Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Hyundai: Liczymy, że Tramwaje Warszawskie zmienią swoją decyzję

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-03-28 11:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hyundai: Liczymy, że Tramwaje Warszawskie zmienią swoją decyzję
fot. Minseong Kim, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Jak dowiedział się portal Transport–Publiczny.pl, od decyzji Tramwajów Warszawskich o ponownym unieważnieniu ogromnego przetargu na dostawę taboru odwołało się dwóch producentów – Hyundai Rotem i Pesa. Przedstawiciele Hyundaia podkreślają, że Tramwaje Warszawskie mogą jeszcze zmienić swoją decyzję, co pozwoliłoby uniknąć kolejnej procedury odwoławczej.

Jakub Madrjas: Dlaczego Hyundai Rotem zdecydował się na wniesienie odwołania?

Eun-Taek Eric Lim, generalny menadżer Hyundai Rotem na Europę, Bliski Wschód i Afrykę Północną: 
Nie zgadzamy się z odrzuceniem oferty HRC przez zamawiającego. Pomimo uzyskania pozytywnego dla nas wyroku w Krajowej Izbie Odwoławczej, Tramwaje Warszawskie podjęły zaskakującą decyzję o odrzuceniu oferty Hyundai pod pozorem wykonywania wyroku, wadliwie uznając pod względem prawnym wiążący charakter rozważań zawartych w uzasadnieniu wyroku.

Marcin Jędryczka, właściciel firmy PMT i przedstawiciel Hyundai Rotem na Polskę: Nasi prawnicy wyraźnie podkreślają, że Tramwaje Warszawskie nie wzięły pod uwagę aktualnych wytycznych Sądu Najwyższego co do konstrukcji i wiążącego charakteru poszczególnych elementów orzeczenia KIO. W istocie chodzi o bardzo prostą, banalną wręcz kwestię. Mianowicie zarzuca się Hyundai Rotem, że nie wyodrębnił w ramach ceny zaoferowanej za pakiet szkoleń ceny jednostkowej za szkolenia dodatkowe w kwocie 20 tys. złotych, która jednak finalnie została ujęta w całkowitej cenie za szkolenia.

Eun-Taek Eric Lim: Zwracam uwagę, że z perspektywy zamówienia, którego wartość wynosi około 2,3 mld brutto, kwota 20 tys. złotych jest marginalna.

Marcin Jędryczka: W istocie zarzuca się Hyundai Rotem niewłaściwy sposób prezentacji kalkulacji ceny za szkolenia. Innymi słowy, chodzi po prostu o to, że firma uwzględniając cenę za szkolenia dodatkowe, w cenie całkowitej omyłkowo nie wyodrębniła ich w osobnej pozycji. Omyłka ani nie zmienia ostatecznej ceny ofertowej, ani nie wpływa na rozkład punktacji. Jak przyznał sam zamawiający, w toku postępowania powodem tej omyłki mogą być wadliwe instrukcje zawarte w SIWZ co do sposobu wypełnienia formularza. Do tej pory zamawiający uznawał tą drobną omyłkę jako nie mogącą dyskwalifikować oferty Hyudaia – teraz nieoczekiwanie Tramwaje Warszawskie zmieniły swoje zdanie.

Chciałbym dodać, że nie można zrównywać sytuacji Hyundai Rotem z błędami, które popełnili jej konkurenci również odrzuceni – Stadler i Skoda. Jak wynika z wyroku KIO 27.02.2018 roku Skoda świadomie zaniżyła zużycie energii, zaś Stadler świadomie pominął w swojej ofercie część przedmiotu zamówienia w zakresie przeglądów OM1.

Czy unieważnienie może spowodować wycofanie się Hyundai Rotem z inwestycji planowanych w Polsce ?

Eun-Taek Eric Lim:
Dzisiaj nie bierzemy takiego scenariusza pod uwagę. W związku z tym podejmujemy wszelkie możliwe środki prawne na różnych polach. Hyundai Rotem zaangażował ogromne zasoby ludzkie i finansowe w celu rozpoczęcia działań inwestycyjnych na terenie Europy. Zaangażowanie finansowe, które jest już na poziomie wydatku liczonego w wielu milinach euro ma na celu uczynienie z Polski ośrodka inwestycyjnego dla całej Europy.

Czas na zrealizowanie tak dużego zamówienia jeszcze w obecnej perspektywie unijnej zaczyna być niebezpiecznie krótki. Dalej jesteście gotowi je realizować?

Eun-Taek Eric Lim:
Mamy nadzieję, że podjęte przez nas środki prawne przyniosą szybki efekt zgodnie z naszymi oczekiwaniami, co będzie korzystne ostatecznie również dla Tramwajów Warszawskich oraz osób korzystających z komunikacji publicznej.

Marcin Jędryczka: Szczerze powiedziawszy liczymy także na refleksję prawną Tramwajów Warszawskich, które przecież w każdej chwili mogą zmienić swoje decyzje po dodatkowych analizach prawnych wykonanych np. na podstawie argumentów zawartych w naszym odwołaniu, a tym samym uniknąć kosztownego kolejnego procesu. Przypominam, że oferta Hyundai Rotem jako jedyna z obecnie rozpatrywanych mieści się w budżecie zamawiającego i jest bardziej atrakcyjna cenowo aż o 380 mln zł od oferty Pesy. Złą alternatywą jest utrzymanie przez KIO i sądy decyzji Tramwajów Warszawskich, co będzie oznaczało unieważnienie przetargu i brak wyboru wykonawcy.

Według informacji portalu transport–publiczny.pl, od decyzji Tramwajów Warszawskich odwołała się także Pesa. Czekamy na stanowisko Pesy w tej sprawie oraz udostępnienie treści obu odwołań przez zamawiającego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie wyciszyły Swingi

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie wyciszyły Swingi

Witold Urbanowicz 26 marca 2018

Warszawa: Biletomaty w tramwajach. Trzy oferty za 25-32 mln zł

Mobilność

Warszawa: Biletomaty w tramwajach. Trzy oferty za 25-32 mln zł

Witold Urbanowicz 23 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5