MZK Gorzów Wielkopolski otrzymał tylko jedną ofertę na dostawę nowych, dwukierunkowych tramwajów. Pojazdy chce dostarczyć znany w Gorzowie producent – Pesa, której oferta przekracza budżet MZK, choć bardzo niewiele.
MZK Gorzów Wielkopolski otrzymał tylko jedną ofertę na dostawę fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Przypomnijmy, że
przewoźnik kupuje 7 wagonów z opcją zakupu kolejnych 9 tramwajów.
Tramwaje mają być dwukierunkowe, oparte na trzech wózkach, 3-członowe i mają mieć długość od 24 do 26 metrów. Dwa pierwsze tramwaje mają być przystosowane do nauki jazdy i to w obu kabinach każdego z wagonów. Wozy mają mieścić co najmniej 165 pasażerów przy normie 5 osób na metr kwadratowy, z czego minimum 40 na stałych miejscach siedzących. Przewidziano co najmniej czworo drzwi, z czego co najmniej dwoje jako drzwi podwójne. Skrajne drzwi o charakterze pojedynczym.
Tramwaj musi być w części pasażerskiej całkowicie niskopodłogowy. Niska podłoga w rozumieniu tego wymagania to taka, która w części pasażerskiej przeznaczonej dla pasażerów stojących (po wyłączeniu kabin motorniczego) jest płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość. Musi też spełniać warunek nieprzekraczania wysokości liczonej od poziomu główki szyny, określonej dla stref drzwiowych na 350 mm, dla stref nad wózkami na 490 mm i dla stref pozostałych na 380 mm. Dokładną specyfikację opisaliśmy
tutaj.
Jedynym oferentem jest Pesa (dobrze znana w mieście
po dostawach Twistów kilka lat temu), która wyceniła realizację całości zamówienia – podstawy oraz opcji na niespełna 291 mln złotych brutto z czego 129,828 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe – siedem tramwajów, w tym dwa pojazdy nauki jazdy, dostawę oprogramowania, dostawę pakietu eksploatacyjno-naprawczego oraz szkolenia pracowników. 9 tramwajów w ramach prawa opcji ma kosztować 161,069 mln złotych brutto. Oznacza to, że “zwykły” (niedostosowany do szkolenia motorniczych) tramwaj ma kosztować niecałe 17,9 mln zł brutto. Producent zaoferował miastu wspomniane już wcześniej i dobrze znane w Gorzowie
Twisty.
Zamawiający przygotował na realizację zamówienia 127,524 mln złotych brutto, a więc niewiele mniej niż wartość oferty Pesy.
Przypomnijmy, że Gorzów Wielkopolski
pierwotnie chciał kupić 10 tramwajów z opcją zamówienia kolejnych 6, lecz z powodu wzrostu cen pojazdów musiało zmniejszyć plany zakupowe do 7 wagonów w ramach podstawy zamówienia. Miasto dofinansuje zakup ze środków unijnych, w ramach których Gorzów chce także zbudować
nową linię tramwajową oraz wyremontować kolejne odcinki torów. W razie zakupu 16 tramwajów MZK planuje wycofanie z użytku
wszystkich tramwajów wysokopodłogowych – popularnych Helmutów.