Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2021-03-20 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Miasto Wiedeń

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?
fot. Łukasz Malinowski
Wiedeń, podobnie jak wiele innych dużych miast, musiał zmierzyć się z pandemią. Postawił na rowery i ruch pieszy, ale ma problem z odpływem pasażerów z komunikacji miejskiej. Miasto jest jednak przekonane, że jego założenia co do kierunków rozwoju w zakresie mobilności się sprawdziły.

Pandemia koronawirusa zmieniła sposób, w jaki poruszamy się po mieście. W wielu miastach, czego w Europie najlepszym przykładam jest Paryż, odnotowało szybki wzrost zainteresowania rowerem. Władze miejskie walczą o utrzymanie transportu publicznego, ale przejście wielu firm na pracę zdalną i obawy przed podróżowaniem autobusami czy tramwajami – chociaż te ostatnie nie mają potwierdzenia w badaniach naukowych – sprawiły, że liczba pasażerów znacząco spadła.

Budżet z problemami, deficyt rośnie

Negatywne efekty koronawirusa doprowadziły do rekordowego spadku produkcji gospodarczej w Austrii, tj. aż o 8%, co przełożyło się na zmniejszenie wpływów z podatków i w efekcie niedoboru dochodów Wiednia w wysokości około 1 mld euro. W związku z tym miasto spodziewa się deficytu w wysokości 1,6 mld euro w 2020 roku i deficytu w wysokości 1,9 mld euro w roku następnym.

Wielkość budżetu na rok 2021 wynosi 15,1 mld euro. – Skupiamy się na przezwyciężeniu kryzysu i budowaniu możliwości rozwoju na czas późniejszy. Aby utrzymać poziom usług publicznych dla wiedeńczyków, miasto Wiedeń zwiększa budżet na zdrowie do 2,54 mld euro (+10,08%/233,04 mln euro) i rozszerza działalność budowlaną dla lokalnej gospodarki o około 18% do, 1,8 mld euro. Ponadto miasto Wiedeń przeznacza 1,91 mld euro (+1,93%/36,11 mln euro) na edukację i 925,44 mln euro (+5,08%/44,78 mln euro) na opiekę nad dziećmi. 2,22 mld euro (+6,05%/126,45 mln euro) przeznaczone zostanie na cele społeczne, w szczególności na sektor opieki – wyjaśnia Peter Hanke, rzecznik członka zarządu miasta ds. gospodarki, finansów i pracy.

Dodaje przy tym, że w celu zwiększenia konkurencyjności Wiedeń zwiększa swoje inwestycje do 2,6 mld euro (+6,02%/148,06 mln euro). Główne wydziały wiedeńskiego magistratu zajmujące się ochroną zdrowia i polityką mieszkaniową oraz holding komunalny, Wien Holding, zwiększają natomiast swoje inwestycje do 1,7 mld euro (+ 19,25 % / 276,28 mln euro). Jedną z największych prowadzonych obecnie w Wiedniu inwestycji jest budowa nowej linii metra, o której pisaliśmy kilka tygodni temu.

 

Pasażerów mniej, ale…

Przez cały okres pandemii, nawet w jej okresie szczytowym, w Wiedniu, czyli wiosną 2020 roku, transport publiczny nie został zatrzymany. Niezmiennie korzystało z niego wielu mieszkańców miasta, w tym pracownic sektora ochrony zdrowia. – Ponad 4 tys. naszych pracowników zawsze było gotowych do pracy dla wspólnego dobra i odłożyło na bok własne obawy. Przez kilka tygodni wiosną 2020 r. (od 18 marca 2020 r. do 11 maja 2020 r.) na ponad 160 liniach obowiązywał rozkład wakacyjny, ponieważ w tym czasie komunikacją miejską podróżowało nawet o 80 proc. mniej pasażerów – informuje biuro prasowe Wiener Linien. Od 12 maja do dzisiaj wszystkie kursy obsługiwane są już wg rozkładów sprzed pandemii.

W Austrii, podobnie jak w większości miast na świecie, ale odwrotnie niż w Polsce, w komunikacji miejskiej nie wprowadzono żadnych obostrzeń. – Nie było żadnych ograniczeń liczby pasażerów w żadnym momencie, ponieważ system transportu publicznego był zawsze zwolniony z przepisów dotyczących zachowania dystansu. Ponieważ od początku pandemii również życie nocne musiało zostać zamknięte, nocne metro przestało na razie funkcjonować. Autobusy nocne jednak nadal kursują regularnie – wyjaśnia biuro prasowe.

Liczba pasażerów korzystający z usług Wiener Linien spadła wprawdzie w całym roku o 40% do poziomu 574 mln pasażerów, ale liczba osób korzystających z biletów rocznych, semestralnych i dla seniorów spadła jedynie o 66 tys. w porównaniu do roku 2019, czyli do 1,079 mln osób. To z jednej strony pokazuje jak dużą liczbę podróżnych stanowią turyści, zaś z drugiej to, że liczba mieszkańców regularnie korzystających z transport miejskiego nie porzuciła go w czasie pandemii.

