Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?
fot. JR
Wiemy już, jakie tramwaje mają zostać zakupione przez MPK Poznań z wykorzystaniem środków unijnych. Przewoźnik ma do dyspozycji co najmniej 175 mln złotych dofinansowania, ale spróbuje pozyskać kolejne środki z KPO, które mogą otworzyć drogę do jeszcze szerszej wymiany floty.

Poznań zdecydował o wydaniu środków europejskich z programu FEnIKS, które pierwotnie miały zostać przeznaczone na dofinansowanie budowy drugiego odcinka tramwaju na Naramowice, na zakup nowych tramwajów przez MPK Poznań. Poza tym miasto zbuduje trasę w Ratajczaka oraz wykona węzły przesiadkowe przy towarowej obwodnicy miasta.

Jakie tramwaje planuje więc kupić poznańskie MPK?

– Zależy nam na tym, aby tabor w jak najwyższym stopniu odpowiadał zarówno potrzebom pasażerów i pasażerek, w tym osób ze szczególnymi potrzebami, jak również wymaganiom stawianym przez Organizatora publicznego transportu zbiorowego. Z tego względu, w kontekście KPO i FEnIKS, Spółka stara się pozyskać dofinansowanie do zakupów nowego taboru tramwajowego - w pierwszej kolejności w ramach podpisanej już umowy na 30 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych (10 tramwajów zakupionych zostanie w ramach zamówienia podstawowego, a 20 w ramach opcji) – tłumaczy rzeczniczka prasowa MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka.

Smogulecka potwierdziła więc informacje o tym, że MPK będzie próbowało pozyskać środki na tramwaje również w ramach KPO, w ramach naboru o którym pisaliśmy w tym miejscu.

Środki z programu FEnIKS są przyznawane w procedurze niekonkurencyjnej, tak więc MPK ma gwarancję ich otrzymania, natomiast środki z KPO są rozdzielane w ramach naboru konkursowego. Z racji zaawansowania procesu zakupowego (produkcja tramwajów z zamówienia podstawowego już trwa) poznański wniosek do konkursu z KPO ma duże szanse na otrzymanie dofinansowania, choć jak na razie nie wiadomo w jakiej skali, bowiem MPK nie zdecydowało jeszcze, o jaką kwotę zawnioskuje do konkursu KPO.

Zakładając jednak, że MPK spróbuje sfinansować zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (podstawa + opcja) z KPO, to możliwe jest, że do wykorzystania wciąż pozostanie 175 mln złotych dofinansowania z programu FEnIKS. Czy jest więc szansa na to, że te środki będą mogły zostać przeznaczone na infrastrukturę tramwajową?

– MPK Poznań zakłada wykorzystanie przyznanych kwot w całości na zakup tramwajów – mówi Smogulecka i dodaje, że jeśli możliwe będzie nabycie kolejnych wagonów, na zakup których trzeba już będzie zorganizować nowy przetarg, to przewoźnik wciąż będzie chciał kupować w pełni niskopodłogowe tramwaje dwukierunkowe.

Zakup nowych tramwajów ma pociągnąć za sobą wycofanie najstarszych wagonów, choć w tym momencie MPK nie chce podawać jeszcze dokładnych liczb tramwajów, które miałyby zostać wycofane, bowiem wszystko zależy od kwoty, jaka zostanie pozyskana na zakup nowych jednostek.

– Uzyskanie dofinansowania pozwoliłoby też na rezygnację z wykonywania części napraw okresowych najstarszych tramwajów, jak również na zwiększenie stanu floty pod kątem potrzeb związanych z planowaną budową nowych tras tramwajowych – kończy Smogulecka.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij