzyć SCT.

„Biorąc pod uwagę powyższe, przepis art. 39 ust. 1 Ustawy [dotyczący stref – red.] należy interpretować w sposób celowościowy, tj. ograniczenie wjazdu do strefy czystego transportu dotyczy tylko pojazdów napędzanych paliwami emitującymi szkodliwe związki, zaś pojazdy napędzane paliwami nisko i zero-emisyjnymi (energia elektryczna, wodór, gaz ziemny) mogą poruszać się po takich strefach bez żadnych ograniczeń” – tłumaczy Skobel i dodaje, że należy uznać, że dotyczy to też rowerów, które są pojazdami, których „…użytkowanie nie generuje emisji szkodliwych substancji do powietrza”.

Wiceminister podkreślił, że jego stanowisko zostało uzgodnione z Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

W odpowiedzi podkreślono, że ministerstwo monitoruje opinie dotyczące ustawy, ale w związku z powyższa interpretacją nie są przewidziane w najbliższym czasie jej nowelizacje w tym zakresie.

Strefy czystego transportu mogą być tworzone w strefach śródmiejskich miast liczących ponad 100 tys. mieszkańców. Na prawo wjazdu do nich mogłyby liczyć pojazdy napędzane energią elektryczną, wodorem i gazem ziemnym. Pozostałe byłyby uprawnione do wjazdu tylko w godzinach 9.-17. za opłatą. Póki co wykorzystanie nowych przepisów do utworzenia SCT zapowiedział tylko Kraków. Ma powstać na Kazimierzu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Pierwszy sezon roweru publicznego sukcesem

Komunikacja

Częstochowa. Pierwszy sezon roweru publicznego sukcesem

Dominik Wójcik 05 listopada 2018

Szczecin. WFOŚiGW płaci za przyjazd do pracy rowerem

Komunikacja

Szczecin. WFOŚiGW płaci za przyjazd do pracy rowerem

Jakub Dybalski 02 listopada 2018

Toruń czeka na rower miejski. Przetarg ciągnie się w nieskończoność

Komunikacja

Toruń czeka na rower miejski. Przetarg ciągnie się w nieskończoność

Przemysław Farsewicz 19 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5