Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Hyperloopem do CPK? To pieśń przyszłości

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-11-20 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hyperloopem do CPK? To pieśń przyszłości
fot. HyperloopOne/Twitter
Kapsuły poruszające się w tunelu z rozrzedzonym powietrzem są obiecującym środkiem transportu, ale na ich wykorzystanie do obsługi regularnych połączeń pasażerskich jest jeszcze za wcześnie – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu 590 w Rzeszowie. Doprowadzenie technologii Hyperloop do stanu umożliwiającego takie zastosowanie zajmie jeszcze co najmniej kilka lat. Uznano jednak, że inwestycje takie, jak Centralny Port Komunikacyjny, których okres działania ma wynosić lat kilkadziesiąt, powinno się projektować w taki sposób, by w przyszłości doprowadzenie tunelu dla kapsuł było możliwe.

W ocenie prezesa Euroloop i byłego pracownika CERN Marka Gutt-Mostowego kapsuły w tunelu są nadal technologią we wczesnej fazie rozwoju. – Jako Euroloop skupiamy się na przewozie towarów na krótkich odcinkach i z relatywnie małą prędkością po to, by technologia dojrzała i byśmy znaleźli klientów. Dopiero potem wejdziemy na dłuższe dystanse – zadeklarował. – Na pewno nie będziemy doradzać budowy hyperloopa pod CPK już w tym momencie. Musimy najpierw pokazać, że ta technologia działa nie tylko w małej skali. Pracujemy nad przeskalowaniem kapsuły na większe rozmiary, które pozwolą nam przewozić kontenery intermodalne – dodał. Firma dąży też do zbudowania rozwiązań biznesowych na najbliższe lata.

– Nie będziemy skupiać się na razie na projektach pasażerskich, oddalonych o wiele lat – podkreślił Gutt-Mostowy. Zaznaczył jednak, że potencjał hyperloopa jest duży – oprócz samej oszczędności czasu (ważnej w kontekście dojazdów z Warszawy po wstrzymaniu działalności lotniska Chopina) zwrócił uwagę na fakt, że kapsuła jest mniejsza od pociągu, może więc pozwolić na bardziej elastyczne odpowiadanie na lokalne zapotrzebowania. Pełniący funkcję toru tunel z rozrzedzonym powietrzem może ponadto zostać doprowadzony jeszcze bliżej, niż tor kolei konwencjonalnej lub KDP – nie tylko pod wejście do terminalu, ale bezpośrednio pod bramki.

Zdaniem prezesa Euroloop realna rozmowa na ten temat będzie możliwa za 7 lub 10 lat. – Cieszy mnie jednak fakt, że w pierwszych dokumentach przewidziano zarezerwowanie terenu pod infrastrukturę dla tego środka transportu. Pamiętajmy, że lotnisko ma nam służyć przez następne co najmniej 50 lat, a tyle właśnie liczy dziś technologia KDP – stwierdził.

Nieco inaczej podszedł do tematu przedstawiciel Hyper Poland Przemysław Pączek. – Rynek kolei próżniowej i hyperloopa to struktura, która dopiero zaczyna się tworzyć. Ostatnie inwestycje w kolejne powstające firmy są warte setki milionów dolarów. Perspektywa czasowa jest bardzo długa, a potencjał innowacyjny dla polskiej gospodarki – ogromny. Na 11 firm działających w tej chwili na świecie dwie pochodzą z Polski, a liczne wygrane w konkursach pokazują, że Polacy mają niezbędny potencjał intelektualny – podkreślił. Co więcej, ów potencjał innowacyjny może mieć bardzo duży wpływ na automatyzację całego transportu szynowego – technologie zastosowane w Hyperloopie mogą być potem adaptowane dla potrzeb klasycznej kolei. – To zadanie dla grupy PKP, która będzie prawdopodobnym operatorem tego hipotetycznego systemu – zaznaczył.

Zdaniem Pączka Hyperloop nie zastąpi któregokolwiek ze środków transportu, ale będzie uzupełniał istniejące. – Jeśli KDP będzie miała prędkość nie 300-350, ale 200-250 km/h, co z punktu widzenia efektywności inwestycyjnej wydaje się o wiele bardziej rozsądne – możemy mówić o swoistym wykorzystaniu renty zapóźnienia. Zamiast importować rozwiązania francuskie i prędkość 350 km/h, zainwestujemy w tabor 200-250 km/h, który polscy producenci są w stanie dostarczyć. Być może w perspektywie 10 lat uda się wykonać „żabi skok” na tę nową technologię, o ile jej bezpieczeństwo i wysokie parametry zostaną potwierdzone – argumentował. Przedstawiciel Hyper Poland porównał ten mechanizm do rozwoju rynku transakcji bezgotówkowych: przeskoczenie etapu czeków i wprowadzenie od razu na masową skalę kart płatniczych było jednym z czynników, dzięki którym polski sektor finansowy jest dziś jednym z najnowocześniejszych na świecie.

Do zagadnienia odniósł się także dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Polityki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. – Jestem wielkim entuzjastą tego typu rozwiązań, ponieważ ich potencjał jest bardzo duży także z perspektywy naukowej. Wiele elementów systemu czeka na rozwiązania. Wdrożenie może przynieść skok cywilizacyjny. Na razie jednak stąpajmy twardo po ziemi i stosujmy sprawdzone rozwiązania kolejowe – podsumował wątek.

Milczarski: CPK to gigantyczna szansa dla Polski

Alfabet Hyperloopa - I jak Iron Man, L jak Lewitacja, S jak Stanisław Lem

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polacy bez finału w Hyperloop Pod Competition II

Komunikacja

Polacy bez finału w Hyperloop Pod Competition II

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2017

Polska kapsuła hyperloop u Elona Muska

Mobilność

Polska kapsuła hyperloop u Elona Muska

Jakub Dybalski 25 sierpnia 2017

Czy Hyperloop przywróci Europie świetność?

Mobilność

Czy Hyperloop przywróci Europie świetność?

Leonard Dolecki 24 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5