Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak ma wyglądać ulica dla pieszych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak ma wyglądać ulica dla pieszych?
fot. Ziwei Zhang/Flickrulica
Jakie cechy powinna mieć ulica piesza – duże okna na parterach? Czy może elementy małej architektury lub zamknięty całkowicie ruch samochodowy. Naukowcy sprawdzili, jakie cechy wspólne mają ulice piesze w Nowym Jorku.

Część ulic ma naturalne predyspozycje do przyciągania większego ruchu pieszego niż pozostałe. Dzieje się tak m.in. ze względu na ich centralne położenie czy lokalizację w okolicy dworców kolejowych lub stacji metra. Takie ulice, niezależnie od ich wyglądu będą przyciągać pieszych, ponieważ każdy musi gdzieś żyć, pracować czy chodzić do sklepu.

W Nowym Jorku, grupa naukowców zbadała jakie czynniki sprzyjają wzrostowi ruchu pieszego na ulicach. Artykuł ukazał się w magazynie “Journal of Planning Education and Research”. Badacze przeanalizowali 588 kwartałów ulic na terenie całego miasta, biorąc pod uwagę gęstość zabudowy i zaludnienia, przeznaczenie terenu (mieszkalne, handlowe, przemysłowe) oraz szanse dotarcia (bliskość stacji metra, dworców kolejowych). Następnie zidentyfikowano 20 cech, które sprzyjają powstawaniu dużego ruchu pieszego.

Po usunięciu ze spisu ulic tych, które pełnią wyłącznie funkcję komunikacyjną, Naukowcy wyodrębnili trzy główne cechy ulicy pieszej:

1. Różnorodność obiektów
Są to ulice z dużą liczbą budynków przyjmujących duże natężenie ruchu (duże budynki mieszkalne lub biura) lub będących ważnymi obiektami usługowymi (restauracje, szkoły, parki). Najmniej atrakcyjne dla pieszych okazały się ulice mające obiekty mało przyciągające do siebie (parkingi, kościoły, budowy).

2. Mała architektura
Niezwykle ważna okazała się obecność elementów małej architektury. Piesi lgną do ulic wyposażonych w elementy takie jak ławki, przystanek autobusowy, stojak na rowery czy parkometr. Ważnym elementem przyciągającym okazały się uliczne kramy oraz bankomaty. Co ciekawe na wzrost ruchu pieszego wpływają również elementy nieaktywne, ale bezpośrednio kojarzące się z ulicą. Są to m.in. latarnie uliczne, hydranty, kosze na śmieci czy skrzynki pocztowe.

3. Okna na parterze
Ostatnim elementem łączącym wszystkie ulice piesze okazały się być okna na parterze. Im większy odsetek przeszklonej powierzchni, tym lepiej. Dodatkową cechą przyciągającą pieszych są sklepy na parterze z dużymi, przeszklonymi witrynami.
Badacze zastrzegają, że zastosowanie wymienionych cech nie sprawi, że ulica od razu stanie się „piesza”. Jako ważne argumenty wymieniają m.in. szerokość chodnika, prędkość przejeżdżających pojazdów czy lokalizację.

Cały artykuł do przeczytania tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Poznań. Nowy odcinek ul. św. Wawrzyńca przejezdny

Przestrzeń

Poznań. Nowy odcinek ul. św. Wawrzyńca przejezdny

Redakcja/inf. pras. 22 lutego 2022

Gdańsk opracował Standard Ulicy Miejskiej

Przestrzeń

Gdańsk opracował Standard Ulicy Miejskiej

Jakub Dybalski 03 października 2019

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Poznań. Nowy odcinek ul. św. Wawrzyńca przejezdny

Przestrzeń

Poznań. Nowy odcinek ul. św. Wawrzyńca przejezdny

Redakcja/inf. pras. 22 lutego 2022

Gdańsk opracował Standard Ulicy Miejskiej

Przestrzeń

Gdańsk opracował Standard Ulicy Miejskiej

Jakub Dybalski 03 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5