Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2015-10-16 07:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość
parkingfot. Travelarz, lic. CC 3.0 Polska
– Inwestycje w parkingi kubaturowe mogą powstawać zarówno w ramach PPP, jak i wyłącznie w oparciu o kapitał prywatny. Trzeba jednak najpierw zwiększyć ich opłacalność poprzez uwolnienie stawek w strefach płatnego parkowania, a poza tym zastrzec ogólnodostępność miejsc w nowych obiektach – mówi Maciej Mosiej (Interparking Polska, Polska Organizacja Branży Parkingowej) w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl.

Roman Czubiński. Transport–Publiczny.pl: Dlaczego parkingi kubaturowe w wielu polskich miastach powstają z tak dużym oporem?

Maciej Mosiej: Chyba najważniejszą barierą jest po prostu niska opłacalność tego typu inwestycji w Polsce. Operatorzy prywatni wykładają kapitał, koszty budowy są bardzo podobne, jak w przypadku innych krajów europejskich – natomiast znacznie gorzej, niż w owych krajach wygląda strona przychodowa. Dzieje się tak, ponieważ naturalnym konkurentem są strefy płatnego parkowania, w których maksymalne stawki są ograniczane ustawowo.

Jakie są argumenty przeciwko tej zasadzie?

Jest to jedyne narzędzie polityki transportowej miast, które zostało im de facto odebrane. Samorząd powinien sam decydować o pewnych aspektach funkcjonowania miasta. Popyt i podaż na miejsca parkingowe oraz funkcje, jakie miejsca te powinny spełniać w mieście powinny być przez miasto regulowane właśnie przy pomocy dowolnie kształtowanej stawki. Ceny biletów w transporcie publicznym nie są przecież ustalane na podstawie ustawy czy rozporządzenia, lecz decyzją samorządu przy pomocy aktów prawa miejscowego.

Czy zapisy dotyczące maksymalnych stawek należałoby wobec tego usunąć z ustawy?

Wydaje mi się, że jest to wspólny głos zarówno samorządów, którzy zresztą przez cały czas głośno o tym postulacie mówią, jak i przedstawicieli branży parkingowej. Podobnie rzecz się ma z regulacją dotyczącą dni obowiązywania – dlaczego samorząd miasta przeżywającego oblężenie turystów w weekend nie ma możliwości stosowania odpłatności za postój w niedzielę?

Są jednak i inne przeszkody, wynikające z planowania przestrzennego. Niewiele działek jest przeznaczanych wyłącznie na obiekty parkingowe, co w połączeniu ze wspomnianą niską opłacalnością stawia inwestorów chcących budować parkingi na przegranej pozycji...

Parkingi mogą powstawać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, ale także – w ślad za przykładem krajów Europy Zachodniej – jako odrębne obiekty na gruntach prywatnych. Jeśli mamy przystąpić jako deweloper obiektów parkingowych do konkurowania o dany teren z deweloperem mieszkaniowym czy biurowym, nie mamy wielu szans na wygranie ze względu na istotnie niższą opłacalność przedsięwzięć w naszej branży. W efekcie powstają kolejne mieszkania czy biura, natomiast ogólnodostępnych parkingów nie przybywa.

Czy istnieje optymalna formuła dla budowy parkingów kubaturowych?

O optymalnej formule możemy mówić przy określonych warunkach brzegowych. Nie ma jednej uniwersalnej recepty. Na pewno miasta w konsultacji z branżą mogłyby tworzyć wspólne plany mobilności. W efekcie być może pewna część podaży miejsc parkingowych mogłaby być zapewniona przez inwestycje w formule PPP, ale znalazłoby się także miejsce na projekty w stu procentach prywatne – pod warunkiem wspomnianego uwolnienia stawek. Bez niego rynek nie urośnie.

Obserwując to, co dzieje się w centrach dużych miast, można chyba dojść do wniosku, że perspektywy dla parkingów kubaturowych są obiecujące? Prędzej czy później obiekt taki będzie potrzebny w każdym większym ośrodku.

Wystarczy spojrzeć na przykład Wrocławia. W ramach PPP powstał tam parking na ponad 300 miejsc przy Placu Nowy Targ. Po drugiej stronie Starego Miasta powstał budynek Narodowego Forum Muzyki z kolejnymi 660 miejscami. W ten sposób ścisłe centrum miasta jest otaczane przez obiekty kubaturowe. Ważne, by w momencie powstawania tych inwestycji zastrzec ogólnodostępność miejsc parkingowych. W ten sposób liczba miejsc parkingowych na ulicach będzie mogła ulec redukcji, dzięki czemu przestrzeń miejska stanie się bardziej przyjazna i wzrośnie jakość życia w mieście.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Branża parkingowa: Uwolnić stawki w Strefach Płatnego Parkowania

Prawo & Finanse

Branża parkingowa: Uwolnić stawki w Strefach Płatnego Parkowania

Roman Czubiński 08 października 2015

Warszawa. W planach jedno miejsce parkingowe na jeden lokal

Przestrzeń

Warszawa. W planach jedno miejsce parkingowe na jeden lokal

Jakub Dybalski 07 października 2015

Trudniej parkować na ulicach Wrocławia. Zyskają piesi

Przestrzeń

Trudniej parkować na ulicach Wrocławia. Zyskają piesi

Jakub Dybalski 04 września 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5