Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jaworzno na prąd. Pięć przetargów na sieć elektrobusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jaworzno na prąd. Pięć przetargów na sieć elektrobusów
fot. Jakub JackiewiczAutobus elektryczny w Jaworznie
Śląskie Jaworzno ogłosiło właśnie pięć przetargów, w ramach, których w mieście ma powstać sieć autobusów elektrycznych. Trzy dotyczą infrastruktury, czyli stacji szybkiego ładowania autobusów wraz ze zbudowaniem budynku stacji, a w dwóch kolejnych PKM Jaworzno kupi w sumie 22 elektryczne autobusy, w tym sześć z szybkowymiennymi akumulatorami.

Choć niedawno informowaliśmy, że Jaworzno rezygnuje z rozbudowy sieci tramwajowej, to nie porzuca tematu transportu napędzanego prądem. Od zeszłego roku po mieście jeździ elektryczny solaris, miast chwaliło się też w połowie ubiegłego roku pierwszą stacją ładowania (przez pantograf). Tamtejsi urzędnicy zapowiadali, że te inwestycje mają charakter testowy i chcą się zorientować w możliwościach i osiągach takiego napędu. Docelowo mniej więcej połowa taboru PKM Jaworzno, czyli 20–25 autobusów powinna jeździć na prąd.

Teraz w Jaworznie rusza realizacja tych zapowiedzi. Tamtejszy przewoźnik ogłosił pakiet przetargów współfinansowanych z unijnych pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zgodnie z nim już w przyszłym roku transport publiczny w mieście powinien zostać w połowie przestawiony na prąd. Zamawiający zastrzega jednak, że gdyby projekt nie otrzymał dofinansowania (jest na etapie oceny) może odstąpić od zakupu.

Szesnaście elektryków różnych długości

Jeśli chodzi o pojazdy, to w obu przetargach oferty można składać do 25 maja. Ten większy, dotyczący szesnastu autobusów, podzielono na trzy zadania. Pierwsze dotyczy trzech standardowych pojazdów 12–metrowych, drugie czterech krótkich autobusów (8–10 metrów), a w trzecim chodzi o dziewięć przegubowców.

W przypadku najkrótszych pojazdów zamawiający nie wymaga pełnej niskiej podłogi (jedynie do drugich drzwi – tych ma być minimum dwoje). Pojazdy powinny zmieścić co najmniej 45 pasażerów i mieć 18 foteli. Dłuższe pojazdy powinny posiadać pełną niską podłogę. Standardowe autobusy z drzwiami w układzie 2–2–2 powinny zmieścić 75 pasażerów, z czego 1/3 na miejscach siedzących. Przegubowce z drzwiami 2–2–2–2, powinny zmieścić minimum 105 pasażerów i mieć 35 miejsc siedzących. Wszystkie autobusy powinny posiadać miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy z rampą przy drugich drzwiach, a także przyciski oznaczone alfabetem Braille’a.

Wszystkie autobusy w tym przetargu muszą być wyposażone w mechanizm umożliwiający ładowanie metodą plug–in, oraz przez pantograf. Pełne naładowanie baterii ma trwać maksymalnie sześć godzin.

Sześć elektryków na kasety

W przypadku drugiego przetargu chodzi o sześć standardowych 12–metrowych autobusów, ale różniących się nieco od autobusów z pierwszego przetargu. Powinny pomieścić 75 pasażerów z tego 34 na miejscach siedzących. Zamawiający dopuszcza dwoje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–0) i niską podłogę do końca drugich drzwi.

Największa zmiana dotyczy jednak ładowania. Autobusy będą miały możliwość ładowania metodą plug–in, ale powinny być wyposażone w dziewięć akumulatorów trakcyjnych w postaci kaset. Cztery z nich o wadze 157 kg i pięć o wadze 294 kg, o ściśle określonych wymiarach, powinny nadawać się do wymiany w ciągu 10 minut. Takie rozwiązanie, rzadko stosowane w Europie, jest bardziej popularne w Azji. Jego główną zaletą jest to, że w praktyce, gdy autobus jest ładowany, nie musi być na miejscu, a to oznacza, że elektryczne autobusy mogą np. obsługiwać linie nocne.

PKM Jaworzno zakłada, że te pojazdy będą miały nieco mniejszą moc. Autobusy z pierwszego przetargu mają mieć silniki o mocy 240 kW (przegubowce) lub 160 kW (pozostałe). Pojazdy na kasety będą miały silniki o mocy 130 kW.

W obu przetargach cena stanowi 85 proc. wagi oceny ofert, a pozostałe punkty będzie można uzyskać za liczne podkryteria techniczne, które w obu przypadkach są podobne. Chodzi głównie o materiały z jakich wykonane są części pojazdów, zużycie energii wykazane w ramach testu SORT–2, czy wysokość niskiej podłogi (dodatkowe punkty za podłogę na poziomie poniżej 320 mm). W pierwszym, podzielonym na części przetargu, oferenci mogą składać zamówienia do wszystkich części.

Ładowanie w trzech punktach miasta

Dodatkowo, w ramach tego samego projektu unijnego, Powstanie w Jaworznie infrastruktura służąca ładowaniu wspomnianych autobusów. Centralnym punktem będzie Krakowska Pętla w obrębie ulic Krakowskiej i Pstrowskiego. Tam ma powstać, w ramach osobnego przetargu, budynek stacji, w którym będą wymieniane akumulatory. Kolejny przetarg dotyczy budowy samej stacji i potrzebnej przebudowy układu drogowego zarówno na Krakowskiej Pętli, jak i w zatoce przystankowej Byczyna Astrów i przy łączniku ul. Chełmońskiego z ul. Szpitalną.

Przedmiotem trzeciego jest dostawa stacji transformatorowej i pięciu stacji szybkiego ładowania. Po jednej zyskają wspomniane Byczyna Astrów i Chełmońskiego, a trzy pozostałe zostaną zamontowane na Krakowskiej Pętli. Zgodnie z zamówieniem na pętli będzie jedno stanowisko do ładowania przegubowców i dwa dla autobusów 12-metrowych.

Oferty na budowę budynku stacji można składać do 23 maja. Decydująca w przetargu będzie cena (97 proc.), a pozostałe punkty będzie można uzyskać za warunki gwarancji (2 proc.) i deklarowany termin realizacji robót (1 proc.). Termin składania ofert na budowę stacji wyznaczono na 30 maja, a na dostawę ładowarek na dzień później. W obu przypadkach cena decyduje w 95 proc. a pozostałe punkty można dostać za warunki gwarancji.

Infrastruktura do ładowania autobusów ma być gotowa w listopadzie tego roku. Termin postawienia budynku określono na 270–330 dni od daty podpisania umowy. Z kolei autobusy mają trafić do Jaworzna w 2017 r. Wcześniej elektryki „kasetowe” – trzy pierwsze między 1 a 10 marca, a trzy kolejne między 15 a 31 marca. Z kolei pojazdy z drugiego przetargu trafią tam jesienią przyszłego roku. 12-metrowe elektryki mają zostać dostarczone między 1 a 10 września, krótkie autobusy między 20 a 30 września, a dostawy przegubowców są rozłożone na okres od 10 października do końca listopada.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5