Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Islandia: Szybką koleją ze stolicy do największego lotniska?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Islandia: Szybką koleją ze stolicy do największego lotniska?
fot. allen watkin, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Mieszkańcy stolicy Islandii mają szansę na znacznie lepszy dojazd z Reykjaviku do największego portu lotniczego kraju - Keflaviku. Po latach rząd wraca do planu, który przewiduje budowę atrakcyjnego połączenia kolejowego.

Zapowiadane parametry linii mają pozwolić na to, by dystans 47 km między centrum stolicy a portem lotniczym w Keflaviku pokonać w czasie od 15 do 17 minut. Według wstępnych zapowiedzi, pociągi w tej relacji miałyby rozpędzać się do 175 km/h.

Z wcześniejszych planów budowy linii wynika, że pociągi odjeżdżałyby z okolic dzisiejszego dworca autobusowego w Reykjaviku (BSÍ) gdzie w przyszłości miałoby powstać zintegrowane centrum przesiadkowe, a stacja kolejowa byłaby zlokalizowana pod ziemią. Początkowo linia biegłaby tunelem - aż do sąsiedniego miasta Hafnarfjörour, gdzie znalazłby się jedyny przystanek na linii. Od tego miejsca linia miałaby być naziemna i prowadziłaby już bezpośrednio na lotnisko w Keflaviku. W tunelu znalazłoby się łącznie 13 km linii.

Rząd zlecił zagranicznym ekspertom przeanalizowanie dotychczas przygotowanych dokumentów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przetarg na budowę linii miałby ruszyć w przyszłym roku. Pierwsze kroki w kierunku stworzenia połączenia zostały podjęte w 2001 r. Idea powróciła w roku 2008, jednak wówczas od realizacji inwestycji rząd odwiódł kryzys finansowy. Teraz mówi się, że projekt zostałby zrealizowany do 2020 r.

Linia byłaby pierwszą na terenie kraju włączoną w sieć publicznego transportu. Znacznie przyczyniłaby się do poprawy komfortu podróży, ponieważ w tej chwili trasę z Reykjaviku do lotniska w Keflaviku można pokonać tylko jedną drogą. Przy dobrych warunkach zajmuje to około 50 minut.

Szacuje się, że w 2023 r. z linii skorzystałoby do 4 mln pasażerów, a w 2033 r. - do 6,5 mln podróżnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5