Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Inowrocław kupi trzy elektryczne autobusy z ładowarkami

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Inowrocław kupi trzy elektryczne autobusy z ładowarkami
fot. MPK Inowrocław
Do 2026 roku na ulice Inowrocławia wyjadą trzy nowe autobusy elektryczne z bateriami o łącznej pojemności ponad 680 kWh. Wraz z pojazdami dostarczone zostaną dwie mobilne ładowarki plug-in, umożliwiające jednoczesne ładowanie czterech autobusów z mocą do 80 kW.

Miasto Inowrocław ogłosiło przetarg na dostawę trzech nowych, całkowicie niskopodłogowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. W postępowaniu chodzi o zakup pojazdów klasy MINI i MIDI – wszystkich jednej marki, należących do tej samej rodziny konstrukcyjnej – a także dwóch mobilnych ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in.

Dwa typy autobusów i wspólny standard

Zamówienie obejmuje dostawę jednego autobusu klasy MINI o długości od 7,5 do 8,8 metra oraz dwóch autobusów klasy MIDI o długości od 9,0 do 10,8 metra. Oba typy mają być jednoczłonowe, całkowicie niskopodłogowe lub niskowejściowe, z przestrzenią dostosowaną do przewozu osób z niepełnosprawnościami i opiekunów z wózkami dziecięcymi.

Autobus klasy MINI musi posiadać co najmniej 45 miejsc, w tym 15 siedzących, z czego 6 dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Wersja MIDI pomieści co najmniej 65 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących. Oba warianty mają być wyposażone w wyznaczone i zabezpieczone miejsca na wózek inwalidzki (z pasem i urządzeniem podtrzymującym) oraz wózek dziecięcy.

Wymagany układ drzwi to w zależności od wersji: 2-2-0 lub 1-2-0 w autobusach MINI i 2-2-2 lub 1-2-2 w autobusach MIDI. Wejścia mają być szerokie i w pełni bezprogowe. Wnętrze przewidziano z klimatyzacją automatyczną, ogrzewaniem postojowym, oświetleniem LED i materiałami odpornymi na wandalizm.

Napęd w obu modelach ma być całkowicie elektryczny, z rekuperacją energii podczas hamowania. W autobusie MINI zastosowana zostanie jednostka o mocy co najmniej 100 kW z bateriami trakcyjnymi o pojemności minimum 180 kWh, a w wersji MIDI – silnik lub układ wielosilnikowy o mocy minimum 150 kW i baterie co najmniej 250 kWh. Oba pojazdy muszą zapewniać zasięg nie mniejszy niż 250 km w teście E-SORT 2 bez konieczności doładowania.

Ładowanie odbywać się będzie przez złącze CCS Combo-2 (Type 2 / Mode 4) z mocą do 80 kW DC. Inowrocław wymaga także zgodności z protokołami komunikacyjnymi DIN 70121 i ISO 15118, a w przypadku autobusów klasy MIDI dopuszcza również możliwość ładowania pantografowego (150–300 kW) zgodnego z infrastrukturą stosowaną już w miejskim MPK. Układy napędowe mają pracować w szerokim zakresie temperatur – od -35°C do +50°C.

Ładowarki plug-in i harmonogram dostaw

Integralną częścią zamówienia jest dostawa dwóch mobilnych ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in. Każda z nich musi umożliwiać równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40-80 kW DC, automatyczne rozpoczęcie procesu po podłączeniu wtyku oraz wizualną sygnalizację stanu pracy i awarii. Wymagane są: blokada wtyku podczas ładowania, przycisk awaryjnego zakończenia cyklu, zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych (stacyjka lub kod), a także odporność na czynniki atmosferyczne umożliwiająca całodobową eksploatację na zewnątrz.

Ładowarki muszą obsługiwać komunikację w standardzie OCPP 1.6 oraz spełniać normy IEC 61851-1/23/24, DIN 70121 i ISO 15118. Zasilanie odbywać się będzie z sieci trójfazowej 3×400 V AC, z możliwością inteligentnego sterowania mocą w grupie.

Zgodnie z dokumentacją, ładowarki mają zostać dostarczone do 28 lutego 2026 r., autobus klasy MINI – do 7 maja 2026 r., a dwa pojazdy klasy MIDI – do 31 maja 2026 r.. Wykonawca przeprowadzi też szkolenie dla 10 kierowców i 6 mechaników z zakresu obsługi i serwisowania pojazdów oraz infrastruktury.

Gwarancje, finansowanie i kryteria oceny

Miasto wymaga od dostawcy co najmniej pięcioletniej gwarancji na cały pojazd (bez limitu przebiegu), przy wydłużonych okresach dla poszczególnych podzespołów: 10 lat dla szkieletu nadwozia i podwozia, 8 lat dla baterii i silników, 7 lat dla powłok lakierniczych oraz 5 lat dla ładowarek. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy ustalono na poziomie 5 proc. wartości kontraktu.

Postępowanie współfinansowane jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach inwestycji G 1.3.2 „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”, przy udziale środków własnych miasta.

Oferty można składać do 18 listopada 2025 r. do godz. 10:00, a o wyborze zdecydują trzy kryteria: cena (60%), parametry techniczne układu napędowego (25%) oraz parametry techniczne nadwozia (15%).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

Komunikacja

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

inf. pras. MPK Wrocław, oprac. DS 26 października 2025

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na miniaturowe autobusy

Komunikacja

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na miniaturowe autobusy

Paulina Piziorska 24 października 2025

Helsinki wyrzucają Skodę. Ta nie odpuszcza i chce dalej dostarczyć tramwaje

Komunikacja

Police kupiły od Mana trzy autobusy

Komunikacja

Police kupiły od Mana trzy autobusy

Przemysław Farsewicz 27 października 2025

Inowrocław kupuje nowe elektrobusy klasy MIDI

Komunikacja

Inowrocław kupuje nowe elektrobusy klasy MIDI

Paulina Piziorska 04 sierpnia 2025

Inowrocław: W Mątwach powstanie nowoczesna pętla

Komunikacja

Inowrocław: W Mątwach powstanie nowoczesna pętla

UM Inowrocław 12 października 2023

Zobacz również:

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

Komunikacja

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

inf. pras. MPK Wrocław, oprac. DS 26 października 2025

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na miniaturowe autobusy

Komunikacja

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na miniaturowe autobusy

Paulina Piziorska 24 października 2025

Helsinki wyrzucają Skodę. Ta nie odpuszcza i chce dalej dostarczyć tramwaje

Komunikacja

Police kupiły od Mana trzy autobusy

Komunikacja

Police kupiły od Mana trzy autobusy

Przemysław Farsewicz 27 października 2025

Inowrocław kupuje nowe elektrobusy klasy MIDI

Komunikacja

Inowrocław kupuje nowe elektrobusy klasy MIDI

Paulina Piziorska 04 sierpnia 2025

Inowrocław: W Mątwach powstanie nowoczesna pętla

Komunikacja

Inowrocław: W Mątwach powstanie nowoczesna pętla

UM Inowrocław 12 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij