Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Jaki olsztyński dworzec? Grzymowicz: Bez zgody na nowe przejście podziemne

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2015-12-18 13:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jaki olsztyński dworzec? Grzymowicz: Bez zgody na nowe przejście podziemne
fot. MJ
Znamy kolejne szczegóły inwestycji dworca głównego w Olsztynie. Nadal nie jest jasne, w jakiej formule powstanie inwestycja. Jedno jest pewne, Retail Provider będzie musiał zmienić swoją koncepcję, bo do tramwaju nie będzie już prowadziło przejście podziemne. O szczegółach związanych z planowaną modernizacją dworca głównego i nowych ustaleniach rozmawiamy z Piotrem Grzymowiczem, prezydentem Olsztyna.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Czy zapadły już ustalenia związane z dworcem głównym w Olsztynie? Retail Provider miał miastu przedstawić projekt architektoniczny. Z kolei Pan nie chciał doprowadzić, aby na dworcu głównym rozkopywano tramwaj pod budowę przejścia podziemnego.

Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna:
Ten temat jest już praktycznie rozstrzygnięty. Powiedzieliśmy, że tego przejścia podziemnego tam nie będzie. Przejścia mają być przyjazne mieszkańcom, dlatego mają być naziemne. Jednocześnie, skoro inwestor nie był w stanie w trakcie realizacji naszej inwestycji tramwajowej dograć swojej oraz uzyskać pozwolenie na budowę, no to dzisiaj na pewno nie będziemy nic burzyć. Nie będziemy wydawać zgody na jakiekolwiek przejścia podziemne.

W jakim stopniu miasto przyczyniło się już do przybliżenia realizacji tego projektu, bo wiemy, że pewna część przygotowań do tej inwestycji leży w gestii Olsztyna?

Pragnę zaznaczyć, że inwestycja związana z dworcem to inwestycja nie do końca, możemy powiedzieć, nasza jako gminy. Nie jesteśmy właścicielem dworca, jeżeli chodzi o nieruchomość gruntową czy kubaturową. Nie jesteśmy także właścicielem PKS-u. Natomiast oczywiście stworzyliśmy warunki do tego, aby ten dworzec móc zmodernizować. Przygotowaliśmy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, aby zintegrowany – tak zwany – węzeł przesiadkowy mógł tam powstać. Ze swojej strony przygotowujemy też projekt modernizacji ulicy Partyzantów, który będziemy realizować przy współudziale środków unijnych na transport publiczny.

Czy słyszał pan, że PKP SA zamierza opracować także własną koncepcję modernizacji dworca głównego w Olsztynie?

Jestem po rozmowach z koleją. Tak, PKP przygotowują się do tego projektu. Na pewno będzie prowadzona modernizacja samego dworca. Jak mnie poinformował prezes PKP SA, jest też złożona oferta Retail Provider na wspólne przedsięwzięcie. Kiedy może to nastąpić? Wiemy, że zależne jest to nie tylko od PKP, zależne jest również od poszczególnych ministerstw, jako właścicieli PKP, którzy muszą się odnieść do propozycji Retaila w zakresie wspólnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Czy chce pan, żeby PKP właśnie z Retail Provider zrealizowało projekt modernizacji dworca głównego?

Jesteśmy zainteresowani tym, ażeby jak najszybciej doszło do porozumienia, bo chcielibyśmy, żeby to miejsce rzeczywiście zostało zmodernizowane i wyglądało inaczej. By było bardziej funkcjonalne i mogło służyć zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym, którzy przyjeżdżają do Olsztyna lub z niego wyjeżdżają.

Czy miasto będzie chciało mieć większy wpływ na to, jak ten dworzec będzie wyglądał? Nie wszystkie takie inwestycje dworcowe się udały, jak na przykład w Poznaniu.


W tym zakresie jesteśmy cały czas w kontakcie z Polskimi Kolejami Państwowymi. Na razie tylko widzieliśmy przygotowaną koncepcję. Znalazło się w niej utrzymanie architektury tej bryły, która jest dzisiaj. Byłaby ona jednak zrewitalizowana – powiedziałbym – w nowoczesnym duchu i jednocześnie wpisującym się w istniejące rozwiązania architektoniczne z lat 60. Kiedy zobaczymy ostateczną koncepcję, czy też projekt, na pewno będziemy w tym zakresie chcieli wyrazić swoje zdanie. Będziemy także dążyli, by było ono uwzględnione w ostatecznych rozstrzygnięciach, które kolej, być może wspólnie z firmą Retail i innym partnerem, będzie chciała realizować w tym miejscu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dworcowe inwestycje PKP. Te najgorętsze i te planowane

Przestrzeń

Dworcowe inwestycje PKP. Te najgorętsze i te planowane

Martyn Janduła 29 października 2015

Kolejarze myślą o alternatywie dla Olsztyna Głównego

Przestrzeń

Kolejarze myślą o alternatywie dla Olsztyna Głównego

Martyn Janduła 21 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5