Partnerzy serwisu:
Mobilność

Ile są warte chińskie rowery? MoBike sprzedany za 2,7 mld dol.

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-04-04 12:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ile są warte chińskie rowery? MoBike sprzedany za 2,7 mld dol.
fot. MNXANL
MoBike, chiński system bezstacyjnego roweru publicznego, zmienił właściciela. Cały pakiet akcji przejął koncern Meituan–Dianping, a koszt operacji zamknął się w kwocie 2,7 mld dolarów. Przyjrzenie się szczegółom i uczestnikom transakcji pozwala nieco lepiej zrozumieć, jak niezwykłym zjawiskiem są chińskie start-upy, które wyrastają na pniu, by po kilku latach obracać górami pieniędzy.

MoBike to jedna z dwóch największych chińskich firm rowerowych, oferująca bezstacyjną usługę rowerów miejskich. Użytkownik wypożycza rower dzięki aplikacji i depozytowi, zostawia rower gdzie chce, bierze go stamtąd, gdzie go znajdzie. Druga z firm – Ofo – od kilku miesięcy zapowiada uruchomienie usługi w Warszawie.

MoBike to gigant. Trudno oszacować iloma rowerami dysponuje, swoją usługę oferuje w blisko 200 miastach na całym świecie i zapewnia, że rowery są wypożyczane ok. 30 mln razy dziennie. Suma użytkowników MoBike i OfoBike na całym świecie jest z kolei luźno szacowana na ok. 200 mln.

Firma powstała… trzy lata temu. W styczniu 2015 r. wymyślili ją Hu Weiwei i Wang Xiaofeng, którzy po transakcji pozostaną w kierownictwie. W tym czasie zyskali finansowanie dla swojego projektu, które jeszcze w połowie zeszłego roku wynosiło ok. 0,5 mld dol., by jesienią się podwoić. Miliardowy dług przejął inwestor czyli Meituan–Dianping.

To z kolei też firma bez specjalnej historii. Meituan.com powstała osiem lat temu jako grupowy serwis sprzedaży internetowej. Portal kojarzy osoby chcące kupić ten sam towar i dzięki hurtowym zamówieniom płacą oni mniej. To coś na kształt handlowego Grouponu. Trzy lata temu połączył się z podobnym serwisem – Diangping.

Dziś jednak Meituan–Diangping to konsorcjum próbujące swoich sił w branży transportowej. Rozwija m.in. system dostaw jedzenia (to co w Polsce robi Uber Eats) i usługi przewozu osób. To branże, w których głównym graczem na chińskim rynku jest firma Didi, która realizując dostawy jedzenia, współpracuje m.in. z OfoBike. Rywalizacja dwóch największych chińskich start-upów rowerowych przenosi się więc na wyższy poziom.

Dla porównania Nextbike Polska, największy polski operator rowerowy, dysponuje ok. 12 tys. rowerów w ok. 20 miastach w Polsce i ponad milionem użytkowników. W zeszłym roku giełdowa spółka zanotowała 43,5 mln zł przychodów i zysk netto na poziomie 4,7 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań kupuje autobusy elektryczne. 6 zwykłych i 15 przegubowych

Komunikacja

Poznań kupuje autobusy elektryczne. 6 zwykłych i 15 przegubowych

Jakub Dybalski 04 kwietnia 2018

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Przestrzeń

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Jakub Dybalski 17 lutego 2018

Chiński model roweru publicznego puka do Europy

Komunikacja

Chiński model roweru publicznego puka do Europy

Jakub Dybalski 08 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS