– Samorząd Województwa Pomorskiego powinien przejąć pakiet kontrolny nad Szybką Koleją Miejską w Trójmieście – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” poseł Stanisław Lamczyk, poseł PO z Pomorza, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Obecnie większościowym udziałowcem SKM są PKP SA i Skarb Państwa (w sumie prawie 65% udziałów). Największym samorządowym udziałowcem jest Gdańsk (15,3%). Udziały posiadają też Woj. Pomorskie (12,4%), Gdynia (3,1%), Sopot (2,6%), Pruszcz Gdański (1,5%) oraz Rumia (0,1%). Temat całkowitego usamorządowienia SKM jest podejmowany niezmiennie od kilku lat, jednak w ostatnim czasie udziały samorządów nie zwiększały się w istotny sposób. Np. fakt objęcia udziałów w SKM przez Gdańsk – co nastąpiło przed Euro 2012 – był związany z wkładem finansowym miejskiego samorządu w remont gdańskich peronów na linii SKM 250.
Wyzwanie trudne, ale realne
Usamorządowienie SKM jednak powoli się zbliża. Zgodnie ze słowami wiceszefa MIR Zbigniewa Klepackiego sprzed kilku miesięcy, powinno ono nastąpić „w pakiecie” z restrukturyzacją Przewozów Regionalnych. Zdaniem posła Stanisława Lamczyka, zasadnym powinno być podjęcie działań zmierzających do połączenia w jeden zarząd infrastruktury SKM oraz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Spółka PKM SA, budująca linię kolejową z Gdańska Wrzeszcza do Rębiechowa, będzie później jej zarządcą. Biorąc pod uwagę, że także SKM jest zarządcą linii kolejowej (250, Gdańsk Gł. – Rumia), wydaje się być rozsądny kierunek, także m.in. w kontekście tego, że kontrowersje wokół pomysłu skrócenia relacji pociągów PKM do stacji we Wrzeszczu wynikają m.in. z faktu, że kilka lat temu zrezygnowano z budowy, w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa, estakad pozwalających na połączenie linii SKM i PKM.
– Pakiet kontrolny udziałów w SKM trzeba przekazać marszałkowi. Chodzi o to, żeby się pojawił jeden zarządca siecią [właścicielem 100% akcji PKM SA jest Województwo Pomorskie – red.]. Takie połączenie może być trudne, ale powinno zostać zrealizowane – mówi „RK” poseł Stanisław Lamczyk.
Linia Pruszcz – Kartuzy jako potencjał dla rozwoju SKM
Jeśli chodzi o postulowane kierunki rozwoju SKM w najbliższych latach, poseł wskazał przede wszystkim dalsze modernizacje istniejącego taboru, a także zakup nowych pociągów. Lamczyk zauważył również, że korzystnymi działaniami dla rozwoju SKM będzie też m.in. budowa drugiego toru na linii 20 do Słupska, a także elektryfikacja „korytarza kościerskiego”, czyli linii PKM i linii 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną, wraz z odnogą do Kartuz (linie 214 i 229). Obecnie trwa przygotowanie studiów wykonalności, które mają wskazać ew. zasadność tych inwestycji. Studium dla „korytarza kościerskiego” przygotowuje ZDG TOR.
– Oprócz tego, coraz bardziej palącą kwestią jest powrót do koncepcji rewitalizacji i reaktywacji przewozów pasażerskich na linii 229 również pomiędzy Pruszczem Gdańskim i Glinczem, tak aby przywrócić ruch na całej trasie Pruszcz – Kartuzy. Ta trasa przebiega przez obszary, na których gwałtownie przybywa mieszkańców. Takie ośrodki jak Straszyn czy Kolbudy chcą i potrzebują kolei – dodaje Stanisław Lamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.