Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak Poznań rozpędza tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak Poznań rozpędza tramwaje
WU
W ostatnich latach Poznań zrealizował szereg imponujących inwestycji tramwajowych. Stolica Wielkopolski pokazuje też, że tramwaj może być szybkim środkiem transportu. Na kilku trasach prędkość podniesiona jest do 60, a nawet 70 km/h.

Jak wyjaśnia MPK w Poznaniu, prędkość tramwajów uzależniona jest przede wszystkim od bezpieczeństwa przejazdu, na które składają się warunki ruchu oraz stan techniczny torów.

Największą prędkość tramwaje osiągają rzecz jasna na PeSTce, która nie leży w pasie drogowym i jest w pełni autonomiczna oraz bezkolizyjna. Maksymalna prędkość na tej trasie wynosi 70 km/h. Tor w kierunku Centrum, od końca przejazdu trapezowego za przystankiem Szymanowskiego do przejazdu trapezowego za przystankiem Słowiańska, liczy 3 715 metrów. Tor w drugą stronę, od końca przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska do pętli Sobieskiego, liczy 4 140 metrów. Natomiast na odcinku trasy od końca estakady Bogdanka do początku przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska (440 metrów) obowiązuje prędkość 60 km/h.

Nie tylko PeSTka szybka


Tramwaje mogą jednak rozpędzać się nie tylko na trasie szybkiego tramwaju. - W sieci torowisk w Poznaniu wyznaczono kilka odcinków torów w dobrym stanie technicznym na torowiskach wydzielonych, bez węzłów rozjazdowych, bez kolizji z ruchem ulicznym - samochodowym i pieszym - na których wprowadzono możliwość jazdy ze zwiększoną prędkością 60 km/h - informuje Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Wyznaczone odcinki z podniesioną prędkością obejmują:
- ul. Hetmańską od ronda Żegrze do ronda Starołęka (805 m w obu kierunkach)
- ul. Hetmańską od ul. Kolejowej do ul. Głogowskiej (690 m w obu kierunkach)
- ul. Warszawską od św. Michała do pętli Miłostowo (2 590 m w obu kierunkach)
W drugim i trzecim przypadku trasy nie są w pełni bezkolizyjne - występują skrzyżowania zabezpieczone sygnalizacją świetlną. Wymienione torowiska o podwyższonej prędkości znajdują się w pasie dzielącym i są dodatkowo wygrodzone barierkami.

Bezpieczeństwo


Jak informuje MPK, tramwaje są wyposażone w ograniczniki prędkości. - Są to urządzenia "Mesit", które przy prędkości 65 km/h nie pozwalają motorniczemu na dalsze przyspieszanie - wyjaśnia Iwona Gajdzińska.

Zgodnie z obowiązującymi ustawami na terenie obszaru zabudowanego w ciągu dnia obowiązuje prędkość 50 km/h. Organ zarządzający może podwyższać lub zmniejszać prędkość, o czym informują znaki. Dlatego też torowiska z podwyższoną prędkością są odpowiednio oznaczone.

Koszty eksploatacji


Przewoźnik przekonuje, że szybsze tramwaje nie zwiększają znacząco kosztów eksploatacji infrastruktury. - Zwiększenie prędkości nie ma zasadniczego znaczenia na zużycie elementów toru ze względu na to, że są to odcinki proste (w przypadku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju PST z łukami o dużych promieniach) - mówi Iwona Gajdzińska.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5