Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak tworzyć terminale zintegrowanego transportu pasażerskiego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak tworzyć terminale zintegrowanego transportu pasażerskiego?
PKP SAOdnowiony dworzec we Wrocławiu
Dworce kolejowe w największych miastach naszego kraju powinny być prawdziwymi terminalami zintegrowanego transportu pasażerskiego. W wielu przypadkach jednak, pomimo przeprowadzonych modernizacji, funkcja taka nie jest realizowana. W jaki sposób to zagwarantować? Dlaczego, pomimo ogromnych środków kierowanych na modernizacje obiektów dworcowych, wokół poziomu ich funkcjonalności wciąż pojawiają się kontrowersje?

Rola dworca zmienia się

- Rola dworca kolejowego w obsłudze podróżnych zmieniła się na przestrzeni lat. Kiedyś przede wszystkim czekało się tam na pociąg, kupowało się bilet itd. Teraz z naszych badań wynika, że celem podróżnego jest szybkie i sprawne przemieszczenie przez dworzec na lub z pociągu. Jego doświadczenia z przestrzenią muszą być pozytywne. Powinien także mieć także możliwość zaspokojenia swoich potrzeb - musi być toaleta, kiosk czy kawiarnia. Musi być też nowocześnie - powinien mieć możliwość podłączenia się do sieci internetowej. Tylko w sytuacjach związanych z opóźnieniami pociągów, sytuacja się zmienia - mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA.

Jak podkreślił, jego spółka funkcjonuje w oparciu o kodeks spółek handlowych, potrzebuje środków na utrzymanie obiektów dworcowych, musi wykazywać dodatni wynik finansowych. Z tego względu komercjalizacja przestrzeni dworcowych będzie kontynuowana, a nieużywane dworce obciążają jedynie PKP SA. Będą one przekazywane samorządom, zbywane lub likwidowane. Kontynuowany będzie także program modernizacji największych dworców. - W 2013 r. oddane zostanie do użytku 13 zmodernizowanych dużych obiektów dworcowych - podaje Szymon Konop, dyrektor Departamentu ds. Inwestycji w PKP SA.

- Wobec zautomatyzowania i skomputeryzowania obsługi klientów, nie wymaga ona tak dużych powierzchni jak kiedyś. Uwolniona przestrzeń powinna zostać przeznaczona dla potrzeb usług towarzyszących miejscom o dużej koncentracji osób - mówi Mariusz Ścisło, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich. - To z kolei pomaga w zmniejszeniu kosztów utrzymania powierzchni publicznych i podwyższenie standardu użytkowania. Potrzebna jest więc swoista symbioza obiektów komercyjno-usługowych z funkcjami obsługi dworców pasażerskich. Pamiętajmy, że koncentracja centrów handlowych w okolicach dworców powoduje pewien napływ klientów, dodatkowych pasażerów, turystów itd. To prawidłowa tendencja w kreowaniu centrów miast - podkreślił.

Ile dworca, ile komercji?

Dworce kolejowe muszą zarabiać na własne utrzymanie poprzez komercyjny wynajem powierzchni, jednak nie wolno zapomnieć o potrzebach przede wszystkim klientów kolei. - Wars wraca do korzeni. Chcemy stworzyć sieć lokali gastronomicznych w 25 lokalizacjach dworcowych w całym kraju. Pierwsza z nich działa już na Warszawie Wschodniej, w lipcu chcemy otworzyć kolejną na Warszawie Centralnej - mówi Bartosz Jakubowski, dyrektor Gastronomii Stacjonarnej w Wars SA.

- W strukturze miast dworce były lokalizowane poza centrum, ale miasta się rozrastały. Teraz są one w centrach ośrodków miejskich. A jeśli tak, to dworzec kolejowy nie może być barierą w rozwoju miasta. Linia kolejowa jest taką zaporą, ale dworzec kolejowy jest swoistą bramą. Przyciąga on więc ludzi, na czym przecież można zarobić. To podwyższa jego komercyjną wartość. A tę liczy się na podstawie tego, ilu jest ewentualnych klientów - to nie są przecież tylko pasażerowie, to także zwykli piesi, przechodnie - podkreśla dr Bogusław Molecki z Politechniki Wrocławskiej.

Naukowiec podaje przykład modernizacji dworca Wrocław Główny. - Takich pieniędzy, jakie były na modernizację dworca we Wrocławiu, nie będziemy już mieli prawdopodobnie już nigdy. Można było to zrobić w sposób porządny. Nie zrobiono jednak nic w tym kierunku - zaznaczył Molecki, wskazując na niedociągnięcia związane z tą modernizacją, związane np. z informacją pasażerską, placem przed dworcem, dojściami na perony, drzwiami do budynku, taśmami bagażowymi czy przystankami komunikacji miejskiej w okolicach dworca. - Można projektować niezwykle piękne obiekty, ale trzeba też zastanowić się nad tym, kto to będzie utrzymywał i sprzątał. Jeśli ktoś planuje przebudowę, niech pomyśli o tym, jak tego używać. Bo dworzec może zarabiać. Może - podkreśla przedstawiciel Politechniki Wrocławskiej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5