Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Iveco na Busworld 2023. Nowy elektryczny Crossway i wodorowy E-way [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
transport publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Stoisko Iveco na Busworld 2023 w Brukseli było jednym z największych. Najważniejszą premierą zorganizowaną przez koncern o włoskich korzeniach była ta związana z wodorowym miejskim autobusem E-way H, chociaż naszym zdaniem ciekawszy jest nowy, całkowicie elektryczny, podmiejski Crossway.

Wielka feta Iveco związana była z prezentacją nowego logo firmy (po wielu perturbacjach, tworzeniem marki Irisbus, producent wraca do nazewniczych korzeni), oraz ogłoszeniu współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. Później zaprezentowano warunki kluczowej współpracy firmy z koncernem Hyundai, który będzie partnerem Iveco przy projektach wodorowych.

Wodorowy Iveco E-way H2. Owoc współpracy z Hyundaiem

Nadszedł w końcu czas na zdjęcie zasłony z autobusu, z którego koncern jest najbardziej dumny – wodorowego Iveco E-way H2. Tak naprawdę to autobus elektryczny z wodorowym extenderem (wydłużaczem zasięgu). Ogniwo wodorowe pełni tu rolę pomocniczą dla akumulatorów elektrycznych, a autobus może być ładowany w sposób tradycyjny – z ładowarki zajezdniowej, lub pantografów. Na podobne rozwiązanie zdecydował się Mercedes, którego pojazd także został pokazany w Brukseli, a którego zasadę działania opisaliśmy tutaj. 

– E-WAY H2 to 12-metrowy niskopodłogowy autobus miejski wyposażony w silnik elektryczny o mocy 310 kW i zaawansowany system ogniw paliwowych dostarczony przez HTWO, markę należącą do Hyundai Motor Group. Dzięki czterem zbiornikom umożliwiającym łącznie magazynowanie 7,8 kg H2 (dla porównania – wyłącznie wodorowy przegubowy Solaris przewozi 50 kg paliwa – dop. red.) i jednemu akumulatorowi o pojemności 69 kWh firmy FPT Industrial pojazd zapewnia zasięg 450 km w normalnych warunkach pracy – zapewnia Iveco.

O ile technologia zastosowana w pojeździ rzeczywiście jest ciekawa, to sam pojazd mocno rozczarował. Widać, że Iveco poszukiwało szybkiego rozwiązania do startowania w „wodorowych” przetargach we Włoszech i Francji, gdzie na razie wielkim wygranym jest polsko-hiszpański Solaris.

Pojazd jest zbudowany na platformie znanej jeszcze w latach 90-tych pod nazwą Renault Agora, z wielką szafą silnikową na tyle pojazdu, z dość ciasnym wnętrzem. Nadwozie i jego design dla Iveco zaprojektował i zabudował francuski Heuliez, ale to nadwozie również nie jest niczym nowym – pokazano je już w Brukseli 4 lata temu. Wewnątrz pojazdu były tylko trzy fotele bezpośrednio na niskiej podłodze (!), jednak można ich umieścić dwa razy więcej przy założeniu pracy w ruchu miejskim, jeśli zechce tego zamawiający. Ten wynik także nikogo dziś nie powala. W pokazowym egzemplarzu, na jego końcu, zamiast przedostatniego rzędu foteli zamontowano poziome poręcze, co sprawiało dziwne wrażenie.

Elektryczny Crossway LE - cichy bohater Busworld 2023

Naszym zdaniem znacznie ciekawszą premierą był pokaz nowego międzymiastowego, niskowejściowego autobusu Crossway, który będzie budowany w Wysokim Mycie, w Czechach. Wiosną tego roku Iveco pokazało już ten w pełni elektryczny pojazd na spotkaniu UITP w Barcelonie i w Paryżu przy innej okazji, ale teraz zaprezentowano go z nowym czołem i tyłem pojazdu.

Platforma Crossway’a również nie jest nowa, ale to udana konstrukcja, dobrze zabezpieczona kataforezą przed rdzą, jest bardzo podatna na modernizację, które czynią z niej jeszcze lepszy pojazd. Autobusy te są też stosunkowo niezawodne, a ich cena sprawia, że Crossway jest liderem sprzedaży w swojej klasie. Iveco zdaje sobie sprawę, podobnie jak MAN (który również pokazał niskowejściowy międzymiastowy pojazd i Solaris, który taki pojazd projektuje), że następnym krokiem w kierunku e-mobilności będzie segment autobusów interurban. W tym konkretnym, do doładowywania baterii na pętlach, zabudowano pantograf na dachu.

Crossway LE Elec jest wyposażony w centralny silnik elektryczny o mocy 310 kW, zasilany bateriami litowymi nowej generacji (NMC) marki FPT Industrial. Pakiety 5, 6 lub 7 akumulatorów rozmieszczonych na dachu i w komorze, gdzie dawniej był silnik, zapewniają odpowiednio 346, 416 lub 485 kWh dla wersji miejskiej oraz 416 i 485 kWh dla wersji podmiejskiej. Producent zapewnia, że te ostatnie rozwiązania pozwolą mu przejechać 400 km bez dodatkowego ładowania. Ładowanie będzie jednak możliwe na końcówkach tras, z uwagi na umieszczony na dachu pantograf.

Autobus spodobał się także dziennikarzom magazynu Sustainable Bus doceniającym zrównoważone i mądre rozwiązania proekologiczne i ogłosili go zwycięzcą kategorii intercity 2024. Warto przypomnieć, że od ubiegłego roku pojazd oferowany jest także w wariancie hybrydowym, może być też o metr dłuższy, przy zachowaniu dwuosiowej konfiguracji.

Wnętrze, ponownie, nie przedstawia wodotrysków, ale autobus w takiej konfiguracji, z wygodnymi fotelami, mądrze rozmieszczonymi poręczami, a w dodatku bardzo cichy, z pewnością pozwoli na komfortową podróż.

Inne niskopodłogowe elektryki Iveco

Na Busworld Iveco pokazało także autobus E-Way w wersji trzydrzwiowej, który jest elektryczną wersją wcześniej opisanego wodorowego E-Way’a H2, oraz 12-metrowy całkowicie niskopodłogowy i elektryczny Iveco Streetway. Te pojazdy budowane są w kooperacji z tureckim Otokarem, posiadają z tyłu pojazdu tradycyjną zabudowę wieżową. Pojazdy takie w tym roku zaczęły jeździć, najbliżej Polski, w czeskiej Pradze.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Scania na Busworld 2023 z nadwoziami innych producentów [zdjęcia]

Komunikacja

MAN z elektryczną dziesiątką i podmiejskim e-busem na Busworld [zdjęcia]

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Scania na Busworld 2023 z nadwoziami innych producentów [zdjęcia]

Komunikacja

MAN z elektryczną dziesiątką i podmiejskim e-busem na Busworld [zdjęcia]

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij