Brihan-Mumbai Electric Supply and Transport Undertaking (BEST) rozpisało przetarg na 340 autobusów elektrycznych dla Bombaju. To jeden z pierwszych przetargów w ramach indyjskiego planu rozwoju elektromobilności, w ramach którego do kilkudziesięciu miast trafi prawie 6 tys. autobusów.
Zamawiający chce pozyskać 140 autobusów standardowej długości i 200 autobusów MIDI. Dłuższe pojazdy muszą mieć miejsca siedzące dla 60 pasażerów, a krótsze – 40. Pojazdy będą eksploatowane 18–20 godzin dziennie, zamawiający wymaga, by były w stanie jeździć bez ładowania 3–4 godzin.
Zamówienie jest jednym z elementów programu FAME II, czyli indyjskiego odpowiednika Planu Rozwoju Elektromobilności. Pod egidą władz centralnych i z rządowym dofinansowaniem, kilkadziesiąt indyjskich miast i samorządów rozpisze przetargi w sumie na 5595 autobusów elektrycznych. Maksymalne dofinansowanie do zwykłego pojazdu to blisko 80 tys. dol., a do autobusu MIDI – nieco ponad 60 tys.
W związku z tym zamawiający mają wymagania. Uczestnikami przetargu muszą być konsorcja firm energetycznych i autobusowych. Te pierwsze muszą być w stanie zbudować infrastrukturę niezbędną do ładowania pojazdów i zapewnić obsługę przez 10 lat. Te drugie muszą mieć fabrykę w Indiach i jednocześnie legitymować się rocznym obrotem na minimalnym poziomie ok. 7 mln dol.
BEST to operator autobusowy zapewniający transport w całej aglomeracji Bombaju. Obsługuje 505 linii korzystając z 3,8 tys. autobusów. Codziennie przewozi 2,9 mln pasażerów.