Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Inwestycja Dąbrowy Górniczej i PKP PLK: Dwie stacje zmienią się nie do poznania

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-10-23 17:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Inwestycja Dąbrowy Górniczej i PKP PLK: Dwie stacje zmienią się nie do poznania
wizualizacja węzłamat. UM Dąbrowa Górnicza
Dąbrowa Górnicza ma szansę zyskać prawdziwe węzły przesiadkowe przy istniejących stacjach kolejowych Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg, które również zmienią swoje oblicze. Miasto w uzgodnieniu z PKP PLK zleca właśnie wykonanie projektów centrów przesiadkowych wraz z parkingami, tunelami i przejściami pod torami, układem drogowym oraz znaczącą przebudową układu peronów i torów kolejowych.

Przetarg podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich zakłada wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy centrum przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP w centrum Dąbrowy Górniczej wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej. Druga część obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej dla centrum przesiadkowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg wraz z budową układu komunikacyjnego, a także przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej.

Dąbrowa Górnicza Centrum

W przypadku stacji w centrum zakres przewidzianych prac na rzecz gminy Dąbrowa Górnicza obejmuje m.in. zaprojektowanie skrzyżowania drogowego w rejonie ulic Sobieskiego – Perla, odcinka drogi jednopasmowej stanowiącej połączenie projektowanego skrzyżowania w ulicy Sobieskiego ze skrzyżowaniem ul. Legionów Polskich z ul. Grynia wraz z dwustronną ścieżką rowerową. Układ drogowy centrum przesiadkowego powinien zostać w sposób bezkolizyjny połączony z tunelem pod torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego.

Przy dworcu powinien znaleźć się parking przesiadkowy park&ride z dowiązaniem do ul. Kościuszki. Przewidziano budowę parkingu dla samochodów osobowych na min. 180 miejsc od strony ulicy Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ulicy Limanowskiego. Rozwiązanie ma również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów, jak również zadaszone parkingi dla rowerów zarówno od strony ulicy Kościuszki, jak i od strony ulicy Limanowskiego (na min. 50 rowerów po każdej ze stron). Centrum przesiadkowe ma umożliwiać obsługę minimum pięciu autobusów, a perony autobusowe powinny być oświetlone oraz zadaszone. Jego wyposażenie to monitoring, ławki, automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne. Centrum przesiadkowe ma być bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym łączącym dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Ponadto wykonawca ma zaprojektować tunelu dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Konopnickiej pod likwidowanym przejazdem.

Zakres inwestycji kolejowej obejmuje natomiast likwidację układu grupy torów towarowych przed budynkiem dworca od strony wschodniej, budowę nowego toru stacyjnego przed budynkiem stacyjnym (od strony zachodniej) z rozgałęzieniem rozjazdem na dwa tory za budynkiem dworca od strony południowej, które będą umożliwiać obsługę bocznic, budowę dwóch nowych peronów wyspowych, budowę czterech torów głównych zasadniczych, dwóch torów dla ruchu pasażerskiego aglomeracyjnego i dwóch torów dla ruchu dalekobieżnego z niezbędnymi przejściami rozjazdowymi. Wykonawca ma też opracować projekt budowlany wiaduktu kolejowego w km 300.020 linii nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice z likwidacją przejazdu kolejowego kat. A w 299,522 ciągu ul. Konopnickiej i przejścia kat. E w km 300.020, linii kolejowej nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice.

Projektant będzie musiał wykonać projekt budowlany przejścia podziemnego pod torami (2 tory ruchu aglomeracyjnego oraz 2 tory ruchu dalekobieżnego oraz 1 tor stacyjny dla obsługi ruchu towarowego), łączącego perony z budynkiem dworca Dąbrowa Górnicza Centrum oraz projektowanym centrum przesiadkowym i parkingami przy Kościuszki oraz Limanowskiego. Przejście podziemne ma być zaprojektowane w północnej części budynku dworcowego. Wejście ma znajdować się w budynku dworca.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg

Jeżeli chodzi o Dąbrowę Górniczą Gołonóg, przewidziano realizację centrum przesiadkowego, które ma znajdować się po południowej stronie stacji. Będzie ono skomunikowane z tunelem pod torami łączącym ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha. Do zadań wykonawcy będzie należało zaprojektowanie tuneli dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu Podłęknickiej i Granicznej.

W ramach samego centrum przesiadkowego przewidziano parking przesiadkowy park&ride od strony u. Piecucja, który powinien pomieścić min. 200 samochodów. Rozwiązanie ma również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów, jak również zadaszony parking dla rowerów od strony ulicy Piecucha i al. Zagłębia Dąbrowskiego na min. 50 rowerów. Centrum przesiadkowe ma umożliwiać obsługę minimum pięciu autobusów, a perony przystankowe powinny być oświetlone i zadaszone. Wyposażenie centrum obejmuje monitoring, małą architekturę tj. ławki, automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne.

Zakres prac kolejowych obejmuje likwidację peronu wyspowego i budowę dwóch peronów jednokrawędziowych, przebudowę układu torowego torów nr 1 i 2, połączenie linii nr 1 z linią nr 133 poprzez budowę odgałęzienia rozjazdem dla przyszłej planowanej budowy toru w śladzie zlikwidowanej linii nr 162, zaprojektowanie na poszerzonym międzytorzu torów nr 1 i 2 istniejącej linii nr 1 dwóch torów dla pociągów dalekobieżnych. Ponadto wykonawca będzie musiał opracować projekt budowlany dla przejścia podziemnego pod torami łączącego perony z budynkiem dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz projektowanym parkingiem typu park&ride i ciągiem komunikacji pieszej w ul. Parkowej, a także projekt wiaduktu kolejowego dla 4 torów nad drogą w ciągu ul. Parkowej wraz rozbiórką i likwidacją przejazdu kolejowego kat. A w km 296,592.

Termin składania ofert mija 4 grudnia. O wyborze zadecydują cena (60%), termin realizacji zamówienia (20%), doświadczenie kierownika zespołu projektowego zakresu wykonywanego na rzecz gminy (10%) i PKP PLK (10%). Zamawiający zakłada, że zamówienie w postaci dokumentacji projektowej powinno być gotowe w ciągu 270-300 dni od podpisania umowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Inowrocław przebuduje okolice dworca

Przestrzeń

Inowrocław przebuduje okolice dworca

Witold Urbanowicz 17 października 2017

Węzeł w Zielonej Górze: Tunelem na drugą stronę torów

Przestrzeń

Węzeł w Zielonej Górze: Tunelem na drugą stronę torów

Witold Urbanowicz 16 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS