Mimo że miał być już dostępny projekt nowego dworca Warszawa Gdańska, kolejarze wciąż niewiele są w stanie przekazać, jak się ten obiekt, który przejmie ruch dalekobieżny z linii średnicowej, zmieni. – Jesteśmy obecnie na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych dla realizacji pierwszego etapu inwestycji obejmującej pierwszy budynek biurowy oraz infrastrukturę obsługi pasażerskiej –mówi Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.
Warszawa Gdańska jest jedną z lokalizacji wskazanych do realizacji projektu deweloperskiego przy udziale podmiotów zewnętrznych. Pod koniec 2014 r. PKP SA na partnera dla dworca wybrały firmę Ghelamco.
Zgodnie z zapowiedziami z I kwartału tego roku w II połowie 2016 r. miał zostać przedstawiony projekt nowego dworca.
Na razie jednak przedstawiciele PKP SA nie są w stanie powiedzieć nic więcej jak się zmieni obsługa podróżnych na Warszawie Gdańskiej. – Jesteśmy obecnie na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych dla realizacji pierwszego etapu inwestycji obejmującej pierwszy budynek biurowy oraz infrastrukturę obsługi pasażerskiej, która ma obsługiwać zarówno ruch aglomeracyjny, jak również cały ruch dalekobieżny w trakcie remontu linii średnicowej – informuje Aleksandra Grzelak. Obecny dworzec zostanie zastąpiony 14-kondygnacyjnym biurowcem o powierzchni 26 tys. m kw.
Bez odpowiedzi pozostają pytania o to, czy projekt jest gotowy, jak będzie wyglądać nowy dworzec, jaki jest pomysł na poprawę przepustowości dojść na perony (tunel z jednym wyjściem na perony może okazać się wąskim gardłem po przejęciu ruchu dalekobieżnego z trzech dworców: Zachodniego, Centralnego oraz Wschodniego) oraz kiedy stary dworzec zostanie zamknięty. Więcej nie mówi też Ghelamco, które odsyła w tej sprawie do PKP SA.
Na razie wiadomo, że kolejarze i inwestor mają więcej czasu na przygotowania. Jak podała Gazeta Stołeczna, remont linii średnicowej, który pierwotnie miał ruszyć w 2018 r., przesunie się aż o dwa lata. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK modernizacja jest planowana teraz na lata 2020-2024. Teraz trwa
przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej.
Wiadomo też, że nie powstanie budząca sprzeciwy betonowa platforma, która miała przykryć tory i perony na Dworcu Gdańskim. Taką informację, jak podaje Stołeczna, mieli otrzymać radni z dzielnicowej komisji infrastruktury.