Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jaka Strefa Czystego Transportu? Kraków po konsultacjach

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-06-2022
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jaka Strefa Czystego Transportu? Kraków po konsultacjach
fot. ZTP Kraków
Strefa Czystego Transportu (SCT) powinna być wdrażana w oparciu o łagodne i etapowe ograniczenia, co pozwoli mieszkańcom oraz osobom wjeżdżającym do miasta dostosować się do nowych regulacji. To jeden z kluczowych wniosków, jakie wypracowano w ramach konsultacji społecznych, dotyczących wprowadzenia SCT w Krakowie.

– Przekazaliśmy przewodniczącemu Rady Miasta Krakowa raport z konsultacji społecznych dotyczących projektu Strefy Czystego Transportu. Szczególnie mocno wybrzmiały w nich dwa wnioski: jest powszechna zgoda na to, że należy zrobić kolejny krok w zakresie poprawy jakości powietrza, ale jest także oczekiwanie, by wprowadzenie nowych zasad było poprzedzone odpowiednio długim okresem przygotowawczym. Dlatego proponujemy, aby uchwała określała termin wejścia w życie strefy na dzień 1 czerwca 2024 roku, czyli mniej więcej za dwa lata od dzisiaj – poinformował zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 czerwca w magistracie.

Konsultacje społeczne trwały od 17 marca do 13 maja. Miasto przedstawiło do zaopiniowania wstępne scenariusze dotyczące zasad i sposobu wprowadzenia SCT. W celach informacyjnych powstała specjalna strona internetowa, wykorzystano również komunikację w mediach społecznościowych, rozdystrybuowano około 20 tys. ulotek informacyjnych wśród mieszkańców, zorganizowano 7 otwartych spotkań z mieszkańcami, 3 spotkania z przedsiębiorcami, 5 dyżurów telefonicznych. Ponadto miasto zaangażowało ekspertów w dziedzinie medycyny i budowy silników spalinowych oraz stworzyło grupę roboczą z innymi miastami i Ministerstwem Klimatu. Tylko za pośrednictwem specjalnego formularza konsultacyjnego mieszkańcy zgłosili 600 uwag i opinii.

Po analizie postulatów mieszkańców sformułowano najważniejsze wnioski:
  • SCT powinna być wprowadzona w oparciu o łagodne etapowanie ograniczeń, pozwalające mieszkańcom strefy oraz osobom wjeżdżającym do niej na dostosowanie się do nowych regulacji;
  • SCT powinna spełniać swoją główną funkcję w zakresie poprawy jakości powietrza, przy jednoczesnym uwzględnieniu niezbędnych wyłączeń, obejmujących indywidualne i uzasadnione potrzeby mieszkańców;
  • SCT musi być skutecznie egzekwowana.

Zaproponowane rozwiązania dotyczące wprowadzenia strefy będą tak przygotowane, by stały się kompromisem pomiędzy osiągnięciem celów ekologicznych a oczekiwaniami mieszkańców. Czyli, aby wprowadzanie przyjętych rozwiązań, dotyczących maksymalnego ograniczenia zanieczyszczeń powietrza pochodzących z sektora transportu, nie skutkowało ewentualnymi gwałtownymi zmianami ekonomicznymi. Jednocześnie w tym miejscu należy dodać, że mieszkańcy Krakowa oczekują od miasta – jak wskazują badania Barometru Krakowskiego – dalszych, skutecznych działań polepszających jakość życia poprzez poprawę jakości powietrza.

W przygotowanym projekcie uchwały, zostaną zaproponowane łagodniejsze i rozłożone w dłuższym czasie zasady wprowadzenia i funkcjonowania SCT. Takie podejście do działania pozwoli zainteresowanym na spokojne przygotowanie się do proponowanych zmian i osiągnięcie zamierzonego celu.

Mając na uwadze postulaty uczestników konsultacji oraz obecną sytuację ekonomiczną i prognozy dotyczące najbliższej przyszłości, Kraków zaproponował takie rozwiązania:
  • nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r., będą one dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;
  • zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – mniej etapów i początkowo łagodniejsze traktowanie już poruszających się po mieście pojazdów;
  • I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od 2023 r. Założenie jest takie, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;
  • dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;
  • objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;
  • pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;
  • bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);
  • wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli – wcześniej planowane jest przygotowanie bazy danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Przyjęto zakaz spalania węgla w Warszawie i wokół stolicy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Przyjęto zakaz spalania węgla w Warszawie i wokół stolicy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5