Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jak poprawić ustawę o UTO? RBF: Zakazać jazdy chodnikiem

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-29 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak poprawić ustawę o UTO? RBF: Zakazać jazdy chodnikiem
fot. Michał Szymajda
Stanowisko w sprawie projektowanych przepisów w sprawie urządzeń transportu osobistego, czyli przede wszystkim hulajnóg elektrycznych, przedstawiło branżowe stowarzyszenie Railway Business Forum. Jego Szef Adrian Furgalski wskazuje w liście do wiceministra Rafała Webera m.in. na konieczność ściślejszego wyposażenia pojazdów w instrumenty ostrzegawcze, niedopuszczenia e–hulajnóg na chodniki, czy wyposażenia samorządów w narzędzia pozwalające na zarządzanie tym zjawiskiem.

Stanowisko RBF w sprawie e-hulajnóg można znaleźć tutaj. W liście autorzy wymieniają kilka elementów projektowanej ustawy, które należałoby, według nich, poprawić.

Po pierwsze uściślić należy wymogi techniczne wobec pojazdów, a przede wszystkim wymóc minimum instalację dwóch niezależnych hamulców, mocnego oświetlenia i sygnału dźwiękowego. Autorzy zwracają uwagę, że w trakcie prac nad ustawą wiceminister Weber zapowiedział regulację wyposażenia hulajnóg w osobnym rozporządzeniu, ale w projekcie ustawy brak stosownej delegacji. Autorzy uznają też, że dopuszczalna prędkość 25 km/h to za dużo i postulują jej ograniczenie do 20 km/h.

Po drugie wskazują na zupełne pominięcie w ustawie kwestii „zaśmiecania” chodników przez porzucone hulajnogi. Przepisy miałyby jedynie zabraniać blokowania dróg rowerowych. RBF chciałby nie tylko zwrócenia uwagi na chodniki, gdzie problem jest największy, ale też umożliwienia miastom zarządzania zjawiskiem, przez możliwość wyznaczania stref do parkowania, czy wyłączania – czasowo lub na stałe – obszarów z ruchu hulajnogowego.

Po trzecie postulują obowiązkowe ubezpieczenie operatorów hulajszeringu od finansowych konsekwencji wypadków, spowodowanych przez użytkowników ich hulajnóg.

Po czwarte wreszcie proponują całkowity zakaz poruszania się po chodniku, a co najmniej poważne (połowa prędkości maksymalnej) ograniczenie ich dopuszczalnej prędkości między pieszymi. Wskazują na dużą wypadkowość e-hulanóg na styku z przechodniami według badań amerykańskich (w Europie wciąż brakuje rzetelnych analiz) i przepisy innych krajów, które regulują ruch hulajnogowy, właśnie zabraniając poruszania się po chodniku.

Projekt ustawy regulujących status urządzeń transportu osobistego, przygotowany przez ministerstwo infrastruktury, pojawił się kilka tygodni temu. Jest na etapie konsultacji i uzgodnień w rządzie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZDM Warszawa o UTO: Dobrze, że jest projekt, źle, że ma braki

Prawo & Finanse

ZDM Warszawa o UTO: Dobrze, że jest projekt, źle, że ma braki

Jakub Dybalski 09 sierpnia 2019

Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?

Mobilność

Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2019

Ministerstwo opracowało przepisy. E-hulajnogi jak rowery

Komunikacja

Ministerstwo opracowało przepisy. E-hulajnogi jak rowery

Jakub Dybalski 07 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5