Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
16-10-2015
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość
fot. Travelarz, lic. CC 3.0 Polskaparking
– Inwestycje w parkingi kubaturowe mogą powstawać zarówno w ramach PPP, jak i wyłącznie w oparciu o kapitał prywatny. Trzeba jednak najpierw zwiększyć ich opłacalność poprzez uwolnienie stawek w strefach płatnego parkowania, a poza tym zastrzec ogólnodostępność miejsc w nowych obiektach – mówi Maciej Mosiej (Interparking Polska, Polska Organizacja Branży Parkingowej) w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl.

Roman Czubiński. Transport–Publiczny.pl: Dlaczego parkingi kubaturowe w wielu polskich miastach powstają z tak dużym oporem?

Maciej Mosiej: Chyba najważniejszą barierą jest po prostu niska opłacalność tego typu inwestycji w Polsce. Operatorzy prywatni wykładają kapitał, koszty budowy są bardzo podobne, jak w przypadku innych krajów europejskich – natomiast znacznie gorzej, niż w owych krajach wygląda strona przychodowa. Dzieje się tak, ponieważ naturalnym konkurentem są strefy płatnego parkowania, w których maksymalne stawki są ograniczane ustawowo.

Jakie są argumenty przeciwko tej zasadzie?

Jest to jedyne narzędzie polityki transportowej miast, które zostało im de facto odebrane. Samorząd powinien sam decydować o pewnych aspektach funkcjonowania miasta. Popyt i podaż na miejsca parkingowe oraz funkcje, jakie miejsca te powinny spełniać w mieście powinny być przez miasto regulowane właśnie przy pomocy dowolnie kształtowanej stawki. Ceny biletów w transporcie publicznym nie są przecież ustalane na podstawie ustawy czy rozporządzenia, lecz decyzją samorządu przy pomocy aktów prawa miejscowego.

Czy zapisy dotyczące maksymalnych stawek należałoby wobec tego usunąć z ustawy?

Wydaje mi się, że jest to wspólny głos zarówno samorządów, którzy zresztą przez cały czas głośno o tym postulacie mówią, jak i przedstawicieli branży parkingowej. Podobnie rzecz się ma z regulacją dotyczącą dni obowiązywania – dlaczego samorząd miasta przeżywającego oblężenie turystów w weekend nie ma możliwości stosowania odpłatności za postój w niedzielę?

Są jednak i inne przeszkody, wynikające z planowania przestrzennego. Niewiele działek jest przeznaczanych wyłącznie na obiekty parkingowe, co w połączeniu ze wspomnianą niską opłacalnością stawia inwestorów chcących budować parkingi na przegranej pozycji...

Parkingi mogą powstawać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, ale także – w ślad za przykładem krajów Europy Zachodniej – jako odrębne obiekty na gruntach prywatnych. Jeśli mamy przystąpić jako deweloper obiektów parkingowych do konkurowania o dany teren z deweloperem mieszkaniowym czy biurowym, nie mamy wielu szans na wygranie ze względu na istotnie niższą opłacalność przedsięwzięć w naszej branży. W efekcie powstają kolejne mieszkania czy biura, natomiast ogólnodostępnych parkingów nie przybywa.

Czy istnieje optymalna formuła dla budowy parkingów kubaturowych?

O optymalnej formule możemy mówić przy określonych warunkach brzegowych. Nie ma jednej uniwersalnej recepty. Na pewno miasta w konsultacji z branżą mogłyby tworzyć wspólne plany mobilności. W efekcie być może pewna część podaży miejsc parkingowych mogłaby być zapewniona przez inwestycje w formule PPP, ale znalazłoby się także miejsce na projekty w stu procentach prywatne – pod warunkiem wspomnianego uwolnienia stawek. Bez niego rynek nie urośnie.

Obserwując to, co dzieje się w centrach dużych miast, można chyba dojść do wniosku, że perspektywy dla parkingów kubaturowych są obiecujące? Prędzej czy później obiekt taki będzie potrzebny w każdym większym ośrodku.

Wystarczy spojrzeć na przykład Wrocławia. W ramach PPP powstał tam parking na ponad 300 miejsc przy Placu Nowy Targ. Po drugiej stronie Starego Miasta powstał budynek Narodowego Forum Muzyki z kolejnymi 660 miejscami. W ten sposób ścisłe centrum miasta jest otaczane przez obiekty kubaturowe. Ważne, by w momencie powstawania tych inwestycji zastrzec ogólnodostępność miejsc parkingowych. W ten sposób liczba miejsc parkingowych na ulicach będzie mogła ulec redukcji, dzięki czemu przestrzeń miejska stanie się bardziej przyjazna i wzrośnie jakość życia w mieście.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Parkingi wielopoziomowe zbuduje Mota Engil

Przestrzeń

Łódź: Parkingi wielopoziomowe zbuduje Mota Engil

Roman Czubiński 11 maja 2020

Łódź: Parkingi wielopoziomowe – kolejne podejście

Przestrzeń

ZTM w Warszawie chce wprowadzić „rozbieralne” parkingi

Przestrzeń

Łódź: 6 firm chce budować parkingi wielopoziomowe

Przestrzeń

Łódź: Zamiast parkingów kubaturowych będą mniejsze mechaniczne

Przestrzeń

Dlaczego nie opłaca się nam budować parkingów wielopoziomowych?

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Parkingi wielopoziomowe zbuduje Mota Engil

Przestrzeń

Łódź: Parkingi wielopoziomowe zbuduje Mota Engil

Roman Czubiński 11 maja 2020

Łódź: Parkingi wielopoziomowe – kolejne podejście

Przestrzeń

ZTM w Warszawie chce wprowadzić „rozbieralne” parkingi

Przestrzeń

Łódź: 6 firm chce budować parkingi wielopoziomowe

Przestrzeń

Łódź: Zamiast parkingów kubaturowych będą mniejsze mechaniczne

Przestrzeń

Dlaczego nie opłaca się nam budować parkingów wielopoziomowych?

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5