Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?
fot. JR
MPK Poznań chce kupić co najmniej 9 elektrycznych przegubowców. Zamówienie może zostać rozszerzone maksymalnie do 17 sztuk, a MPK chce dofinansować zakup ze środków unijnych. Sprawdzamy jakie pojazdy mają zasilić flotę poznańskiego przewoźnika.

MPK Poznań kupuje 9 lub nawet 17 autobusów elektrycznych o długości od 17,5 do 18 metrów, z tolerancją 15 centymetrów w każdą ze stron, o ile producent posiada homologację dla pojazdu o takiej długości. Autobusy mają zabierać co najmniej 110 pasażerów na miejscach siedzących, z czego minimum 30 na miejscach siedzących. Minimum 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, a MPK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad 2 oraz 3 osią pojazdu. Podłoga ma być jednolita na całej długości autobusu - bez stopni poprzecznych. Układ drzwi to 2-2-2-2, z czego pierwsze mają otwierać się do wewnątrz, a pozostałe do wewnątrz lub odskokowo na zewnątrz pojazdu.

Napęd autobusów zapewni centralny, elektryczny silnik asynchroniczny lub silniki elektryczne asynchroniczne w osi napędowej / w piastach kół. Zamawiający dopuszcza również możliwość wyposażenia autobusów w centralny silnik elektryczny o charakterze synchronicznym. MPK preferuje pierwszą ze wspomnianych opcji, a więc centralny elektryczny silnik asynchroniczny, co jest jednym z kryteriów technicznych przy ocenie ofert. Minimalna moc jednostki napędowej to 200 kW. Układ napędowy ma mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h oraz ma być wyposażony w system rekuperacji energii.

Pojemność magazynu energii ma wynosić co najmniej 580 kWh, a pojemność użyteczna minimum 420 kWh, jednak MPK preferuje użycie baterii o wyższych pojemnościach, zarówno całkowitej jak i użytecznej. Baterie mają zapewniać bezawaryjną pracę i osiągnięcie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu w każdych warunkach atmosferycznych (przy temperaturach od -25°C do 40°C). Co ciekawe MPK zdecydowało się na zakup elektrobusów ładowanych tylko poprzez złącze plug-in, co będzie nowością we flocie przewoźnika. Do tej pory bowiem wszystkie użytkowane przez MPK elektrobusy są ładowane również przez pantograf.

Baterie mają być ładowane zewnętrzną ładowarką plug-in o mocy do 200 kW. Naładowanie baterii do 100% z mocą 200 kW ma zajmować maksymalnie 2 godziny i 30 minut, natomiast w przypadku ładowania z mocą 100 kW 4 godziny i 30 minut.

Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz ogrzewanie. Pojawi się również system zliczania pasażerów oraz oczywiście kasowniki PEKA i te dostarczone przez Mennicę Polską.

Całość zamówienia - zamówienie podstawowe wraz z opcją, ma zostać zrealizowane do 30 września 2025 roku, natomiast odbiory pierwszych elektrobusów nie mogą się rozpocząć wcześniej niż 1 lipca przyszłego roku.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum 5 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. MPK uznaje za dostawę autobusów z napędem elektrycznym również dostawy autobusów elektrycznych zasilanych wodorem bądź trolejbusów.

O wyborze najlepszej oferty ma zdecydować cena - 72%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 10%, warunki gwarancji i serwisu - 15% oraz gotowość techniczna - 3%.

Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się: zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie napędu na dwie osie pojazdu, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi w autobusach, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, wytrzymałość konstrukcji nośnej, zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia autobusu podczas jazdy, zużycie energii elektrycznej w kWh na 1 kilometr przebiegu, pojemność nominalna i użyteczna baterii trakcyjnych, zastosowanie czołowej szyby panoramicznej, zastosowanie systemu wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnych, zastosowanie dodatkowego systemu automatycznego schładzania baterii w przypadku wykrycia w niej zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji, spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu, spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego.

Zamówienie ma zostać dofinansowane z kolejnej edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij