Konsorcjum Stadlera i Siemensa wraz z S-Bahn zaprezentowało zespół trakcyjny na targach InnoTrans. To pierwszy egzemplarz z serii 106 pojazdów, która zasili tabor berlińskiej kolei miejskiej. Eksploatacja pierwszych egzemplarzy rozpocznie się w 2021 r. na berlińskim Ringu (linia okrężna) i południowo-wschodniej części sieci.
Producenci nazywają nową jednostkę „Berlińczykiem”, podkreślając, że obaj uczestnicy konsorcjum mają silne związki ze stolicą Niemiec. Nowy tabor został zaprojektowany specjalnie dla Berlina z myślą o zaspokojeniu potrzeb jego mieszkańców.
W prezentacji pojazdu brali udział prezes S-Bahn Peter Buchner, szef kancelarii berlińskiego Senatu Christian Gaebler oraz dyrektor zarządzający VBB (organizatora transportu publicznego) Susanne Henckel. – Nasze oczekiwania rosną z każdym kolejnym etapem, który przybliża wprowadzenie jednostek do ruchu pasażerskiego. Teraz nowy tabor mogą zobaczyć także mieszkańcy Berlina i Brandenburgii – powiedział Buchner.
Charakterystyczne żółto-czerwone barwy pozwalają od razu rozpoznać nowy skład jako pociąg S-Bahn. Inne elementy wyglądu różnią się jednak od dotychczasowego taboru. Za nowoczesną ścianą czołową znajduje się wyposażona w najnowsze zdobycze techniki kabina maszynisty z ergonomicznie rozmieszczonymi przyrządami i zintegrowanymi ekranami. Prowadzący ma również zapewnioną znacznie lepszą widoczność torów.
Tak zwany „półpociąg” (pełen skład utworzą dwie takie jednostki, złączone tyłami) składa się z czterech członów. Jego długość wynosi 73,6 m. W środku znajduje się 184 miejsc siedzących. Cała długość wnętrza jest dostępna dla osób niepełnosprawnych. Konstruktorzy położyli też nacisk na zapewnienie sprawnej wymiany pasażerów. Nowe składy jako pierwsze w taborze S-Bahn zostaną też fabrycznie wyposażone w klimatyzację. Wnętrze zaprojektowano zgodnie z najnowszymi trendami we wzornictwie. Specyficzne warunki infrastrukturalne na sieci S-Bahn (tunele i przejazdy pod wiaduktami z niskim stropem) wymusiły niecodzienne rozmieszczenie elementów systemu: część z nich umieszczono na dachu wagonów, a część pod podłogą. W nowym systemie informacji pasażerskiej wykorzystano wyświetlacze wewnętrzne wysokiej rozdzielczości, mające przekazywać informację o trasie pociągu. Wyświetlacze w technologii LED, pokazujące numer linii oraz kierunek, zamontowano także na zewnątrz.
Oprócz zaprojektowania i opracowania konstrukcji nowej serii Stadler jako lider konsorcjum odpowiada za dostarczenie części mechanicznej oraz nadwozia i elementów jego wyposażenia, takich jak system klimatyzacji czy drzwi. Jego zadaniem jest również montaż końcowy. Siemens jest odpowiedzialny za część elektryczną, w tym za silniki trakcyjne oraz systemy hamowania, zasilania, kontroli bezpieczeństwa, informacji pasażerskiej oraz wózki.
Początkowo S-bahn ma otrzymać partię pięciu „półpociągów” i pięciu dwuczonowych „ćwierćpociągów”. Ich dostawa nastąpi w roku 2020. Zestawy te wejdą do eksploatacji na linii S8, łączącej Spindlersfeld i Südkreuz, w styczniu 2021 r. Pozostałych 96 składów zostanie dostarczonych do końca 2023 r. Przewoźnik zamierza wykorzystywać je na wspomnianej trasie okrężnej (S41 i S42) oraz na liniach S45, S46 i S47. Projekt „Nowa S-Bahn dla Berlina i Brandenburgii” jest na razie realizowany zgodnie z planem.
– Zawarty w 2015 r. kontrakt to milowy krok naprzód dla działalności Stadlera w Niemczech, a szczególnie w Berlinie – skomentował prezes Stadler Pankow Ulf Braker. – Podobnie jak przy każdym innym przedsięwzięciu, zachowujemy najwyższe standardy jakości. Jako producent taboru z siedzibą w Berlinie jesteśmy oczywiście szczególnie dumni z możliwości zaprezentowania tu pierwszego pojazdu nowej serii – „z Berlina i dla Berlina”. Połączyliśmy nasze doświadczenie w projektowaniu taboru pod konkretne potrzeby klienta z najwyższą jakością, której oczekują pasażerowie w stolicy Niemiec – dodał.
Związki z Berlinem podkreślała także prezes Siemens Mobility Sabrina Soussan. – Po raz kolejny pomagamy w poprawie mobilności w mieście, w którym nasza firma powstała przed ponad 170 laty. Nasz produkt to połączenie tradycji z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Pod blisko stuletnim wzorem żółto-czerwonego malowania kryje się młode serce. Energooszczędny układ napędowy, najnowocześniejszy system zasilania i niezawodne układy bezpieczeństwa pozwolą S-Bahn na sprawne i oszczędne wykonywanie przewozów – zapewniła.
Pociąg S-Bahn będzie można oglądać na targach (tor 10/400 na zewnątrz Messe Berlin) przez cały weekend. Z myślą o przyszłych pasażerach postanowiono udostępnić go do zwiedzania także podczas dnia otwartego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.