Do 2026 roku na ulice Inowrocławia wyjadą trzy nowe autobusy elektryczne z bateriami o łącznej pojemności ponad 680 kWh. Wraz z pojazdami dostarczone zostaną dwie mobilne ładowarki plug-in, umożliwiające jednoczesne ładowanie czterech autobusów z mocą do 80 kW.
Miasto Inowrocław ogłosiło przetarg na dostawę trzech nowych, całkowicie niskopodłogowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. W postępowaniu chodzi o zakup pojazdów klasy MINI i MIDI – wszystkich jednej marki, należących do tej samej rodziny konstrukcyjnej – a także dwóch mobilnych ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in.
Dwa typy autobusów i wspólny standard
Zamówienie obejmuje dostawę jednego autobusu klasy MINI o długości od 7,5 do 8,8 metra oraz dwóch autobusów klasy MIDI o długości od 9,0 do 10,8 metra. Oba typy mają być jednoczłonowe, całkowicie niskopodłogowe lub niskowejściowe, z przestrzenią dostosowaną do przewozu osób z niepełnosprawnościami i opiekunów z wózkami dziecięcymi.
Autobus klasy MINI musi posiadać co najmniej 45 miejsc, w tym 15 siedzących, z czego 6 dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Wersja MIDI pomieści co najmniej 65 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących. Oba warianty mają być wyposażone w wyznaczone i zabezpieczone miejsca na wózek inwalidzki (z pasem i urządzeniem podtrzymującym) oraz wózek dziecięcy.
Wymagany układ drzwi to w zależności od wersji: 2-2-0 lub 1-2-0 w autobusach MINI i 2-2-2 lub 1-2-2 w autobusach MIDI. Wejścia mają być szerokie i w pełni bezprogowe. Wnętrze przewidziano z klimatyzacją automatyczną, ogrzewaniem postojowym, oświetleniem LED i materiałami odpornymi na wandalizm.
Napęd w obu modelach ma być całkowicie elektryczny, z rekuperacją energii podczas hamowania. W autobusie MINI zastosowana zostanie jednostka o mocy co najmniej 100 kW z bateriami trakcyjnymi o pojemności minimum 180 kWh, a w wersji MIDI – silnik lub układ wielosilnikowy o mocy minimum 150 kW i baterie co najmniej 250 kWh. Oba pojazdy muszą zapewniać zasięg nie mniejszy niż 250 km w teście E-SORT 2 bez konieczności doładowania.
Ładowanie odbywać się będzie przez złącze CCS Combo-2 (Type 2 / Mode 4) z mocą do 80 kW DC. Inowrocław wymaga także zgodności z protokołami komunikacyjnymi DIN 70121 i ISO 15118, a w przypadku autobusów klasy MIDI dopuszcza również możliwość ładowania pantografowego (150–300 kW) zgodnego z infrastrukturą stosowaną już w miejskim MPK. Układy napędowe mają pracować w szerokim zakresie temperatur – od -35°C do +50°C.
Ładowarki plug-in i harmonogram dostaw
Integralną częścią zamówienia jest dostawa dwóch mobilnych ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in. Każda z nich musi umożliwiać równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40-80 kW DC, automatyczne rozpoczęcie procesu po podłączeniu wtyku oraz wizualną sygnalizację stanu pracy i awarii. Wymagane są: blokada wtyku podczas ładowania, przycisk awaryjnego zakończenia cyklu, zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych (stacyjka lub kod), a także odporność na czynniki atmosferyczne umożliwiająca całodobową eksploatację na zewnątrz.
Ładowarki muszą obsługiwać komunikację w standardzie OCPP 1.6 oraz spełniać normy IEC 61851-1/23/24, DIN 70121 i ISO 15118. Zasilanie odbywać się będzie z sieci trójfazowej 3×400 V AC, z możliwością inteligentnego sterowania mocą w grupie.
Zgodnie z dokumentacją, ładowarki mają zostać dostarczone do 28 lutego 2026 r., autobus klasy MINI – do 7 maja 2026 r., a dwa pojazdy klasy MIDI – do 31 maja 2026 r.. Wykonawca przeprowadzi też szkolenie dla 10 kierowców i 6 mechaników z zakresu obsługi i serwisowania pojazdów oraz infrastruktury.
Gwarancje, finansowanie i kryteria oceny
Miasto wymaga od dostawcy co najmniej pięcioletniej gwarancji na cały pojazd (bez limitu przebiegu), przy wydłużonych okresach dla poszczególnych podzespołów: 10 lat dla szkieletu nadwozia i podwozia, 8 lat dla baterii i silników, 7 lat dla powłok lakierniczych oraz 5 lat dla ładowarek. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy ustalono na poziomie 5 proc. wartości kontraktu.
Postępowanie współfinansowane jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach inwestycji G 1.3.2 „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”, przy udziale środków własnych miasta.
Oferty można składać do 18 listopada 2025 r. do godz. 10:00, a o wyborze zdecydują trzy kryteria: cena (60%), parametry techniczne układu napędowego (25%) oraz parametry techniczne nadwozia (15%).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.