Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jaki w Sofii zachwyca się metrem. „To subiektywna sprawa, czy budować kosztem tramwaju”

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jaki w Sofii zachwyca się metrem. „To subiektywna sprawa, czy budować kosztem tramwaju”
fot. tt Patryka Jakiego
Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, gościł dzisiaj w Sofii, by pokazać, że da się szybciej budować metro. Odpierał też zarzuty aktywistów. – To wszystko kwestia subiektywna: czy powinniśmy budować metro kosztem tramwajów i autobusów. Metro powinno być najważniejszym środkiem komunikacji w takich miastach jak Warszawa – deklarował Jaki.

Patryk Jaki tempo budowy warszawskiego metra nazywa „największym skandalem” obecnych władz Warszawy. – My przez 12 lat słyszymy, że nie da się metra szybciej budować. Tymczasem zobaczcie państwo: dużo słabsza gospodarczo stolica Bułgarii z cztery razy mniejszym od Warszawy budżetem do 2020 r. otworzy ok. 35 km metra (dziś jest to 27 km – red.). W tym samym czasie – do teraz – Hanna Gronkiewicz-Waltz otworzyła 10 km. Skoro stolica Bułgarii potrafiła, to Warszawa musi budować – mówił w Sofii Jaki.

Warszawa powinna być ambitna

– Sofia buduje III linię metra, a Warszawa jeszcze jej nie zaplanowała. Nie może być tak, żeby Warszawa przegrywała ze stolicą Bułgarii, musi mierzyć się z miastami zachodnimi. Bułgaria pokazuje, że da się, więc nie mówcie, że się nie da. My też udowodnimy, że da się budować szybko metro i Warszawa na to zasługuje – deklarował Jaki. Jak dodał, metro musi dotrzeć na Białołękę i do Wawra, bowiem – wbrew słowom urzędników ratusza – metro na peryferiach ma sens. Rejony, w którym jest metro, przeżywają bowiem rozkwit. – Jeśli transport zbiorowy przenosimy pod ziemię, to oznacza, że walczymy skutecznie ze smogiem – mówił Patryk Jaki. 

– Chciałbym, żeby były ambitne plany. Nowy prezydent Warszawy będzie musiał zacząć od planów III linii, których nie ma. To jest gigantyczny skandal. Widać, że władze Warszawy chciały odstąpić od budowy metra w przyszłości. Gdy zostanę prezydentem Warszawy, od razu rozpocznę budowę III i IV linii metra – mówił Patryk Jaki.

Kandydat odnosił się też do zarzutów władz Warszawy dotyczących np. wyposażenia stacji w Sofii. Wskazywał na znajdujące się obok schody ruchome i windy [faktycznie, są windy i na wielu stacjach schody ruchome, problemem jest jednak to, że np. wind nie ma przy wszystkich wejściach na skrzyżowaniach, co – przy braku pasów – zmniejsza dostępność stacji – red.]. Wskazywał też, że kilometr metra w Sofii kosztuje trzy razy mniej niż w Warszawie. Patryk Jaki nie odnosił się jednak do zarzutów, że Sofia częściowo wykorzystała infrastrukturę przygotowaną w latach 80. dla metra i szybkiego tramwaju. Władze Warszawy wskazywały, że metro w Sofii jeździ "nawet co osiem minut". Jaki w odpowiedzi podkreślał też, że metro jeździ często – co 3-4 minuty. Prawda leży jednak po środku: taka częstotliwość obejmuje tylko wspólny odcinek dwóch linii. Na większej części sieci częstotliwość w szczycie spada do 6-8 minut. Poza tym pociągi są krótsze (3- bądź 4-wagonowe)

Sztabowcy: przyjechaliśmy oceniać metro, a nie komunikację

Patryk Jaki odniósł się też do zarzutu, że ogólna liczba pasażerów komunikacji miejskiej, wobec zaniedbania innych środków transportu, spada. – Kierownictwo sofijskiego metra odpowiedziało, że to nieprawda. Coraz więcej osób korzysta z bułgarskiego metra – mówił Jaki. Bułgarscy aktywiści, obecni także na konferencji, podkreślali jednak, że o ile w metrze jest więcej podróżnych (co naturalne, przy wydłużaniu linii), to w całej komunikacji – łącznie z metrem – pasażerów z roku na rok ubywa.

Kandydat Jaki miał ciekawą odpowiedź i na te zarzuty. – To wszystko kwestia subiektywna: czy powinniśmy budować metro kosztem tramwajów i autobusów. Metro powinno być najważniejszym środkiem komunikacji w takich miastach jak Warszawa. Aktywiści mogą mieć inne zdanie. Metro jest najefektywniejszym środkiem transportu – twierdził Jaki. Podkreślał, że metro jest szybsze i ma większą przepustowość od sofijskich tramwajów. Ogólnie to prawda, choć trzeba pamiętać, że sieć tramwajowa w Sofii jest zaniedbana, a w ostatnim czasie wraz z metrem usunięto kilka tras tramwajowych, niekoniecznie dublujących się z koleją podziemną.

Jego sztabowiec, Oliwier Kubicki, podkreślał, że ekipa Jakiego przyjechała do Sofii porównać samo metro, a nie cały układ komunikacyjny. Wg obecnych na briefingu aktywistów nie powinno się jednak oceniać metra w oderwaniu od całej komunikacji.

Zdjęcia sofijskiej komunikacji prezentujemy tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Wybory. Czy Olsztyn może liczyć na rozbudowę tramwaju?

Komunikacja

Wybory. Czy Olsztyn może liczyć na rozbudowę tramwaju?

Przemysław Farsewicz 15 kwietnia 2024

Jaki grzmi: Metro zagrożone! Kwieciński: Warszawa zawdzięcza metro PiS-owi

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Wybory. Czy Olsztyn może liczyć na rozbudowę tramwaju?

Komunikacja

Wybory. Czy Olsztyn może liczyć na rozbudowę tramwaju?

Przemysław Farsewicz 15 kwietnia 2024

Jaki grzmi: Metro zagrożone! Kwieciński: Warszawa zawdzięcza metro PiS-owi

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij