Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

II etap tramwaju na Naramowice. Co obejmuje to zadanie i kiedy się zacznie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Poznań finalizuje właśnie budowę długo wyczekiwanej trasy naramowickiej. Jednak jest to dopiero jej pierwszy etap. Wstępne plany obejmują aż cztery części inwestycji pod zbiorczą nazwą tramwaju na Naramowice. Dzisiaj przyjrzymy się drugiej z nich, a więc tej, która ma połączyć Wilczak z Garbarami i zapewnić bezpośrednie połączenie Naramowic z centrum miasta. Trasa ma być priorytetem inwestycyjnym miasta w zbliżających się latach.

Trasa tramwajowa na Naramowice była długo oczekiwana i zapowiadana przez władze Poznania. Jej budowa jest na ukończeniu, a tramwaje mają nią pojechać w czerwcu lub lipcu tego roku. Aktualnie kursują one do przystanku Lechicka/Naramowicka, a więc prawie do połowy zapowiadanej trasy. Jednak pod hasłem tramwaj na Naramowice kryje się cały zbiór inwestycji tramwajowych, który docelowo ma obejmować cztery części. Pierwsza z nich to właśnie ta, której budowa zakończy się w połowie obecnego roku. Trzy kolejne mają obejmować jej wydłużenie w kierunku północnym, wschodnim oraz południowym.

II etap tramwaju na Naramowice to priorytet miasta

To właśnie na kierunku południowym ma zostać zbudowana trasa w ulicach Garbary oraz Szelągowskiej. Inwestycja ta nosi nazwę II etapu tramwaju na Naramowice i zgodnie ze słowami wiceprezydenta Poznania, Mariusza Wiśniewskiego, będzie to priorytetowa inwestycja tramwajowa dla władz miasta w nadchodzących latach. Ma ona znacząco poprawić podróże na osi północ-południe, a także odciążyć Most Teatralny, który już dzisiaj ma ograniczoną przepustowość. Dzięki nowej trasie, tramwaje z Naramowic w najkrótszy sposób będą mogły docierać do centrum miasta, bez konieczności objeżdżania Cytadeli.

3 kilometry nowej trasy i węzeł przesiadkowy przy PKP Garbary

Nowa trasa zostanie dołączona do już wybudowanego torowiska na wysokości pętli Wilczak, a z drugiej strony będzie się łączyła z już istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu ulic Estkowskiego, Garbary oraz Małe Garbary. Inwestycja obejmuje budowę dwutorowej linii tramwajowej o długości około 3 kilometrów. Na trasie wstępnie zaplanowano 6 przystanków: Wilczak - na wysokości obecnej pętli, Winogrady na skrzyżowaniu ulic Winogrady i Szelągowskiej, Garbary, przy stacji PKP Garbary gdzie ma także zostać rozbudowany węzeł przesiadkowy. Kolejny przystanek to Grochowe Łąki, zlokalizowany na wysokości skrzyżowania tej ulicy z Garbarami. Wg. założeń przystanek ten będzie pojedynczy, tylko w kierunku centrum miasta. Dwa pozostałe przystanki to obecny przystanek Garbary, a także pojedynczy przystanek przy Wronieckiej, wybudowany w kierunku na Śródkę.


mat. PIM


– Inwestycja obejmuje także m.in.: rozbudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Estkowskiego oraz ul. Małe Garbary na odcinku od pl. Wielkopolskiego do skrzyżowania z ul. Garbary i ul. Estkowskiego wraz z rozbudową i przebudową układu drogowego, rozbudowę i przebudowę skrzyżowań w rejonie inwestycji, budowę miejsc postojowych dla pojazdów komunikacji publicznej wraz ze stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych, a także budowę i przebudowę infrastruktury rowerowej – informuje nas Maja Chłopocka-Nowak, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji w Poznańskich Inwestycjach Miejskich.

Czy powstanie łuk w ulicę Przełajową?

Nowo budowane przystanki mają być już przystosowane do obsługi dłuższych niż obecnie wykorzystywane, 45-metrowych, tramwajów. W ramach inwestycji, na skrzyżowaniu Małych Garbar z Garbarami i Estkowskiego tory mają zostać ułożone tak, aby tramwaje mogły tu skręcać zarówno w kierunku Śródki, jak i Placu Wielkopolskiego. Z drugiej strony trasy, przy pętli Wilczak, tramwaje mają mieć możliwość kursowania tylko w kierunku Naramowic. Prawdopodobnie nie planuje się wykonywać łuku, który pozwoliłby na skręcanie tramwajów jadących od Szelągowskiej w torowisko w ulicy Przełajowej. Na nasze pytanie w tej sprawie nie odpowiedział ani ZTM, ani PIM. Na konieczność takiego rozwiązania wskazywali przedstawiciele Inwestycji Dla Poznania, którzy zgłaszali swoje uwagi do pierwotnych planów inwestycji w trakcie konsultacji społecznych z 2019 roku.

Do momentu kiedy nie zostanie wykonana dokumentacja przedprojektowa, nie wiemy czy taki łuk zostanie uwzględniony. Patrząc jednak na wizualizację można założyć, że skręt w lewo nie będzie możliwy także z racji małej ilości miejsca i promienia skrętu, jakiego tramwaje potrzebowałyby, aby pokonać ten fragment trasy.

Mieszkańcy chcą tramwaju ale…

Do tej pory odbyły się konsultacje społeczne, które jasno pokazały, że mieszkańcy omawianego rejonu chcą budowy nowej trasy tramwajowej, lecz niekoniecznie będą chcieli przesiąść się z samochodów do tramwajów. Taką opcję zadeklarowało 43% respondentów, natomiast niechęć do zamiany auta na tramwaj wykazało 41% pytanych. W trakcie konsultacji pojawiło się wiele postulatów, jak chociażby bezwzględny priorytet dla tramwajów czy też ograniczenie pasów dla aut, ale także zachowanie przepustowości samochodowej. Jak więc widać były to mocno wykluczające się postulaty.

Inwestycja na razie bez zapewnionego finansowania i harmonogramu budowy

Jaki jest stan inwestycji na dzień dzisiejszy?

– Inwestycja znajduje się na etapie opracowania dokumentacji przedprojektowej. Opracowano wielobranżową koncepcję z uwzględnieniem wyników konsultacji społecznych. W zakresie środowiskowym trwa oczekiwanie na wydanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na ten moment harmonogram nie został określony ze względu na brak zapewnionych środków na rzeczową realizację zadania, przetarg na budowę także jest zależny od zapewnienia środków. Na razie więc zbyt wcześnie na wskazywanie terminów dotyczących przetargu, natomiast w pierwszej kolejności musi zostać zapewnione finansowanie realizacji. W obliczu skokowo rosnących cen i kolejnych rekordowych wskazań odnośnie inflacji przedwczesne jest też wskazywanie nawet przybliżonych szacunków kosztów budowy nowej trasy – informuje nas Maja Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich.

W jakich relacjach nową trasą pojadą tramwaje?

W związku z planowaną inwestycją zapytaliśmy także Zarząd Transportu Miejskiego o to, jakie linie i w jakich relacjach mogłyby pojechać nowym odcinkiem.

– Obecnie jest zbyt wcześnie na odpowiedzi na pytania o numery linii, ewentualne nowe linie oraz kierunki przejazdu. Inwestycja z pewnością umożliwi dowolne, odpowiadające zapotrzebowaniu, kształtowanie układu połączeń. Na wydłużenie trasy tramwajowej do Garbar trzeba także patrzeć w kontekście innych projektów inwestycyjnych, które po realizacji także przyniosą nowe możliwości wytyczania linii. Są to takie zadania jak: trasa przez ulicę Ratajczaka, trasa na os. Kopernika czy na Główną. Z pewnością, po powstaniu trasy z Wilczaka do Garbar transport tramwajowy stanie się rdzeniem komunikacyjnym na wschodniej osi północ-południe. Będzie się to wiązało z reorganizacją sieci linii, zwłaszcza linii autobusowych, na których obecnie przejazdy odbywają się w ciągu ulic Naramowicka, Szelągowska, Garbary – przekazał nam Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5