We wtorek umowę na dostawę sześciu nowych pociągów podpisała z Newagiem Warszawska Kolej Dojazdowa. Pojazdy, podobnie jak dostarczone przez Pesę EN97, nie będą jednoprzestrzenne.
O umowie
już pisaliśmy. Podstawowe wymagania techniczne nowych pojazdów WKD są identyczne, jak dostarczonych przez Pesę pojazdów EN97: długość 60 metrów, napięcie 3kV (obecnie WKD wciąż ma „tramwajowe” napięcie 600V), szerokość pojazdu nie większa niż 2,85 metra, minimalny promień łuku 22 m, nacisk na oś maksymalnie 14 ton, pojemność powyżej 500 osób.
– To zupełnie nowe pojazdy. Ze względu na mały promień łuków, nie mogliśmy skorzystać z rozwiązań znanych z Impulsów – mówi nam prezes nowosądeckiej spółki Zbigniew Konieczek. Nie wiemy jeszcze, jaki będzie ich ostateczny wygląd. Obok artykułu prezentujemy, dzięki uprzejmości producenta, wstępne propozycje Newagu. Ostateczny wygląd zostanie uzgodniony z zamawiającym.
Układ podobny jak EN97Nowe pociągi podobnie jak EN97 będą składać się z dwóch zestawionych składów po trzy wózki oparte na trzech członach każdy. Mają pomieścić w sumie 500 osób, w tym 164 na miejscach siedzących – te, podobnie jak w EN97, będą zgrupowane na podwyższeniach nad wózkami napędowymi na końcach każdego zestawu. Sumaryczna powierzchnia podłogi dostępna dla pasażerów wyniesie 129,6 m3.
źródło: Newag, wstępna wizualizacja pociągów dla WKDPrędkość eksploatacyjna nowych pojazdów ma wynosić 80km/h. Nowy pojazd musi tolerować nachylenia toru do 25 promili. Najniżej położona podłoga znajdzie się w przestrzeni drzwi (400-500 mm pgs). Przyspieszenie rozruchu ma wynosić 1,2 m/s2. Przy hamowaniu nowe pociągi będą oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Newag zaoferował w przetargu niskie zużycie energii (121,6 kWh dla przejazdu teoretycznego).
Będzie informacja i wieszaki na roweryJeżeli chodzi o udogodnienia dla pasażerów, nowe pociągi będą wyposażone w 4 miejsca dla wózków inwalidzki, osiem stojaków dla rowerów, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, tablice informacyjne LED, system informacji pasażerskiej LCD, a także biletomaty i kasowniki. Pojazd będzie monitorowany
źródło: Newag, wstępna wizualizacja pociągów dla WKDW wymaganiach przetargowych WKD zapisała, że pasażerowie muszą mieć możliwość naciśnięcia przycisku otwierania drzwi przed zatrzymaniem pojazdu - w EN97 stwarza to niestety problemy. Nie zabraknie uchwytów do trzymania i wieszaków, a tam gdzie będzie to możliwe pojawią się stoliki.
Więcej informacji a także pozostałe wizualizacje wstępnego projektu pociągu dla WKD w serwisie "Rynek Kolejowy".