Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ITS wygania sekundniki ze skrzyżowań

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-04-2015
Ostatnia modyfikacja:
03-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ITS wygania sekundniki ze skrzyżowań
fot. Mattes, lic. CC A-SA 1.0, 2.0, 3.0sekundnik przy sygnalizacji świetlnej
Miejscy urzędnicy są zadowoleni z sekundników, przy sygnalizacji świetlnej. Uważają, że poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo. Ale np. we Wrocławiu wprowadzenie ITS w ruchu ulicznym spowodowało konieczność usunięcia sekundników i przeniesienia go na obrzeża miasta. Dlaczego oba rozwiązania ze sobą nie współgrają?

Wrocław, a przynajmniej tamtejsi drogowcy, ma dobrą opinię o licznikach czasu montowanych przy sygnalizacji miejskiej. Sekundniki działają tam od końca lipca 2010 r. Pozytywny wynik testów i lawina głosów poparcia od kierowców sprawiły, że zamontowano je najpierw na siedmiu skrzyżowaniach, rok później pojawiły się na dziewiętnastu.

– Zyskaliśmy zwiększoną przepustowość skrzyżowania bez wydłużania światła zielonego – tłumaczy Błażej Trzcinowicz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia. Drugą ważną zaletą wyświetlaczy jest według wicedyrektora poprawa bezpieczeństwa. Liczniki wysyłają kierowcom jasny komunikat o tym, ile zostało do końca światła zielonego, dzięki czemu łatwiej im podjąć decyzję o tym, czy hamować, czy spokojnie jechać dalej.

Ale okazało się, że wprowadzenie ITS skomplikowało sytuację. Dlaczego? Bo, jak tłumaczy Trzcinowicz, podejmujący decyzję z sekundy na sekundę ITS sprzężony z sekundnikiem tylko denerwowałby kierowców. Podczas czekania na światło zielone najpierw widzieliby po kolei sekundy: 7, 6, 5, a po chwili nadjeżdżający nagle tramwaj spowodowałby, że na zegarze pojawiłoby się znienacka 25 sekund do zmiany cyklu. – Kierowca mógłby tego nie zrozumieć i pojechałby według cyfry, a nie koloru. W dodatku miałby zapewne wrażenie, że coś się popsuło. Potem zacząłby wyśmiewać rzekomą inteligencję systemu – dodaje.

Dlatego Wrocław musiał demontować sekundniki ze skrzyżowań objętych ITS-ami i przenosić je na obrzeża miasta, gdzie się świetnie sprawdzają. – Wyszła z tego dosyć duża akcja. Dostało nam się za nią od mieszkańców, ponieważ przyzwyczaili się do tych zegarów – przyznaje Błażej Trzcinowicz.

O tym, że nie każdy jest zwolennikiem sekundników na skrzyżowaniach przeczytasz tutaj.

Więcej na temat doświadczeń drogowców z polskich miast z sekundnikami i dane dotyczące ich liczby w kazdym z nich znajdziesz w Monitorze.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Małopolska. Nowe parkingi i stacje ładowania dla aut elektrycznych

Komunikacja

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Przestrzeń

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Małopolska. Nowe parkingi i stacje ładowania dla aut elektrycznych

Komunikacja

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Przestrzeń

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2022

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5