Nie było zakażeń, były kary za brak maseczek


Na początku pandemii w 2020 roku Wiener Linien we wszystkich swoich kanałach komunikacyjnych odnotowywał ogromną liczbę zapytań o bezpieczeństwo system transportu publicznego. – Od samego początku aktywnie przeciwdziałaliśmy mitowi "niebezpiecznego transportu publicznego", m.in. przedstawiając stosowane środki ochronne, takie jak: dezynfekcja, regularne czyszczenie wnętrz pojazdów oraz prezentowaliśmy opinię cenionych naukowych ekspertów. Jednocześnie od samego początku zablokowaliśmy pierwsze drzwi w autobusach i tramwajach wysokopodłogowych na potrzeby wymiany pasażerów, a także rozciągnęliśmy taśmy z barierkami dla naszych kierowców wewnątrz pojazdu, aby móc zagwarantować im jak największy dystans. Obowiązek noszenia maseczki przez kierowców nie ma już zatem zastosowania, a bezpieczeństwo pasażerów jest nadal zapewnione – wyjaśnia przedsiębiorstwo.

Wiener Linien podkreśla, że przez cały ostatni rok nie odnotowano ani jednego przypadku źródła infekcji w środkach transportu publicznego. To najlepiej dowodzi tego, jak bezpieczna jest komunikacja miejska.

Warto zwrócić jednak uwagę na to, że w Austrii rząd federalny wprowadził obowiązek noszenia masek (najpierw zwykłych zakrywających usta i nos, a później masek FFP2) w środkach transportu publicznego. Wiener Linien egzekwuje noszenie maseczek jako obowiązek, a za nieprzestrzeganie grozi kara 50 euro. – Oczywiście, najpierw prowadzono dialog, bo wielu pasażerów miało maseczkę przy sobie, ale zapominało o jej zakładaniu. Zdecydowana większość przestrzega jednak tego obowiązku, ponieważ środki komunikacji publicznej zawsze były zwolnione z zasady konieczności utrzymania dystansu (najpierw 1 metr, teraz 2 metry). Od lipca 2020 r. odnotowano ponad 105 tys. interwencji, ale orzeczono tylko 380 mandatów – podkreśla biuro prasowe Wiener Linien.

Piersi i rowerzyści

Udział transportu publicznego w podziale modalnym w Wiedniu wynosi 27% i po spadku z okresu pandemii zrównał się z samochodowym transportem indywidualnym. Wzrosła za to skala ruchu pieszego i rowerowego. Miasto tłumaczy, że w czasie pandemii wiele podróży (szkoła, praca, zakupy,...) albo zostało całkowicie wyeliminowanych z powodu powtarzających się lockdownów (nauka w domu, domowe biuro), albo też np. zakupy nie były robione w drodze do/z pracy/szkoły, a na piechotę w pobliżu miejsca zamieszkania. Na razie nie jest to odbierane jako niekorzystna zmiana, gdyż ruch samochodowy, uznawany za nieekologiczny, nie przekracza 70%. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. "Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo".

Obecnie w Wiedniu nie funkcjonują już uruchomione w czasie największego pandemicznego kryzysu tymczasowe drogi rowerowe, zrezygnowano także z tzw. tymczasowych stref spotkań – funkcjonowały one do listopada ubiegłego roku.

W zakresie ruchu rowerowego warto odnotować także to, że Wiener Linien w lecie 2020 roku przejęły obsługę systemu rowerów miejskich. W oparciu o dotychczasowy system obecnie przygotowywane jest uruchomienie nowego rozwiązania, które będzie zintegrowane z platformą sharingową WienMobil. Nowy system zostanie uruchomiony w 2022 roku. Do tego czasu oferowane są dotychczasowe usługi Citybike.

Założenia planistyczne się sprawdziły

Wiedeń od wielu lat stawia na ograniczanie roli transportu indywidualnego i promowanie ekologicznych sposobów poruszania się, do których oprócz transportu publicznego zalicza się rower oraz przemieszczanie się pieszo. W tych dwóch ostatnich widzi nie tylko środek prowadzący do poprawy funkcjonowania systemu transportowego, ale przede wszystkim promowanie zdrowego trybu życia.

W czasie pandemii miasto utwierdziło się w przekonaniu, że ma słuszną strategię mobilności, a jej cele, czyli promocja przyjaznych dla środowiska środków transportu czy sprawiedliwe wykorzystanie przestrzeni będą w dalszym ciągu realizowane. W związku z COVID-19 opracowany został nawet krótki dokument, z którym można zapoznać się tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo

Mobilność

Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo

Łukasz Malinowski 28 lutego 2021

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Komunikacja

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Michał Szymajda 14 października 2020

Wiedeń przedłuża tramwaj do Nordbahnhof

Przestrzeń

Wiedeń przedłuża tramwaj do Nordbahnhof

Witold Urbanowicz 02 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5