Wykonawca dwóch zachodnich odcinków II linii metra podpisał umowę z firmą projektową ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych. Projektanci mają już bogate doświadczenie w pracy przy II linii warszawskiego metra.
W listopadzie miasto podpisało dwie umowy z konsorcjum firm pod przewodnictwem tureckiej firmy Gulermak na realizację dwóch zachodnich odcinków II linii metra – od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C1 Karolin wraz z zapleczem technicznym na Morach. Teraz Gulermak zawarł umowę z ILF-em na przygotowanie projektów wykonawczych i budowlanych.
Zadaniem firmy ILF jest opracowanie projektu wykonawczego
II etapu rozbudowy metra w kierunku zachodnim – od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Na 2-kilometrowym odcinku powstaną dwie stacje – C5 Ulrychów (Wola Park) i C4 Powstańców Śląskich. Gulermak
przygotowuje teraz projekt organizacji ruchu, po zatwierdzeniu którego będzie możliwe zamknięcie jezdni i rozpoczęcie prac nad przekładkami instalacji podziemnych kolidujących z budową.
Przedmiotem kolejnej umowy, zawartej między Gulermakiem i firmą ILF, jest opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego
ostatniego zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych za stacją C4 do stacji C1 Karolin wraz z STP na Morach. Odcinek o długości 3,92 km, realizowany w formule projektuj i buduj, stanowi III etap rozbudowy. Będzie on realizowany w formule oszczędnościowej. O założeniach pisaliśmy
tutaj.
ILF będzie również odpowiedzialny za wykonanie koncepcji węzłów przesiadkowych przy stacjach C3 Lazurowa i C1 Karolin. Zostaną one zrealizowane jako oddzielne zadanie Zarządu Transportu Miejskiego – pod warunkiem
pojawienia się odpowiednich środków.
Projektanci z ILF-u towarzyszą II linii od początków jej budowy. Firma wykonywała projekt wykonawczy centralnego odcinka II linii metra (na bazie wielobranżowego projektu koncepcyjnego, opracowanego przez Metroprojekt i architekta Andrzeja Chołdzyńskiego). Pracownia wygrała również konkursy na koncepcję architektoniczno-budowlaną dwóch wschodnich-północnych odcinków – od torów odstawczych stacji C15 Dworzec Wileński do stacji C18 Trocka, gdzie trwają już
zaawansowanie prace wykończeniowe oraz od torów odstawczych stacji
C18 Trocka do stacji C21 Bródno. Efektem konkursu było zlecenie opracowania projektów budowlanych. W październiku 2018 r. firma rozpoczęła opracowywanie projektu wykonawczego dla tego ostatniego odcinka. Jego budowa ma rozkręcić się niebawem – projekty organizacji ruchu
są w trakcie uzgodnień.
Poza Warszawą polski oddział ILF-u pracuje nad studium wykonalności dla
szybkiego bezkolizyjnego środka transportu w Krakowie oraz jest inżynierem rozbudowy linii metra w ukraińskim Dnieprze (dawniej Dniepropetrowsk).